Uppvärmning

omvadla kubbe till ved m3??

47 inlägg 46793 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

hinowa  
#213248 Ja vad bra att det blev utrett av någon som vet,satt och kliade mig i skallen och tänkte på tjockare bark och lite småkrokiga grova björkar som jag själv brottas med!
Mvh Roger

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

vontrapp  
#213989 Så om jag inte har missuppfattat de hela så borde 10m3 kubbe bli 6,5m3 staplad ca......
Är ju inget exakt mått jag är ute efter utan bara en fingervisning, om jag får 5-6 m3 mer eller mindre spelar inte en så stor roll

   TS
Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

stektlök  
#214082 Snälla vontrapp nu har du nog inte hängt med riktigt 10 M3 kubb blir inte mindre när du klyvit isär dom även om du staplar skitnoga :roll:

Men det viktiga är att du får lite ved !!!

Mvh en glad stektlök

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

vontrapp  
#214156 vad blir 10m3 kubbe kluven och staplad?? lös ved 1m3 blir ju ungefär 0,7m3 staplad.. borde finnas ngt generelt tummen pekfingret mått??
Kanske är jag som är trög haha...

   TS
Användarvisningsbild

Re: omvadla kubbe till ved m3??

Vedproducent  
#214169
stektlök skrev:Snälla vontrapp nu har du nog inte hängt med riktigt 10 M3 kubb blir inte mindre när du klyvit isär dom även om du staplar skitnoga :roll:

Men det viktiga är att du får lite ved !!!

Mvh en glad stektlök

Jag tolkar det som att hans fråga är vad 10 m3 kubbar slängt på en vagn ger i staplad ved. Jo då blir det självklart mindre än 10 m3 när det är uppstaplat. Men som sagt omöjligt att säga exakt då varken grovlek eller längd framgår. Men runt 0,65-0,8 m3 för varje kubik kubbar är nog det du kan räkna med.

Men har jag tolkat det fel och det är 10 m3 kubbar fastvolym så blir svaret förstås ett annat...Då blir det mer.

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

stektlök  
#214181 Jag tror han menar så också.... jag trodde han hade mätt en kubbe.... missförstånd av mig, men det viktiga är att vi är rätt nu 8)

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

vontrapp  
#214275 Har börjat klyva och stapla så snart får vi svar på denna luriga fråga :)

   TS
Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

axwell  
#214312
vontrapp skrev:ar börjat klyva och stapla så snart får vi svar på denna luriga fråga :)


En lurig fråga eftersom man inte vet vad ursprunget är, kubbar med beräknat fast mått, kubbar travade så tätt det går på en vagn med lämmar, eller kubbar långa som korta uppkastade huller om buller.

Sen blir det lite lättare att gissa vad du menade.

Användarvisningsbild

Re: omvadla kubbe till ved m3??

vetinte  
#214351 Jag tycker fortfarande de e konfist :???: :grin:
Att "uppskatta" på skotare o sen vad jag får till pannan :???: :???:

Fick hem ett skotarlass för nåra år sen o han uppskattade de till ca 10 m2 (erfaren gammal skoggsgubbe) :grin:
De gav mig ca: 35m2 löst ved 35cm.
Men dedär e svårt tycker jag. Blir alltid att man plockar hem mer än man behöver.
O så alla domdär: fub, fab, löst, staplat....etc etc. Vet ju knapt villket som e villket.
Finns här någon ordbok kanske :?: :lol:
Där finns säkert nån mening med alla olika uttryck men jag har märkt att de används olika i olika delar av landet med. Eller så har gubbarna i söder vetat att jag inte fattar o förtydligat vissa mått :lol:
O innan nån annan tar chansen så tar jag den själv :grin:
Jag vet att 1m2=1x1x1m :lol:

Användarvisningsbild

Re: omvadla kubbe till ved m3??

Vedproducent  
#214354
vetinte skrev:Jag tycker fortfarande de e konfist :???: :grin:
Att "uppskatta" på skotare o sen vad jag får till pannan :???: :???:

Fick hem ett skotarlass för nåra år sen o han uppskattade de till ca 10 m2 (erfaren gammal skoggsgubbe) :grin:
De gav mig ca: 35m2 löst ved 35cm.
Men dedär e svårt tycker jag. Blir alltid att man plockar hem mer än man behöver.
O så alla domdär: fub, fab, löst, staplat....etc etc. Vet ju knapt villket som e villket.
Finns här någon ordbok kanske :?: :lol:
Där finns säkert nån mening med alla olika uttryck men jag har märkt att de används olika i olika delar av landet med. Eller så har gubbarna i söder vetat att jag inte fattar o förtydligat vissa mått :lol:
O innan nån annan tar chansen så tar jag den själv :grin:
Jag vet att 1m2=1x1x1m :lol:

Måste varit en rejäl skotare som lastar mer än vad timmerbilarna gör utan släp eller så har någon av er väldigt grova räknefel...

Användarvisningsbild

Re: omvadla kubbe till ved m3??

vetinte  
#214421 Ja somsakt. Jag har ingen aning.
Men när jag kapa o klöv så slängde ja upp den färdiga veden på pallar med med stående pallar som "väggar". 25 pallar liggande (gålv) =24m2
Väggar 1,2 högt =28,8 m3 plus upskattad "topp" =ca 35 m3.
"toppen" kan man ju alltid diskutera. :lol:
Men på ett unjefär så stämmer den färdiga vedmängden iaf.
Uppskatning på skotare har jag alldrig förståt mig på :???: så den kan jag inte uttala mig om.

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

brum brum  
#214458 idag va de så jäkla soligt ute o rastlös var jag så jag sågade ner ett träd och kapade upp kubbar med diameter mellan 10-15cm av stammen, för att sedan stapla upp en m2 kubb som därefter klövs och staplades igen för att mäta volymen.
slutresultatet blev det att 1 m2 staplad kubb som förvandlats till kluven och staplad brasved ökat volymen med 16,6%, obs att veden staplats med barken nedåt pga att jag fått för mig att fukten då försvinner snabbare ur veden, så blev det i detta fall :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: omvadla kubbe till ved m3??

Camwood  
#214531
brum brum skrev:idag va de så jäkla soligt ute o rastlös var jag så jag sågade ner ett träd och kapade upp kubbar med diameter mellan 10-15cm av stammen, för att sedan stapla upp en m2 kubb som därefter klövs och staplades igen för att mäta volymen.
slutresultatet blev det att 1 m2 staplad kubb som förvandlats till kluven och staplad brasved ökat volymen med 16,6%, obs att veden staplats med barken nedåt pga att jag fått för mig att fukten då försvinner snabbare ur veden, så blev det i detta fall :ugeek:

Du menar kubikmeter allså M3 :?:
När man läser den här tråden så tycker ja diskussionen är onödig då det finns en massa kunskap o tabeller om det här. Och många verkar behöva få veta :grin:
Mitt förslag är att vebbansvarig lägger ut tabeller och omvandlingstabeller och allt därtill om volymmätning av virke och ved i form av en rubrik att klicka på.
Inte som en tråd i forumet utan på första sidan lättilgänglig för alla :grin:
Tack på förhand.

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

axwell  
#214546
Camwood skrev:Mitt förslag är att vebbansvarig lägger ut tabeller och omvandlingstabeller och allt därtill om volymmätning av virke och ved i form av en rubrik att klicka på.
Inte som en tråd i forumet utan på första sidan lättilgänglig för alla :grin:
Tack på förhand.


Bra idé, gärna som "klistrad".

Men vilken tabell skall väljas, många varianter på samma tema.

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

brum brum  
#214589
Camwood skrev:
brum brum skrev:idag va de så jäkla soligt ute o rastlös var jag så jag sågade ner ett träd och kapade upp kubbar med diameter mellan 10-15cm av stammen, för att sedan stapla upp en m2 kubb som därefter klövs och staplades igen för att mäta volymen.
slutresultatet blev det att 1 m2 staplad kubb som förvandlats till kluven och staplad brasved ökat volymen med 16,6%, obs att veden staplats med barken nedåt pga att jag fått för mig att fukten då försvinner snabbare ur veden, så blev det i detta fall :ugeek:

Du menar kubikmeter allså M3 :?:
När man läser den här tråden så tycker ja diskussionen är onödig då det finns en massa kunskap o tabeller om det här. Och många verkar behöva få veta :grin:
Mitt förslag är att vebbansvarig lägger ut tabeller och omvandlingstabeller och allt därtill om volymmätning av virke och ved i form av en rubrik att klicka på.
Inte som en tråd i forumet utan på första sidan lättilgänglig för alla :grin:
Tack på förhand.


nej camwood jag menade m2 som jag skrev, jag staplade upp 30 cm bitar tills höjden blev 1 meter och bredden 1 meter, endast för att exakt få veta volymökningen i % av dessa vedkubbar i kluvet tillstånd, :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).