Traktorn i skogen

Takmontage FMV-Valmet 705

31 inlägg 22056 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

kero  
#213560 Jodå gripen är rak så ännu så länge har jag inte behövt göra något åt bultarna.
När det gäller den jag köpte fästena av så var han från en bit utanför Henån, något namn har jag tyvärr inte, finns inte heller något spår i bokföringen då affären var kolsvart.
Vad det sedan gäller min ringa person så bedriver jag min blygsamma verksamhet på en liten skogsgård belägen cirka tre mil väster om Örebro.
I maskinparken finns den Valmet 705 med de tillbehör jag beskrivit tidigare, Åkerman h9b, Hanix minigrävare, Suzuki 750 ATV med Kranman drivkärra, Cheva Corvette, Husaberg 550, HD wide glide samt en Nissan king cab Navara.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

stektlök  
#213642 mkt trevlig maskinpark :lol:

Användarvisningsbild

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213645 Jo det var en trevlig uppsättning mackapärer.

Avatar Fallback

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213651 Låter du bara bli att gräva upp sten med dom så förbli domraka

Avatar Fallback

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

kero  
#213925 Gnisten 83

Tack för broschyren, värdefullt att få del av alla kunskaper som finns här i Skogsforumet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

wiktor  
#213972 fungerar tapio aggeratet bra ? funderar på att köpa ett sådant .vad fick du ge för det? eller ska man köpa en beg tapio 250?

Avatar Fallback

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

kero  
#214080 Priset på mitt Tapio aggregat var + 100 tusen, dock mindre än hälften av ett nytt 250. Jag är nöjd med mitt aggregat och det fungerar mycket bra till det jag förväntar mig att ha det till. Det är lätt och smidigt, fungerar utmärkt i klen till medelgrov gallring, vedhuggning mm. I förhållande till ett 250 aggregat försvrar det prisskillnaden med råge. När det sen gäller service och annat så är Kranman och Björn Blix en veritabel klippa, helt suverän med andra ord. Kort sagt, jag är mycket nöjd med mitt Tapio 160 aggregat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

loppan  
#214528 Detta tapio agregatet har jag ej sett förut,245 heter det.

Avatar Fallback

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

kero  
#214562 Intressant, nytt för mig också. Tala om snabbhet för den lilla. Det enda jag har emot Tapio 160 är att det går något långsamt med kvistningen. För min del är det egentligen inte något problem då det enda jag har tämligen gott om är tid :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

loppan  
#214591 Det är nog dom små rullmatarna som kommer att ta över efter gallringsprocessor tror jag.
Dom börjar bli riktigt effektiva.

Avatar Fallback

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

Ljursken  
#215425 Men vad kasst det var på kvistningen! Anskrämligt dåligt.
Bästa av de häringa små aggregaten jag sett är ju absolut Nisula 325.
Detta ekipaget är ju en fröjd att se. Också valmet med kran om vi skall ansluta lite grand till tråden...

Avatar Fallback

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

Ljursken  
#215427 Du har förresten inte dubbelkommando i traktorn?
Också nyfiken på bilder inne i din hytt. Hur har du spakarna och hur styr du funktionerna i aggregatet?

Användarvisningsbild

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

jonathanA  
#215496
Ljursken skrev:Men vad kasst det var på kvistningen! Anskrämligt dåligt.
Bästa av de häringa små aggregaten jag sett är ju absolut Nisula 325.
Detta ekipaget är ju en fröjd att se. Också valmet med kran om vi skall ansluta lite grand till tråden...


Har sett denna filmen flera ggr innan och håller med dig helt! Man blir glad av att se ett litet aggregat gå så bra!

Avatar Fallback

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215500 Fick ett pris på 325 på förra Elmia, 258 000 och sen tillägg om du ville ha Motomit lite avancerad mätdator. Oljebehov 100min/lit 190 bar
Hade gärna haft den hängande i kranen

Avatar Fallback

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

kero  
#215565
DSC_0375.JPG
DSC_0376.JPG
Nej dessvärre har jag inget dubbelkommando men tips på sådant tas tacksamt emot. Instämmer även jag i vad gäller Nissulaaggregatet, suverän speed på grejorna. Just hastigheten är det som mest sklijer från stegmatare.
När det sen gäller kvistningsresultatet och Tapio så håller jag inte alls med. Tvärom så tycker jag man kan få mycket bra kvistning bara man ställer in styrningen av aggregatet efter behovet. De senaste veckorna har jag ägnat mig åt att ta reda på torrgranar och ofta relativt grova med grenverk som liknar ben i hårdhet. Blir helt ok resultat och styrsystemet tillåter mycket exakt inställning av knivarna och fördröjningstider som väl täcker behovet.
Bifogar några bilder från hytten på Valmeten

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).