Före och efter jobbet

Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

35 inlägg 28158 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Mickev  
#213110 Japp, nu lägger jag timmerbilen bakom mig snart och kliver in i en skotare... efter alla årena man hängt här på forumet :wink:

Nu hoppas jag på att kanske kunna få lite tips å trix av er som redan jobbar i skogen :wink: De kommer säkert bli en del "trial and error" men det är väl så man skaffar sig erfarenheten. Men är det nån som vet av någon sida el dyl där man kan få sig ett lite övergripande hum om alla virkesklassningar, dvs min/max mått, vrak å avdragsgränser osv? Såklart är det lite olika mellan olika skogsbolag men dom brukar ju ligga ungefär lika.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Skogsfrost  
#213204 När jag började köra skotare fick jag låna två tjocka böcker av entreprenören. Tror de heter Arbete i avverkninslag och gav väldigt bra vägledning ;)

Avatar Fallback

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213212 Gratulerar :-bd , gick det lätt att få jobb?

Avatar Fallback

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Axl  
#213218 Ska ni köra åt flera olika bolag? Annars är det väl bara att be bolaget ni ska köra åt om listor på de aktuella sortimenten.

Avatar Fallback

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Mickev  
#213526 skogsfrost: Intressant, får fråga om han har någon liknande bok. Annars borde det ju kunna gå att få tag på genom bibblan.

Flisaren: Tackar, ja egentligen så måste jag säga att det gick rätt lätt, men det var tack vara kontakter. Det var på nyår när vi var ner till svärföräldrarna som sambon frågade på deras hemvändarpubb, en tidigare granne då han varit i branschen och har lite kontakter. (Jag låg dock å sov då eftersom jag jobbat några dygn innan utan sömn...) Nån vecka senare får jag tips på några entreprenörer som är bra att ha å göra med och som kanske kunde behöva folk. Jag hann bara ringa den första och ja... nu är det bara en vecka kvar innan jag börjar köra åt dom :-)

Axl: 2 bolag (2 maskingrupper, en på varje). ja de kan man ju kolla upp om det går att få tag i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Skogsfrost  
#213531 Kollade upp mer om böckerna och man kan köpa dem direkt från företaget som ger ut dem. De kostar en slant och jag har lagt in en beställning på egna böcker.
http://www.mieab.se/

Nyfiken! Är det runt Övikstrakten du kommer att jobba?

Avatar Fallback

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Mickev  
#213573 Sedärja... Nej kommer att flytta till jämtland och köra i trakterna kring krångede.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Skogsfrost  
#213580 Oki. Själv är jag från Övik och funderade lite på vem som kunde ha anställt dig....

Avatar Fallback

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Mickev  
#213681 Jaha... kör du fortfarande i bygden eller? Sambon ville flytta till sina hemtrakter så då började de luskas på jobb där, därav att jag hamnar så långt bort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213695 En liten fundering, är det du som även är på ett annat forum och lägger ut trevliga bilder ditt ekipage?
Om så är fallet så ser man fram emot bilder på ditt nya fordon. Blir förmodligen lite mer skitig maskin än tidigare från och till om du hamnar i ett surhål eller så :)
Ser som sagt fram emot bilder och önskar lycka till med nya jobbet!

Användarvisningsbild

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Skogsfrost  
#213710 Nja, jag bor kvar i bygden men bytte jobb för något år sedan. Nu står jag i verkstad och skruvar i maskinerna istället. Men jag börjar allvarligt känna att jag måste tillbaka till skogen igen! :mrgreen: Saknar känslan av att få punktering i lervällingen en regnig fredagskväll \m/ Haha! :lol:

Avatar Fallback

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

betula  
#213796 Grattis till jobbet! Har du hunnit med att ta "Grönt kort" på så kort tid också? Eller får du gå det via arbetsgivaren?

Avatar Fallback

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Mickev  
#214305 DanK: om det är maskinisten du syftar på så ja... de ä inte omöjligt att det är jag ;-)

skogsfrost: Jaha... john deere eller? Ja men visst är väl sådana små omständigheter trevliga på fredagar :-P

betula: Tackar. Nej har inte grönt kort men jag antar att jag kommer att få ta det genom nya arbetsgivaren. Dom verkar skicka sina anställda på utbildningar lite nu och då :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Skogsfrost  
#214320 Nä, JD är vår ju värsta konkurrent! :surp: Mer säger jag inte fören jag har satt mig bakom spakarna igen. Och det blir säkert i en JD :mrgreen:

Apropå grönt kort. Jag körde mest åt Holmen och de har egna kurser där som man skulle gå. RUS-kurs heter den hos dem :ymparty: ..och sen efter ett år kommer uppföljningen som heter BAK-RUS! =)) RUS står för något så tråkigt som Riktlinjer i Uthålligt Skogsbruk...

Avatar Fallback

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Mickev  
#214707 Hehe... på så vis :-P gissade på JD då jag känner en som varit mekaniker där och slutade för några år sen. Ja ibland kommer dom på sådana roliga förkortningar :-P

Imorgon gör jag iaf min sista dag som timmerbilsförare.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).