Skogsarbete

Hur blir man virkesuppköpare eller dyl?

15 inlägg 15888 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur blir man virkesuppköpare eller dyl?

Jekens  
#213412 Har jobbat som lärare i 10 år men känner att jag vill göra annat. Alltid jagat och fiskat mycket. Trivs helt enkelt ute i skogen. Även skogsbruk inom familjen som vi sköter. Röjning, plantering mm. Jag har ingen skoglig utbildning utan läste 3årig teknisk linje på gymnasiet sen utbildade jag mig till lärare.

Har länge funderat på att försöka byta jobb och skulle vilja jobba inom skog, natur. Inte som maskinförare eller liknande men gärna som virkesuppköpare eller andra liknande jobb inom skogsbranschen??? Vad finns?

Frågan är då hur blir man virkesuppköpare? Krävs det att man gått skogsbruksgymnasium och därefter någon skoglig utbildning eller vad är det som gäller? Hur kan jag gå tillväga för att bli ex virkesuppköpare?
Utbildning, kurser eller utbildning via företaget eller?

Hoppas det finns någon som är insatt i detta.
Hjälp



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur blir man virkesuppköpare eller dyl?

Skogsbävern  
#213439 Nästan alla virkesköpare är Jägmästare eller Skogsmästare. Men på den senaste tiden så har skogsbolagen börjat anställa gamla bilförsäljare, skogsmaskin eller lastbilsförare mm som virkesköpare.

Avatar Fallback

Re: Hur blir man virkesuppköpare eller dyl?

clasandre  
#213441 Om jag har förstått det rätt så föredrar nog skogsbolagen en jägmästare/skogsmästare utbildning för att anställas som virkesuppköpare.

Har läst rätt mycket om de då tanken är att börja Jägmästare utbildningen till hösten! :)

Lite info om utbildningarna.

Jägmästare utbildningen är en 5 år lång utbildning på SLU i Umeå väldigt bred utbildning inom skogs kunskap där den öppnar upp dörrar att både gå vidare att forska, ekolog, virkesuppköpare mm.

Skogsmästare utbildningen är en 3 år utbildning som för att kunna söka den så behöver man ha gått skogsgymnasium eller ha 1 år yrkes erfarenhet från skogsbranschen eller eventuellt gå ett skogsbasår. Utbildningen finns bara i Skinnskatteberg.



Hoppas du kommer in i skogsbranschen!

// André

Avatar Fallback

Re: Hur blir man virkesuppköpare eller dyl?

Jekens  
#213461 Ja måste man ha Skogsmästarutbildning eller Jägmästare så känns det relativ kört för mig. 40år och redan pluggat 5år på Universitet

Fan att man inte redan som ung kunde fatta rätt beslut om utbildning

Gärna mer tips

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur blir man virkesuppköpare eller dyl?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213466 Jobbade ett tag i ett företag där inköparen var gammal bilhandlare. Suverän med att prata väl med skogsägarna. Om praktikaliteterna förstod han intet så det fick vi andra lösa.
Inom jobb som säljare/ inköpare räknas endast resultat. Vilka skolbetyg du ev har är helt ointressant.

Avatar Fallback

Re: Hur blir man virkesuppköpare eller dyl?

Jekens  
#213469 Haha, ja så är det nog. Man får väl försöka göra ett gott intryck så får man se hur det går :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur blir man virkesuppköpare eller dyl?

kristofer89  
#213470 Det finns även YH utbildningar som är 1 till 1,5 år som är vettiga. Jag gick själv en sådan utbildning 2009 och fick jobb direkt som Skogsbruksplanläggare. Den utbildningen som finns på Vreta Gymnasiet utanför Linköping är bra och det ger en bred bas att stå på skogligt. Det var den som jag gick på.

Avatar Fallback

Re: Hur blir man virkesuppköpare eller dyl?

Jekens  
#213471 Det lät ju rätt bra. Nu bor jag uppe i Luleå men kanske finns här i krokarna?
Vad var det specifikt för utbildning du gick?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur blir man virkesuppköpare eller dyl?

kristofer89  
#213473 Jag gick en KY-utbildning som var inriktad på skogsvård och skoglig planering. Den utbildningen har dem gjort om till en YH-utbildning.

Av oss som gick den utbildningen vet jag att några sökte vidare till skogsmästarlinjen och någon sökte till Skogstekniker i Gammelkroppa. Några kör idag maskin och några röjer manuellt. Så det finns alla möjligheter att jobba med det man vill göra.

Hur det ser ut nu vet jag faktiskt inte helt, men det kommer garanterat ge en bred bas och det ger behörighet att söka vidare till Skogsmästarskolan. Men det verkade inte vara aktuellt i ditt fall som jag förstod det.

Gå in på YH myndigheten så finns det med där alla olika utbildningarna som kan vara intressanta.

Avatar Fallback

Re: Hur blir man virkesuppköpare eller dyl?

Jekens  
#213475 Tack för svaren. Jo jag var in och kikade och fanns några intressanta utbildningar dock bara i Linköping just nu iaf

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur blir man virkesuppköpare eller dyl?

kristofer89  
#213476 Lycka till med sökandet iallafall! Den som var äldst i våran klass var runt 52 år. Så det finns alltid möjligheter.

Avatar Fallback

Re: Hur blir man virkesuppköpare eller dyl?

Jekens  
#213483 Ja så jäkla sugen. Tack för alla svar

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur blir man virkesuppköpare eller dyl?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213532 En virkesköpare ska ju kunna prata samt vara ett stöd för skogsägaren när han bestämmer sig för att avverka. En prästubildning kanske vore lämpligt? Kyrkan har ju dessutom egen skog att träna på.

Avatar Fallback

Re: Hur blir man virkesuppköpare eller dyl?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213534 Kolla på de skogliga utbildningar som ges av Linneuniversitetet också. Någon där man kan läsa på distans och halvfart medans man fortfarande jobbar. Kankse lite långt att åka till småland på träffarna dock.

Annars är det väl bara att prata med skogsbolagen och söka de jobb dom har. Dom anställer ju inte bara inköpare och sen kan man klättra i organisationen bara man fått in en fot.

Användarvisningsbild

Re: Hur blir man virkesuppköpare eller dyl?

Peteflamingstar  
#214033 Min erfarenhet av denna bransch är att vissa aktörer är mer eller mindre noga med sina virkesköpares utbildning. Stora Enso, Sveaskog och Holmen Skog anställer oftast jägmästare, medan Skogsägarföreningarna oftare tar skogsmästare/skogstekniker. SCA däremot verkar ganska ofta anställa före detta maskinförare och liknande som virkesköpare. Mindre köpsågverk (vanliga i södra Sverige) anställer folk med lite varierande bakgrunder, gamla bilhandlare osv :wink:

Observera att detta är min personiliga uppfattning som baseras på egna erfarenheter :smile:

Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).