Skogsvagn (Huggarvagnar)

Lyftkapacitet griplastarkran

12 inlägg 8390 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lyftkapacitet griplastarkran

france  
#213542 Vad är det som bestämmer lyftkapaciteten på kranen, är det hydralkolvarnas grovlek eller traktorns pumpkapacitet, eller något annat. Mohedavagnen lyfter betydligt mindre än tex. palms vagnar



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet griplastarkran

ss0803  
#213546 Enkelt utryckt, kolvarea (som har kvadratiskt förhållande till diametern) multiplicerat med hydraultryck. Sedan finns det andra faktorer, tex om bomcylindern trycker eller drar. Moheda använder dragande bomcylinder (den ligger ovanpå bommen).

Sedan ska ju kolvarna även lyfta kranens egenvikt, så ju tyngre kran desto lägre netto lyftkapacitet.

Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet griplastarkran

stegmaster  
#213551
france skrev:Vad är det som bestämmer lyftkapaciteten på kranen, är det hydralkolvarnas grovlek eller traktorns pumpkapacitet, eller något annat. Mohedavagnen lyfter betydligt mindre än tex. palms vagnar

Nja, först får man ju kolla om det er uppgifter med eller utan rotator/grip( oftast er det ju utan).
Blir ca 100kg +/-, med eller utan grip.
Grovleken på cylinder har ju såklart betydelse, men even geometrien på lyftcylinderen mot bommen.
Hydrauliktrycket som behövs til griplastare, brukar vara rundt 170-180bar , och det klarer dom flesta traktorer. (högre tryck från traktoren går bara över tryckbegrensaren på sentralen, isåfall).
Själv tycker jag en griplastare bör lyfta från ca400kg(utan grip/rotor) på maks räckvidd, om den ska va lagom stärk, i alla lägen.
Vilka kraner från moheda/palms, er det du syfter på??
En link til dom kraner du syfter på, hadde inte vore fel.

Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet griplastarkran

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213554 Räckvidd är viktigare än extrem lyftkapacitet, orkar den inte lyfta så drar man bara in den
närmare och lyfter där.

Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet griplastarkran

ss0803  
#213557 Jag blev också nyfiken på vilka kranar du jämfört?

Jag kollade nu som hastigast på en Moheda och en Palms med räckvidd på drygt 6.5m.

Moheda M40:
Räckvidd 6.6m
Lyftkapacitet max räckvidd 450kg
Lyftmoment netto 29.2 kNm (utan grip och rotator)

Palms P665:
Räckvidd 6.65m
Lyftkapacitet max räckvidd 440kg
Lyftmoment netto 28.7 kNm (utan grip och rotator)

Med andra ord väldigt likvärdiga prestanda!

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet griplastarkran

france  
#213558 Tack för svaret. Kranarna jag tänker på är Mohedas K30 Räckvid 5,5 M/345 kg, Palms 525 Räckvid 5,25M/580 kg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet griplastarkran

ss0803  
#213565 Det är nog bara räckvidden som är lik på de kranarna.

Mohedas K30 väger 540kg: mohedasystem.se

Palms P525 väger: 820kg nordfarm.se

Jag tror därför att Palms kranen är betydligt kraftigare, och kanske tänkt för större vagnar än Mohedan.

Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet griplastarkran

stegmaster  
#213566
Slurfi skrev:Räckvidd är viktigare än extrem lyftkapacitet, orkar den inte lyfta så drar man bara in den
närmare och lyfter där.

Jo givetvis, men att lyfta på med maks kraft på maks räckvidd bör man unngå så langt det går (utksjutet ska egentlig dras inn innan man lyfter med bomcylinderen).
At en kran lyfter 400kg(utan grip/rotor)på ca 6,5m anser jag inte vara nån extrem lyfkapasitet.
Lyftkapasitet sjunker ju när man lyfter bommen(jamfört med rak bom), så ska man klara lyfte en riktig timmerstock, så måste det vara såpass tycker jag. 8)
Större giplastare lyfter ju betydigt mere.

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet griplastarkran

france  
#213583 Det kanske finns någon som har en Moheda M91 med K30 kran. jag har varit och tittat på en sådan demokörd.Räcker den till för normal skogskörning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet griplastarkran

Midgård  
#213591 Jag har en Moheda M91 med K35 kran. K35 är identisk kran med K30 med den skillnaden att K35 har ett utskjut och därmed räcker 0,7 m längre. Allt annat är i princip lika.
Jag har ännu inte, med det jag kört, haft några problem med lyftkraften. Dock har jag inte så mycket annat att jämföra med.
Tycker att Mohedakärran fungera alldeles utmärkt, bara man inte glömmer att köra ner stödbenen innan man lyfter tungt med tom vagn. Ja, t o m utan last i kranen tippar kärran om man svänger ut kranen utan stödbenen nere. Kraften har dock hitills räckt till i det jag lyft.

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet griplastarkran

france  
#213602 Tack för svaret, jag förmodar att du har en winsch, hur fungerar den, är det någon styrka i den

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet griplastarkran

Midgård  
#213610 Ja, jag har radiostyrd vinsch på kranarmen. Fungerar bra och har dragit allt hitills.
Var lite skeptisk i början till en vinsch monterad på kranarmen, hur bra kan det vara? Men faktiskt fungerar det över förväntan.
Radiostyrningen är ovärderlig när man vant sig vid den. Har drag, håll och släpp, vilket var ett krav när jag skulle köpa grejerna. Vad man bör tänka på är att smörja vinschen då och då där den ska röra sig i ledningen mellan "drag och släpp". Hela vinschenheten rör sig mha hydraulkolvar då man trycker på drag eller släpp på fjärrkontrollen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).