Uppvärmning

omvadla kubbe till ved m3??

47 inlägg 46860 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

omvadla kubbe till ved m3??

vontrapp  
#209359 har just börjat ta ner årets ved, problemet är att jag inte har någon skogskärra i år utan får såga kubbar redan i skogen och köa hem på spannmålskärra. Hur räknar jag om kubb kubiken till staplad kubik?



   TS
Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

hinowa  
#212793 Längden x bredden x höjden travat mått,eller i stjälpt mått

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

stektlök  
#213012 Svarar du verkligen på frågan hinowa ? Hur mycket är det i kubben undrar han kanske, å då
räknar man väl r×r×3, 14 = ÄNDYTA
Ändyta gånger längd = då får du väl fubben i kubben (rimmar juh) :grin: å sedan får du plussa lite för avsmalningen
om du mätt i toppen, men om han mäter en 50 cm kubb så är juh avsmalning ej något att tänka på. Sedan får man välja lämpligt tal att gångra med för att få staplat mått i m3, och vad som är rätt i det fallet tvistas det om här på forumet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

brum brum  
#213018 jag drar till med en ungefärlig gissning här, tror att volymen ökar med 15-20% 8)

staplade ett traktorlass med kluven ved i 50 cm längderför ett par år sen, kärrans volym var 15m2 och det förvandlades till 9,5 m2 staplad ved plus lite flis o bös på 0,5 m2, alltså så tappade jag då 30% i volym från lösved till staplad ved, :sad:

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

stektlök  
#213026 Hej. Jag tror det är lågt räknat. Vi får ta hjälp av tex "vedproducent" hä :!: r på forumet. Han verkar med flera andra också ha koll :grin: Frågan var väl vad kubben ( fast räknat) blev klyvet å travat nogrannt ! Jag kontaktar honom....

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

hinowa  
#213029 Finns det någon som räknar ved annorlunda med att mäta rot och toppar och delning för kedjan på sågen*L* 1 kbm är en 1kbm vare sig det är klyvt och travat eller stjälp lass,sedan om man har kubbar travade eller stjälp lass så räknar man ändå i kbm.
Och är då i olika priser,att räkna ut krokig björk och klappar till färdig klyven ved travad låter lite väl i överkant,om det skiljer på 0,5kbm så då är väl det ingen fara*L
Det går fortare att såga lite mer än räkna på annat sätt för skogen är full av ved!
Mvh Roger

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

stektlök  
#213036 , Man räknar i kubik ja 8) men du förstår nog inte vad jag menar. Ta 2 exempel: 1, ett lastbilslass med 25 kubik i 3 meters travat på bilen i strl 10 till 20 cm i diameter. Eller 2:a exemplet samma som första men stock i diameter mellan 50 till 60 cm. Vilket lass fyller ditt vedskjul mest när du klyvit upp det å travat in det fint i skjulet ?

Mvh

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

hinowa  
#213040 Är ingen matematiker men gissar på dom tunnare stammarna 25kbm i 3 m björk blir mer än dom grövre,mindre luft mellan stammarna,men det beror nog mycket på även hur raka stammarna är.
Det finns ju dom som räknar ved i liter på vissa ställen*
Mvh Roger

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

stektlök  
#213072 Jag tror tvärt om :smile: vi måste gå till botten med det här ..

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

brum brum  
#213083
stektlök skrev:Jag tror tvärt om :smile: vi måste gå till botten med det här ..


helt klart så måste detta på någotvis gå o få ordning på, i värsta fall så får det bli ute på vedbacken och uppfinna hjulet på nytt, men inte i förstaläget vi får hoppas någon med goda kunskaper i ämnet säger sin mening

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

hinowa  
#213084 *S* Om man travar tandpetare utan spets i en tändsticksask= smalved
sedan pennor i samma ask och i samma längd = groved
Så är min tanke att det blir mer komprimerad kubik ved som är travad av smalveden *L*
Tanken är att det är mera mellanrum i ett lass på 25kbm groved,smalveden kan man få ihop mer

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213086 Om man jämför klen och grov massaved, så är den grovare tätare i traven. Om man skall tro VMF Syd. :-)

http://www.vmfsyd.se/Kvalitetssystem/7% ... %20SYD.pdf

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

stektlök  
#213088 Tandpetare..... tändstickor.... :mrgreen: jag tror inte på den teorin. Nu får vi läsa igenom tråden mangan lade upp. Å fundera lite till

Mvh stektlök

Användarvisningsbild

Re: omvadla kubbe till ved m3??

Vedproducent  
#213175 Jag blev så snällt ombedd att ge min syn på saken.
Vi kan börja med att reda ut grov och klen ved. Det är avsevärt mycket mer ved i en trave med grov ved. Tex kan klen lövved ligga runt 40 % i fastvolym och grövre barrstockar kan ligga på 60-70 %. Det är ju mellanrummen mellan stockarna som det blir luft av. Har du då kanske 10 gånger fler bitar så är det ju självklart att det blir mycket mer luft.

Sen till det jag egentligen blev ombedd om att svara på. Hur mycket staplad ved blir det av 1 m3 kubbar? Ja det är ju helt omöjligt att svara på då varken längd på kubbarna anges eller grovlek. Bäst är ju om du vet fubvolymen och den kan du ju mäta fram på stocken genom att klava mittdiametern under bark och räkna fram volymen genom radien*radien*pi*längden så har du fubvolymen. Kapar du sen kubbar 30 cm ved så tar du omräkningstalet fub*2,25 så har du den stjälpta veden (råved) det blir lägre omräkningstal när veden är torr. Så staplar du och då blir det cirka 65 % kvar.

Men för att ge en liten fingervisning så ligger 30 cm kapad ved på cirka 48 % i högen stjälpt. Okluvna kubbar ger ju automatiskt en högre fastvolym då det är mindre mellanrum mellan vedträna. Ju kortare och grövre desto mindre luft i din hög med kubbar.
Men säg som ett exempel att du har 55 % fastvolym i din hög då har du 0,55 m3 fub*2,25*0,65 som då blir 0,8 m3 färdigstaplat på varje kubik kubbar. Men detta sista är ett exempel som kräver kort ved och grova kubbar så jag tror ju det ligger i överkant om det är normal ved i dina kubbar. Så det går helt enkelt inte att svara på frågan som den är ställd.

Men eftersom jag så snällt blev ombedd att svara så blir detta mitt svar.

Användarvisningsbild

Re: omvadla kubbe till ved m3??

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213187 I skolan fick jag lära att en trave med grövre bitar har högre fastvolym än en med klenare. Förklaringen var att man lurade sig på dom små lufthålen i en klen trave. Men dom är många fler än dom stora hålen i en grövre trave.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).