Traktorer och processorer

År 2013 =Ny Zetor model Major 80

106 inlägg 97561 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Blivande snickare  
#213058
550 skrev:Jag är normallång och smal, men trots det har jag alltid haft en trång upplevelse när jag provsuttit i A-serien!

Äsch då, då lärde man sig nå nytt igen :grin: Skulle vara kul att själv provsitta (och köra) en :grin:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

550  
#213059 Kom på att jag kanske borde förtydliga lite, det är när man sitter bakåtvänt som hytterna blir trånga. Så ingen tror att det är när man sitter och kör framåt, då har de flesta modeller godkänt med plats. För mig som brukar åka "på skärmen" ibland när pappa kör så skulle en bekvämare plats där uppskattas också :smile:

Det ska bli intressant med Elmia. Zetor borde ha Major med där tycker jag. Blir att provsitta då!

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

stegmaster  
#213060
550 skrev:Vad är det för väsentligt som skiljer Major från Proxima?
Motorn är väl t ex samma?

En stor skillnad, er at Major er en 30km/t traktor, så man behöver inga skivbromsystem til framhjulen eller aut, innkopling av 4wd vid bromsning.
Ser at dom kör kampanj på 70hk proxima med lastare til 299tkr (Norge), så ska dom sälja nåt av Majoren så får den inte kosta över 250tkr med lastaref.

Annars: Med tanke på alla griplastervagner som säljs, så bordet det vara en marknad för en mer renodlat skogstraktor.
Problemet er kanske at marknaden er spridd lite over hela europa.
Just en sånn modell som zetor major, kunne varit et bra utgangspunkt för en skogstraktor.
30km/t er bra nog för skogen, sen skippad lastare och istället brukt dessa 60tkr på en riktig hytt med dubbelkommando.
Ca 70l/min hydraulpump, bromsventil, bra med lys bakåt, drivhjulsberoande pto som standard(om det inte redan finns?).
All karosseri i stål (inget plast eller glassfiber), skyddplåt under.


En interesant observasjon man gjordt på youtube, er at i tidligare öststatar er det vanligt med rett dyre griplastervagner( ofta 12-14t vagner med drift och långkran) til ca 300-500tkr, och lika ofta med någon gammal Belarus eller zetor som drivtraktor til kanske 50tkr. :wink:

Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

550  
#213061
stegmaster skrev:
550 skrev:Vad är det för väsentligt som skiljer Major från Proxima?
Motorn är väl t ex samma?

En stor skillnad, er at Major er en 30km/t traktor, så man behöver inga skivbromsystem til framhjulen eller aut, innkopling av 4wd vid bromsning.
Ser at dom kör kampanj på 70hk proxima med lastare til 299tkr (Norge), så ska dom sälja nåt av Majoren så får den inte kosta över 250tkr med lastaref.

Annars: Med tanke på alla griplastervagner som säljs, så bordet det vara en marknad för en mer renodlat skogstraktor.
Problemet er kanske at marknaden er spridd lite over hela europa.
Just en sånn modell som zetor major, kunne varit et bra utgangspunkt för en skogstraktor.
30km/t er bra nog för skogen, sen skippad lastare och istället brukt dessa 60tkr på en riktig hytt med dubbelkommando.
Ca 70l/min hydraulpump, bromsventil, bra med lys bakåt, drivhjulsberoande pto som standard(om det inte redan finns?).
All karosseri i stål (inget plast eller glassfiber), skyddplåt under.


En interesant observasjon man gjordt på youtube, er at i tidligare öststatar er det vanligt med rett dyre griplastervagner( ofta 12-14t vagner med drift och långkran) til ca 300-500tkr, och lika ofta med någon gammal Belarus eller zetor som drivtraktor til kanske 50tkr. :wink:


30/40 km/h är både och. Tror många vill ha 40 km traktorer idag, särskilt de som har långt mellan skiften. Snabbare transport på väg är en fördel om man jämför med mindre skotare typ vimek. Fast i skogen räcker det att köra 30 km/h :grin:

Annars håller jag med dig om allt. Det är synd att det bara är större traktorer som har dubbelkommando. Skulle vara bekvämt att ha när man använder trepunktslyften också.

Jag hoppas på att det finns några skogsutrustade Zetor på Elmia så man kan testa och jämföra! Ska bli intressant.

Förresten: Har Valtra plockat bort den minsta A-traktorn (A72 eller vad den hette)? Hittar bara A83 på hemsidan nu, och den har 88 hk. I så fall har Major än mindre konkurrens!

Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

MrEast  
#213213
550 skrev:Förresten: Har Valtra plockat bort den minsta A-traktorn (A72 eller vad den hette)? Hittar bara A83 på hemsidan nu, och den har 88 hk. I så fall har Major än mindre konkurrens!


Ja Valtra plockar bort sin minsting.

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

stegmaster  
#213234
MrEast skrev:
550 skrev:Förresten: Har Valtra plockat bort den minsta A-traktorn (A72 eller vad den hette)? Hittar bara A83 på hemsidan nu, och den har 88 hk. I så fall har Major än mindre konkurrens!


Ja Valtra plockar bort sin minsting.

Enligt några ryckten så kan dette blir den nya Valtra A i framtiden. :shock:
Om detta skulle bli den nye Valtra A serie, så er det ihvartfall by,by valtra för min del.
Verkar som det er dags at lete efter en riktig valmet/valtra från 6000 serien, medans det fortfarande finns vettiga exemplar av dessa.

Bild



http://gardsdrift.no/Nyheter/Siste-nytt ... ormtraktor

Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

stektlök  
#213241 Vem vill ha en trång hytt ? Dvärgen kanske, men vi andra då. Ska man köpa en traktor som man kan snurra runt så vill man juh för den skull inte sitta med knäna i armbågshöjd. Tänk om zetor kunde slå till med en stor hytt.

Att dubbelkommando ska va så svårt att lösa smidigt och till bra pris i dagens läge är konstigt.

Sugen på elmia nu så man får klämma lite på grejerna !

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

ss0803  
#213263
550 skrev:A-serien har för liten hytt. Även med "skogshytten".
N-serien är för stora.

Nu blir det lite off-topic i denna tråd.

Jag håller med dig om att hytten är A-seriens svaga punkt som skogstraktor.

Är dock nyfiken på vilket sätt du upplever N-serien för stor? Ja den väger en knappt ton mer, men hjulbasen skiljer bara 14cm och vändradien är tajtare på N-serien. Beroende på hjulutrustning blir den ju bredare också, vilket är en nackdel i gallring. Men skillnaden i smidighet är inte så stor som det kanske kan verka på A- och N-serien.

Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

550  
#213331
stegmaster skrev:
MrEast skrev:
550 skrev:Förresten: Har Valtra plockat bort den minsta A-traktorn (A72 eller vad den hette)? Hittar bara A83 på hemsidan nu, och den har 88 hk. I så fall har Major än mindre konkurrens!


Ja Valtra plockar bort sin minsting.

Enligt några ryckten så kan dette blir den nya Valtra A i framtiden. :shock:
Om detta skulle bli den nye Valtra A serie, så er det ihvartfall by,by valtra för min del.
Verkar som det er dags at lete efter en riktig valmet/valtra från 6000 serien, medans det fortfarande finns vettiga exemplar av dessa.

Bild



http://gardsdrift.no/Nyheter/Siste-nytt ... ormtraktor


Jag har alltid hört att MF har låga traktorer undertill, och aldrig sett motbevis i verkligheten :lol: En skogstraktor måste ha ordentlig frigångshöjd anser jag. Som t ex Zetor och Valtra. En ny modell är dock en ny modell, så man ska inte såga den helt på förhand. :roll:


ss0803 skrev:
550 skrev:A-serien har för liten hytt. Även med "skogshytten".
N-serien är för stora.

Nu blir det lite off-topic i denna tråd.

Jag håller med dig om att hytten är A-seriens svaga punkt som skogstraktor.

Är dock nyfiken på vilket sätt du upplever N-serien för stor? Ja den väger en knappt ton mer, men hjulbasen skiljer bara 14cm och vändradien är tajtare på N-serien. Beroende på hjulutrustning blir den ju bredare också, vilket är en nackdel i gallring. Men skillnaden i smidighet är inte så stor som det kanske kan verka på A- och N-serien.


Främst bredd och motorstyrka, men även priset :P Annars finns väl mycket "vettig" utrustning som tillval kan jag gissa. Sitter och tittar i tekniska specen på valtras hemsida. Var mäter de bredden, är det mellan bakhjulen? Står 2538 mm på N93 och 2195 mm på A83. Zetor Proxima är bara 1910 mm och Zetor Major 1860 mm som standard. Dock antar jag att man får ställa ut hjulen en del för att få stabilitet i skogen. Förstår jag rätt på N93 så är den ungefär en halvmeter bredare än Zetors traktorer. En halvmeter är en halvmeter för mycket :roll:

Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Blivande snickare  
#213334 Har ni nära till service för zetor?
Kan ju vara värt å tänka på om man har valtra i byn bredvid!

Hur breda vagnar har ni?
Är ju ingen idé å ha en traktor som är halv meter smalare än vagnen ;)

550: Du ska inte vara rädd att du har för mycket effekt i skogen ;)

Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

550  
#213363
Blivande snickare skrev:Har ni nära till service för zetor?
Kan ju vara värt å tänka på om man har valtra i byn bredvid!

Hur breda vagnar har ni?
Är ju ingen idé å ha en traktor som är halv meter smalare än vagnen ;)

550: Du ska inte vara rädd att du har för mycket effekt i skogen ;)


Håller med om att det är praktiskt att ha nära till service!

En vagn i lagom storlek är 8-9 ton, ca 2 m bred. Passar bra till en 60-80 hk traktor som är ca 2 m bred.

Ska man bara köra med huggarvagn behöver man inte så mycket effekt i skogen. Är en annan femma om man vill ha processor, då fordras det lite storlek på traktorn. Bara vägkörning med lass som man har problem med för få hästar. Beror på hur mycket transporter på väg man har. Major verkar ha helt ok effekt för en 30 km/h i alla fall :smile:

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

ss0803  
#213385
550 skrev:Sitter och tittar i tekniska specen på valtras hemsida. Var mäter de bredden, är det mellan bakhjulen? Står 2538 mm på N93 och 2195 mm på A83. Zetor Proxima är bara 1910 mm och Zetor Major 1860 mm som standard. Dock antar jag att man får ställa ut hjulen en del för att få stabilitet i skogen. Förstår jag rätt på N93 så är den ungefär en halvmeter bredare än Zetors traktorer. En halvmeter är en halvmeter för mycket :roll:

Jo det ska vara över bakhjulen, därför ändras det mycket med olika hjulutrustning. Alltså med 60mm bredare bakdäck blir traktorn totalt 12cm bredare, då större hjul bara breddar utåt.

Trodde inte N-serien var så bred men det är rätt stora hjul original också.

550 skrev:En vagn i lagom storlek är 8-9 ton, ca 2 m bred. Passar bra till en 60-80 hk traktor som är ca 2 m bred.

Håller helt och hållet med, rätt vagn till rätt traktor. Det finns ingen vits att ha en bredare traktor än vagn.

A-serien passar bra till en 12-tons vagn. Traktorn med 460/85-34 och vagnen med 500/50-17 hamnar båda på 225cm bredd, plus minus någon cm.

N-serien gör sig bättre med större vagnar.

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

rokon  
#214039 Ett kombinerat bild och filmcollage från Ungern med Zetor Major 80, även från motortillverkning och montering Zetor Major. Intressant lösning av pedalstället för fotbromsen med huvudbromscylindrar direkt åtkomliga vid pedalstället inne i hytten. (vid 7:42)

   TS
Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

550  
#214170
rokon skrev:Ett kombinerat bild och filmcollage från Ungern med Zetor Major 80, även från motortillverkning och montering Zetor Major. Intressant lösning av pedalstället för fotbromsen med huvudbromscylindrar direkt åtkomliga vid pedalstället inne i hytten. (vid 7:42)


Det ser inte riktigt klokt ut :lol: Dumt att ha det så öppet så det blir en massa skräp på.

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

rokon  
#214174 Jag gillar inte hur kopplingen och Bromsens huvudcylindrar är placerad på min Zetor 4340. Har bytt mina (man har ett trångt utrymme mellan motor o instrumentbräda under vindrutan, tar bort en plåt där, ligger på topplocken med liggunderlag emellan och fipplar) och uppskattar hellre åtkomlighet.
Att Major dessutom har mekanisk överföring på kopplingen innebär en förenkling för det långsiktiga ägandet dessutom. Om man tänker på att bromsslavcylindrarna på en bil med skivbromsar är utsatta för all vädrets makter, så funkar det nog även med huvudcylindrar under foten inne i hytten, annars lätt att komma åt o peta undan lite skräp. Jag ser lösningen som positiv.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).