Traktorer och processorer

Dubbelverkande uttag VALTA 6350

8 inlägg 5352 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dubbelverkande uttag VALTA 6350

hugge  
#213817 Har lyckats komma över en Valta 6350 soch skall nu kopla på min huggarvagn.Finns 4 ventiluttag bak.2 tänkte jag anväda till vagnsstyrningen och dessa har jag dubbelverkande. Skall sedan koppla in kraen på de 2 andra. Kopplar en retur på returuttaget - Skall dessa också vara dubbelverkande? Ursäkta min okunninghet om dubbel o enkelverkande funktioner.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande uttag VALTA 6350

ÅsaNisse  
#213823 Fyra uttag bak antar jag är lika med två spakar i hytten=två funktioner.
Kranen ska ju ha enkelverkande så den kopplar du på första spaken som oftast går att ställa om till enkelverkande/Dubbelverkande. En kran som du öppnar på ventilpaketet. Två kopplingar bak tillhör denna funktion, men du använder bara den som blir tryck när du låser spaken. Returslangen kopplar du i direktreturen till tank.
Den andra spaken går till två andra kopplingar som blir växelvis tryck beroende vilket håll du tar spaken = dubbelverkande. Där kopplar du din ramstyrning.
Din andra tråd om bromsuttaget, så är det bra om bromsslangen har en annan koppling, för att minmera risken för felkoppling. Det är nog enda anledningen att dom är olika.

Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande uttag VALTA 6350

Apple farmer  
#213825 Du kan laste ned håndbok i PDF-format her: http://www.valtra.se/extras/documents/hitech.pdf

På min 6850 har jeg kranen koblet mot uttaket med den fremre spaken (den kan låses slik at du har trykk hele tiden). Du kobler om det ved å åpne det lille lokket foran konsollen spakene sitter på og skru slik at spaken holder seg innkoblet.

Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande uttag VALTA 6350

hugge  
#213830 Tack Åsa-Nisse för svaret om kopplingarna till skogsvagnen-då vet jag. Men måste jag byta honkontakten till tippkärran för att passa på traktorns bromsuttag?. Är en vanlig rund koppling på traktorn som jag inte känner igen? Hade inget bromsuttag på förra traktorn så jag har aldrig använt bromsen på tippkärran.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande uttag VALTA 6350

Valfridsson  
#213834 Ska du byta nån koppling så ska du byta hanen på tippvagnen som går till bromsen till en som passar bromsuttaget på traktorn, detta för att som tidigare skrevs undvika felkoppling.

Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande uttag VALTA 6350

ÅsaNisse  
#213914 Du ska nog ta en koll på dina bromscylindrar på kärran också, om du inte använt bromsen tidigare. Jag har en bestämd tro att det är ihoprostat och då får du ett roligt jobb att renovera efter att du tryckt rost och cromeflagor i ditt hydraulsystem. Lossa på kolvarna och slangarna och försök dra dom ut och in med hjälp av en kofot eller vad som passar så du kan kolla i första hand kolvstängerna. Är dom rostiga så släng kolvarna och köp nya. De är ganska billiga och då vet du att det inte ställer till problem senare.

Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande uttag VALTA 6350

hugge  
#213955 Tack för tipset - kan nog finnas risk att det är lite rostigt eftersom jag aldrig använt bromsarna.Det finns ingen koppling med filter man kan sätta dit så inte ev. rostflagor går in i traktorns hydralsystem ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dubbelverkande uttag VALTA 6350

totte  
#213963
hugge skrev:Tack för tipset - kan nog finnas risk att det är lite rostigt eftersom jag aldrig använt bromsarna.Det finns ingen koppling med filter man kan sätta dit så inte ev. rostflagor går in i traktorns hydralsystem ?


Koster förmodligen mer än att byta cylindrar och dom fungerar lika dåligt, även om dom inte skulle förstöra systemet i övrigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).