Vedmaskiner, flishuggar

Test av vedmaskiner

48 inlägg 46482 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

loppan  
#213087 Om man till att börja med läser ATLs test noggrant så inser man att de inte korar Bala till testvinnare utan på en delad förstaplats med Tajfun enligt ATL.
Att någon sedan basunerar ut i ett antal inlägg här och på maskinisten att Bala är testvinnare tyder på dåligt omdöme.
När det dyker upp så många inlägg från samma person från Nossebro som tolkar nämnda artikel så snävt så ligger det nära tillhands att misstänka att det är någon med kopplig till Bala.

Därav mitt sura inlägg om reklamplats.

Jag tycker att tillverkare skall uttrycka sina åsikter oftare på forum men då på ett sakligt och korrekt sätt, tex bemöta kritik och förklara för att stärka sitt varumärke.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

Björklyckan  
#213137
loppan skrev:Bala? Jag tolkar det som att det är Tajfun som är testvinnare.
Bala kan köpa annonsplats här som alla andra istället för att lusa ned forumet med smygreklam.


bala och tajfun har delad förstaplats!

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

loppan  
#213140
Björklyckan skrev:
loppan skrev:Bala? Jag tolkar det som att det är Tajfun som är testvinnare.
Bala kan köpa annonsplats här som alla andra istället för att lusa ned forumet med smygreklam.


bala och tajfun har delad förstaplats!


Bra! Tänk om du skrivit detta från början. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

stegmaster  
#213226
loppan skrev:
Björklyckan skrev:
loppan skrev:Bala? Jag tolkar det som att det är Tajfun som är testvinnare.
Bala kan köpa annonsplats här som alla andra istället för att lusa ned forumet med smygreklam.


bala och tajfun har delad förstaplats!


Bra! Tänk om du skrivit detta från början. :-bd

Just det stör mig inte, men hur dom lyckas komma til detta resultat skulle jag gärna veta mer om.(att bala och tajfun skulle vara likverdiga) :surp:
Nån som läst hela testet och kan rapportera mera om hur det gick til??
För enligt dom tekniska data jag sett, så skulle inte den bala maskinen haft en sjans mot tajfunen i t. eks, produktion kapasitet.
Hoppas det er filmat, så man kan ladda upp video från testet på YT: :geek:

Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213232 Håller med, kul att se veden dom använder i testet!

Brukar ju oftast vara telefonstolpsraka bitar dom använder..

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

loppan  
#213798 Enligt lokaltidningen tydligen bäst i världen.....?

http://nlt.se/startsidan/essunga/1.1970 ... -toppbetyg

Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

vedförsäljan  
#213805
loppan skrev:Enligt lokaltidningen tydligen bäst i världen.....?

http://nlt.se/startsidan/essunga/1.1970 ... -toppbetyg

Låter konstigt att man är världens bästa vedmaskin bara för man vinner atl:s test... %-(

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

totte  
#213848 Lokaltidningar har sin egen logik, baseras på att världen i stort sett består av tidningens spridningsområde, eller i varje fall att det som ligger utanför inte är lika bra. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

stegmaster  
#213861 Ha,ha, Nä nu blir ju detta bara ennu mer löjligt. :)) :))
Synd bara at ni har den der skitmaskinen från kisaved i Sverige, som drar ner betyget på Svensk vedmaskinproduktion :mrgreen: . :wink:
Ska jag vara ärlig, så er det endast en Kellfri vedmaskin jag skulle välja bort före en BALA AGRI 370.
Tycker den verkar vara rackligt och klent byggd, med diverse udda/billiga lösninger.
Dessutan er den j....kla dyr med.
Och hur den kan klyva mest ved på 15min, med en 36l/min pump til klyven, och tur/retur tiden på klyven ska vara 4,5-6 sek, får inte jag at gå ihop.
Om man kollar dom videoer som finns av denna maskin på YT, så verkar ju klyven vara något av det trögaste som finns.


Ja, ja Nu har åtmintsone Kisa fått nått at sträcka sig efter, en Världsmästare från Bala. ;)

Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

Husqy346  
#214407 Eftersom jag har lurat mig sådant förut på broschyrer samt testresultat förut så ska jag gå efter följande nästa gång som jag ska välja rätt maskin.

1 Maskinens vikt Tajfun får mest + där av mig
2 hellst ska det vara skogsmaskinsvärd hur många märken har det?
3 Högt hydrauloljeflöde = hög kapasitet på klyv
4 oljekylare
5 helst kedjetraportör med höga medbringare
6 separat kedjesmörning med riktig sågkedjeolja .
7 Svängbar transportör

Tänkbara märken jag funderar på Tajfun Duun palax kisa möjligtvis hakki Resten går under konsumentklass enligt mig .vist japa har industriklass med deras 450 maskin men de rasar och strular massor de med
Senast redigerad av Husqy346 tis 26 feb 2013, 21:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

loppan  
#214415 404 kedja ger mer spån än 0.325,tänk på det.
Tycker det funkar förvånansvärt bra med 0.325.

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214429 Jag tänker samma, har kört ett par hundra kubik med två kedjor och de kan gå lika mkt till
så jag förstår inte vad man skulle vinna på att gå upp i grovlek?
Om du kollar på en Palax så var uppmärksam på Booster-tillvalet, det kanske passar dig.
Det gör att den klyver både hårdare och mkt snabbare än standard, nackdelen är priset
21000:- kostar det extra.

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

stegmaster  
#214462
Slurfi skrev:Jag tänker samma, har kört ett par hundra kubik med två kedjor och de kan gå lika mkt till
så jag förstår inte vad man skulle vinna på att gå upp i grovlek?

Nja, på grovlek upp til ca 25-30 cm er det inte så stor skillnad, men över detta kapar en .404 kedja betydligt snabbare.
Sen tål lite dom lite mer innan dom blir slö(om man inte stenkör).
Annars skulle nog dom större vedmaskiner och skördare ochså kört med .325. :wink:

Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

Husqy346  
#214465 Jag har provat både 0,325 1,3 samt 1,5 grovlek på drivlänkarna i min japa o 1,3 är inte ens tänkbart att ha igen. I sådanafall måste bitarna va spikraka om det ska gå bra med så tunna kedjor.
1,5 or går bättre . Dock så är det ju avsevärd skillnad på att kapa med motorsåg som typ gör ett kap på minst vart 3 e meter . Medans man på 25 cm bitar kapar 4 gånger på en meter.
För mig så har det varit stort slitage på både kedjor samt svärd på grund av hydraulolje smörjningen på sågkedjorna då oljan blir sträv ju varmare den blir. Sågkedjeoljan är ju kletig. likaså har kedjespännings anordningen varit ett skämt.
Även klent gods gör ju att det blir större påfrestningar av vibrationer mm .
Därav ska jag titta efter dyrare maskiner framöver ,märket japa är iaf kört i mina ögon då de nästan är gjorda i leksaks nivå. vill man se deras trasor så är det bara att åka till nordfarm i Norrköping jag såg en 375 Expert där som inte någonting var helt på men det kan ju också varit riktiga klantar som hade kört den.

Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

Husqy346  
#214471 Sedan kan det nog ha stor betydelse också hur stockarna ser ut kapar man bara i fin vit björknäver så kanke inte slitaget är så stort på kedjan. Har man däremot mycket rotbensbitar med näver /bark som är cm tjocka så är ju det som att kapa i berg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).