Traktorn i skogen

Takmontage FMV-Valmet 705

31 inlägg 22052 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Takmontage FMV-Valmet 705

kero  
#212040 Hej alla.

För en tid sedan berättade jag om mitt projekt med montage enligt rubrik. Nu är det hela klart och ordentligt provkört. Förutom takmontaget har jag monterat ett stegmataraggregat samt hydraulvinsch på kranen. Aggregatet är utrustat med snabbkopplingar för el och hydraulik så byte till gripen går på 5 minuter. Det gamla 5 spaksreglaget bytte jag ut mot ett tvåspaks med el on off. För att få bästa smidighet har även en el flytlägesventil skruvats dit på sväng och bomfunktionen. Tillsammantaget fungerar det hela bra och vedproduktionen kan numera skötas inifrån hytten utan problem med nedfallande snö i nacken.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

county  
#212051 bilde og film på fine prosjekter er fint

Användarvisningsbild

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

loppan  
#212052 Bilder!!!! Vilken FMV kran och stegmatare?Har du egen pump?

Användarvisningsbild

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

ss0803  
#212076 Låter intressant, även jag ser gärna bilder på resultatet!

Avatar Fallback

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212087 Bilder!!! Har nyligen avrustat min 805a

Användarvisningsbild

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

jonathanA  
#212090 Jag vill oxå se bilder och höra vilken kran du har? och vad har du för vagn?

Avatar Fallback

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

kero  
#212156 Kul med intresset.
Bilder och mera utförlig beskrivning kommer snarast

   TS
Användarvisningsbild

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212157 Skoj projekt, bilder uppskattas mkt.

Avatar Fallback

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

kero  
#213297
IMGP2143.JPG
154.JPG
Hej igen.
Sent omsider kommer några bilder på mitt "Takmontageprojekt"Orsaken till det hela var att jag ville mata vedklyven(Palax ks35) med samma traktor som driver klyven. Resultatet blev ok och det hela fungerar bra. Avslutningsvis har ett stegmataraggregat monterats. Aggregatet matas av separat hydraulsystem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

jonathanA  
#213303 Har du "twintrac" i den? Ser ut som det sitter en orbitrol bakåt!? eller är det en hydraultank bakom hytten?

Fint bygge! hur lång är kranen?

Användarvisningsbild

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

ss0803  
#213307 Ser fint ut!

Hade varit kul med närbilder på montaget på hytten. Har du byggt fästena på egen hand?

Användarvisningsbild

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213315 Ser mkt intressant ut.
Har du spakarna utanför hytten när du matar vedbordet, eller går du in i hytten?

Avatar Fallback

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

kero  
#213359 Nej nåt tvintrac finns inte utan det är hydraultanken som syns på bilden. Kranen är nu ca 4,5 meter efter modifiering av utskjutet, i kortaste laget men med radiostyrd vinsch på kranen går det bra att dra ihop stammar för kvistning vid stickvägen.
Vid vedklyvning får jag masa mig in i hytten för att mata bordet men det går bra för bordet rymmer en hel del.
Fästena är FMV orginal, hittade dom hos en kille på Orust, bara att skruva dit och för all del komplettera med några stag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213376 Kul att sen en 2500 i helt skick med orginalgripen!
Är den rak ännu så den inte äter bultar(de 4 långa som håller ihop den)
Skickar en brochyr från när den var tidig på marknaden och en senare när den bytt namn

Användarvisningsbild

Re: Takmontage FMV-Valmet 705

jonathanA  
#213436 Vad hette han du köpte fästena av? Var håller du till?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).