Motorsåg och handhållet

CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

24 inlägg 15268 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

traktorz  
#212964 Vi har ett problem med vår motorsåg Jonsered CS2152 med serienummer: 04 0300 703, (tillverkad va 03 år 2004), nämligen att tankventilationen inte fungerar.

Brorsan har "fixat" det problemet med att borra ett litet hål i tanklocket, men nu med nackdelen i stället att det läcker bensin från sågen.

Hur skall vi göra? Räcker det med att rengöra alternativt byta ut nämnda komponenter, eller ska vi bygga om sågen till den implementation av tankventilation som de senare årsmodellerna av Jonsered CS2152/Husqvarna 353 fick? Vilket bättre råd ger Jonsered/Husqvarna än den snabba fix vi själva var tvungen att tillgripa?

Ursprunglig Tankventilationen på vår gamla CS2152 består av artiklarna:
503 60 04-01 Plugg
501 62 98-01 Ventilplugg Vyon

Nyare modeller av CS2152 med omgjord tankventilation:
544 32 49-20 Bränsleslang 120mm
537 35 95-01 Tankluftning

Jag ställde först frågan till Jonsered i ett mejl, men de hänvisar den här typen av frågor till serviceverkstäderna ute på fältet. Nästa steg blir således att kontakta lämplig verkstad med frågan.

Kan samtidigt passa på att höra om andras erfarenheter med att bygga om tankventilationen på dessa sågmodeller, från en Vyon-plugg till en avluftningsslang fastsatt på insugningskröken hos förgasaren. Vilka erfarenheter har ni av sågar med den gamla typen? Vilka erfarenheter har ni av de nyare årsmodellerna av HVA353/Jonsered CS2152 m.a.p. tankluftningen, fungerar den helt klanderfritt?

CS2152-gammal.gif

CS2152-ny.gif


Ref:
  1. Husqvarna 353
  2. HVA 346 XP
  3. Jonsered CS 2152
  4. Startar inte när den är varm!!
  5. Hva 353, går sådär...
  6. Husqvarna 353 problem oljesmörjning
  7. Tankavluftning hva 346xpg
  8. Vilken Jonsered?
  9. Luftfilterfråga
  10. drivhjul 8 tänder
  11. 2152 går dåligt i kyla
  12. Hjälp med Husqvarna modell och renovering
  13. tankluftning 346xpg
  14. Sågen går dåligt
  15. Tankluftning - Jonsered CS2152
  16. Är Jonsered / Husqvarna samma såg?




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213023 Jag tror att du tillochmed kan ta den nyare pluggen bara och montera där den äldre sitter.

Iaf om det är samma delar som på Hva 350, jag gjorde själv så förra veckan och det funkar bra. Tror att 120mm slangen bara finns där för att leda bränsleångor till förgasaren så att de förbränns istället för att släppas ut i det fria.

Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

traktorz  
#213037 Ja, det stämmer, det är samma Vyon ventilplugg med samma artikelnummer på en gammal HVA 350!
Ser också att bara artikeln# 537 35 95-01 behövs för tankluftningen och ingen slang används på nyare versioner av HVA350. Allt detta verkar lovande, och med dina erfarenheter som stöd dessutom.

Ref:
http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI ... 075-01.pdf
http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI ... 518-65.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213075 Inget svar på din fråga, men detta måste vara en av de mest genomarbetade frågeställningarna jag sett på det här forumet! Grattis, och tack på förhand från alla som kommer ha nytta av svaret i framtiden! :-)

Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213081
Palms skrev:Jag tror att du tillochmed kan ta den nyare pluggen bara och montera där den äldre sitter.

Iaf om det är samma delar som på Hva 350, jag gjorde själv så förra veckan och det funkar bra. Tror att 120mm slangen bara finns där för att leda bränsleångor till förgasaren så att de förbränns istället för att släppas ut i det fria.

Slangen går upp i en blindgång, annars blir det undertryck i slangen-tanken inte bra.

Det är olja o skit som täpper, i den äldre, men brukar gå o få ren, annars lätt o byta.

Användarvisningsbild

CS2152 (HVA 353) - Kallare tändstift

traktorz  
#256832 Jag har kört vår gamla CS2152 en tid på ett kallare tändstift än rekommenderat, ett WS5F istället för Bosch WSR6F (ekvivalent med Champion RCJ7Y och NGK BPMR7A).

Tändstiftet WS5F är som beteckningen antyder inte radioavstört. Kan tänka att det inte är nyttigt för motorsågens halvledarbestyckade tändmodul.

I alla fall går sågen bättre än någonsin, fast den är snart 10 år gammal. Startar på andra rycket, når arbetstemperatur hyfsat snabbt ner till ca 5 minusgrader, tändstiftets yta är inte längre sotigt/oljigt utan perfekt grått. Kommer dock att byta till rekommenderade NGK BPMR7A nästa gång när det blir aktuellt.

Jag har även tagit bort gnistgallret, för att underlätta utblåset hos sågen.

Vi kör f.n. på ~ 2.5% - 3% oljeinblandning (OKQ8 Sprint delsyntet) och Aspen alkylat.

P.S:
Vi kör fortfarande med den ortodoxa tankventilationen. Sågen funkar perfrekt nu med 15" svärd & H25 kedja, och vill inte skruva mer än nödvändigt. Får nog av filandet i dess rotkap-tider.

   TS
Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

totte  
#256849 Om det är anbefallet avstört stift så vänta inte med att byta tills "det blir aktuellt". Se till att få i ett avstört stift genast.

Avatar Fallback

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

axwell  
#256855
traktorz skrev:Jag har kört vår gamla CS2152 en tid på ett kallare tändstift än rekommenderat, ett WS5F istället för Bosch WSR6F (ekvivalent med Champion RCJ7Y och NGK BPMR7A).


Lurigt detta med "varmare/kallare" stift, på Bosch kan det stämma men oftast har det varit tvärtom när jag har behövt kolla det :surp:

Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256868 Det här med stift är lite lurigt. Vissa tändningar är känsliga och klarar inte nåt annat än det som är rek. Ska ärlig säga att jag inte begriper det. Några påstår att det är pga fel stift tändningen packat in, andra menar att det spelar ingen roll...

Jag sätter i de stift som enligt tillverkaren ska vara där.

Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

anersimyra  
#256870 Jag bytte till ett icke avstört på min 338 xpt, sågen hade under många år gått som skit. Inställning som fungerade vid t.e.x + 20, fungerade inte alls vid t.e.x + 10. Jag tänkte helt enkelt slänga " skiten." Men numera går den klanderfritt vid alla temperaturer. :smile:
Senast redigerad av anersimyra lör 11 jan 2014, 21:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256874 Efter att några spolar packat ihop så tänkte jag om och kan inte råda nån o byta till nåt annat än specificerat.
Kan ju vara slump, men tycker det är dumt o chansa... Dyrt blev det med...

Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

totte  
#256907 Det är ett motstånd i ett avstört stift, det begränsar strömmen till gnistan, och framför allt hindrar det en del högfrekventa spänningar som uppstår av själva gnistan att ledas tillbaka i tändledningen. Skulle gissa att denna högfrekvens är skadlig för nån komponent i elektroniken. Är alltså min spekulation. Hur som helst så har det framförts från tillverkare att flertalet nyare sågar skall ha avstört stift, annars kan tändningen skadas. Tycker det är skäl nog att vara noga med den saken, i synnerhet som de går lika bra (utom Anders 339:a 8) ).

Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256919 Det är nog en del av dilemmat eftersom vissa sågar verkar gå bättre utan "R" stift.
Känns lite fel o sätta i stift som man vet går sämre men är det det som gör att spolarna går så är det ett billigt förebyggande.
Några Hva, Jonsered, Stihl som visade sig vara lite känsliga att gå utan.
Trots detta så vet jag dem som konsekvent byter till stift utan "R". På frågan om de bytte några tändningar var svaret nej, har aldrig bytt en tändning på dessa vilket i sig är lite märkligt. Visserligen inte en Svensk firma, men dock Europeisk så tändningarna borde vara samma i stort.

Avatar Fallback

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

Brumsten  
#256948 R=radioavstört för att inte störa radiosändare och mottagare. R=resistor dvs. motstånd.
Det finns inga högfrekventa spänningar i ett tändsystem då gnistan är en enkel kortslutning mot ett jordplan.
Gnistans väg från svänghjulets magnetiska laddning till tändstiftet regleras av kompliserad elektronik, men gnistan är en kortslutning.
Anledningen till att dom flesta tillverkare idag arbetar med R-stift är att det är sån oordning med frekvensutdelningar i olika länder.
När det gäller funktionen i nya motorer är det snarare andra parametrar som avgör valet av tändstift som typ brinntider på
gnistan för att få en optimal förbränning.
Har under åren haft en del problem med våra lövblåsar som varit känsliga när det gäller elektrodavståndet på tändstiftet.
Däremot verkar det finnas någon form av elektrisk puls från en del tändsysten som kan störa ut en del radiosignaler, vissa Briggs-motorer har
avskärmade tändstiftshattar pga. detta fenomen

Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

totte  
#256976
Brumsten skrev:Det finns inga högfrekventa spänningar i ett tändsystem då gnistan är en enkel kortslutning mot ett jordplan.


Tyvärr helt fel. En gnista som slår över alstrar radiofrekvent spänning, det är därför det stör radio. Och utan avstörning fortplantas den spänningen in i tändledningen som då verkar som antenn och utstrålar radiovågor. En gnista är inte en enkel kortslutning, den är ett ganska komplicerat fysikaliskt fenomen.

Det är inte en slump att telegrafister brukar kallas för "gnisten". De första radiotelegraferna använde sig av gnistgap för att skapa radiovågor. Gnistsändare var vanliga som nödsändare på båtar långt in i våra dagar, eftersom de utstrålar ett brett frekvensspektrum och uppfattas av många olika mottagare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).