Motorsåg och handhållet

Lurade just döden med 1/100 sekund.

225 inlägg 93875 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

242xpg  
#213912 Vilken stjärna... :surp: det är ju inte konstigt att det dör folk alltså. ..
Man kunde ju tipsa en sådan herre om att det finns folk med både förnuft
Och utbildning för sådana uppgifter. ....eller så kör han på Nokia däck...
Och söker extra spänning..... :wink:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

volvo_buster  
#213940 Var ute igår och gallrade och kom på en liten liten bröt med cirka 5 stammar på 5-7 cm i diameter. De låg lite huller om buller och satte sågen i den första från fel håll. SWISSSSCH sa de så kom en bit och hälsade på rakt mot ansiktet men stannade precis innan hakspetsen. Hade blivit en bra käftsmäll om den träffat!!!

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Amatörhuggare 62  
#213945 I Fredags gick d en slang till rotatorn, hade ingen på lager for åt staden att pressa en ny, när jag står och väntar i en korsning, kommer en bil och ska svänga in. Jag ser att detta kommer inte att gå.
Trampar gasen i botten och svänger höger, strax efter detta hoppar bilen över refugen och landar i snövallen. Där jag nyss stått, det var nära. Bara tur att ingen låg efter den bilen, då hade det inte gått bra.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213947
mooos73 skrev:Nej, det är det inte. Det var jag som startade tråden men jag kanske missförstod dom olika inläggen!?


Jag tyckte ju att det verkade konstigt med en jättestor lärk i Vännäs, men va vet väl jag....

Här är klippet du missade:

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

totte  
#213970 Det går ju tyvärr inte längre att läsa kommentarerna. Men när flera kunniga personer försökte på ett hyggligt sätt påpeka farorna så blev det en vanvettig debatt där han och andra ondgjorde sig över proffsens översittarfasoner. Han var totalt oförmögen att alls inse att han utsatt sig för några faror, ansåg att han hade genomfört jobbet på ett mycket säkert och väl uträknat sätt, och proffsen var rena idioter. Det är bara att hoppas att det inte blåser ner mer träd där han bor.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#213976 Filmen kan ju användas i utbildningssyfte, alltså, hur dödsolyckor ofta sker, trots att det gick "bra" i filmen. Man kan använda den till att beskriva och analysera vid vilka moment det kunde gått riktigt illa förutom att hela upplägget är huvudlöst utfört.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

volvo_buster  
#213982 Enkelt uttryckt kan man nog påstå utan att överdriva att han borde köpt sig åtminstone ett par triss-lotter efter att ha klarat ut detta med bågsåg och en-hands manövrerad elsåg!
Hans skyddsängel jobbar nog övertid tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#213985 Tyvärr är ju äldre gubbar det envisaste som finns, dom medger ALDRIG i livet att dom kanske gjort fel och borde gjort annorlunda.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214006
volvo_buster skrev:Enkelt uttryckt kan man nog påstå utan att överdriva att han borde köpt sig åtminstone ett par triss-lotter efter att ha klarat ut detta med bågsåg och en-hands manövrerad elsåg!
Hans skyddsängel jobbar nog övertid tror jag.


Ingen ide, han hade redan förbrukat all sin tur den dagen...

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

volvo_buster  
#214007
Zixten skrev:
volvo_buster skrev:Enkelt uttryckt kan man nog påstå utan att överdriva att han borde köpt sig åtminstone ett par triss-lotter efter att ha klarat ut detta med bågsåg och en-hands manövrerad elsåg!
Hans skyddsängel jobbar nog övertid tror jag.


Ingen ide, han hade redan förbrukat all sin tur den dagen...


Förmodligen! ;)

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#214269 Själv fällde jag en riktig brottartall på en söderslänt i dag. Flera både stora och små träd föll i höstas, samtliga har faströta i stammarna och flera ordentlig rotröta. Tallen skuggade en relativt klen men 16 till 17 meter hög björk som stod ca 4 meter från tallen. Kamraten står vid tallstubben och jag med ryggen mot stubben. Plötsligt skriker han: SE UPP !!! Jag hör hur något knakar, jag blundar och springer. Pang !! så ligger björken på tallstubben. Kamraten ser hela händelseförloppet och står kvar utom fara. Att jag springer åt rätt håll med "reptilhjärnan" påkopplad är bara ren tur. Vad som hände var att björkfan som hade rotröta stått fastfrusen. När jag fällde tallen kom den starka solen åt marken och tinade upp skiten varför den föll, fy fan, borde köpa mig en lott.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

machonisti  
#214272 Ja ibland har man helt enkelt bara tur, svårt att räkna med att en sån osannolik händelse skulle kunna bli sannolik.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#214274 Första gången under snart 40 år !!! men nu vet jag, bestånd med misstänkt rotröta, söderslänt och vårsol kan vara riskabelt när marken tinar.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Amatörhuggare 62  
#217462
DSC_0048.jpg
Håller på att gallra ek. och en stor ek med långa grenar skulle fällas ut mellan två stora granar. Och en gren vänder och landar på stubben Tur man gick undan åt rätt håll.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

mooos73  
#217566
Amatörhuggare 62 skrev:
DSC_0048.jpg
Håller på att gallra ek. och en stor ek med långa grenar skulle fällas ut mellan två stora granar. Och en gren vänder och landar på stubben Tur man gick undan åt rätt håll.

Ja fy fan, i det där fallet hade inte huggarhjälmen varit till stor nytta. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).