Vedmaskiner, flishuggar

Vad tar ni betalt för veden?

244 inlägg 111615 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

stegmaster  
#212817
vedförsäljan skrev:
stegmaster skrev:
Simon.M skrev:Någon som räknat på arbetstiden från skogen till färdig kluven för 1 kubik kamin ved 30 cm

Nja, ca 30min. i snitt med 2 mann, lite beroande på typ av virke, samt dess grovlek och skotningavstand, utan att jag räknat så nogrant på detta.
(Detta er ved i 1m3 säcker färdig på torkplats.)

då hugger du och klyver väldigt snabbt!

Nja, tror du det?? :???:
Er ju 2 mann.
Vi brukar hugga och köra hem 2 fulle lass(någon gång even mer, andra gånger lite mindre) på en "dag( 10-12 fub, eller ca 18-20m3 lösved)" ca 5 timar(pr stk) arbete, kapar och klyvar samma volumet på ca. samma tiden dagen efter.
Altså, 18-20m3 med 2 mann och 10 timar(pr stk) arbete.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

stegmaster  
#212820
Skogstinsen skrev:30 min att kapa/klyva.

Totalt 1.5 tim/m3s för en gubbe.
!


Vet inte vilken vedmaskin du har, men vi kapar och klyver 1m3 på ca 7-10 min.
Dessutan skrev jag ca 30 min. med 2 MANN, eller 1 timme pr. m3 om du räkna om det til 1 gubbe.
Dessutan man er mycket mer effektiv med 2 mann vs 1 gubbe pr. time, så det er inte helt relevant.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vedförsäljan  
#212833 [
Nja, ca 30min. i snitt med 2 mann, lite beroande på typ av virke, samt dess grovlek och skotningavstand, utan att jag räknat så nogrant på detta.
(Detta er ved i 1m3 säcker färdig på torkplats.)[/quote]
då hugger du och klyver väldigt snabbt![/quote]
Nja, tror du det?? :???:
Er ju 2 mann.
Vi brukar hugga och köra hem 2 fulle lass(någon gång even mer, andra gånger lite mindre) på en "dag( 10-12 fub, eller ca 18-20m3 lösved)" ca 5 timar(pr stk) arbete, kapar och klyvar samma volumet på ca. samma tiden dagen efter.
Altså, 18-20m3 med 2 mann och 10 timar(pr stk) arbete.[/quote]
De är nog jag som har för dålig vedmaskin :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

stegmaster  
#212838
vedförsäljan skrev:
De är nog jag som har för dålig vedmaskin :lol: :lol:

Fint at du redat ut var det sakker i produktionen. :wink:
Ny maskin då, eller en ekstra gubbe?? :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vedförsäljan  
#212840
stegmaster skrev:
vedförsäljan skrev:
De är nog jag som har för dålig vedmaskin :lol: :lol:

Fint at du redat ut var det sakker i produktionen. :wink:
Ny maskin då, eller en ekstra gubbe?? :lol:[/quote
Japp,får bli båda och :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

axwell  
#212890
Vedproducent skrev:Japp gäller att kunna räkna annars blir man blåst om man väljer dyr el jämfört med en fin brasa från björkved. Som ett exempel så väger 1 m3 torr 20 % björkved 285 kg. Med 80 % verkningsgrad och pris på 810 kr/m3 stjälpt får man ett kwh pris på 82,6 öre.


Helt otroligt imponerande siffror, det betyder att det ingår 0,47 fastkubik i en stjälpt, dvs 1236 kWh/m3s som med 80 % vg. skulle ge 81,9 öre/kWh.
Detta om 20 % står för fukthalt, vid fuktkvot skulle det bli 0.48 mfast och 78,9 öre/kWh.

Ja helt enkelt otroligt.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Vedproducent  
#212918
axwell skrev:
Vedproducent skrev:Japp gäller att kunna räkna annars blir man blåst om man väljer dyr el jämfört med en fin brasa från björkved. Som ett exempel så väger 1 m3 torr 20 % björkved 285 kg. Med 80 % verkningsgrad och pris på 810 kr/m3 stjälpt får man ett kwh pris på 82,6 öre.


Helt otroligt imponerande siffror, det betyder att det ingår 0,47 fastkubik i en stjälpt, dvs 1236 kWh/m3s som med 80 % vg. skulle ge 81,9 öre/kWh.
Detta om 20 % står för fukthalt, vid fuktkvot skulle det bli 0.48 mfast och 78,9 öre/kWh.

Ja helt enkelt otroligt.

Japp stämmer bra det! Det är bra du får lära dig verkligheten här också!

Men det är klart att räknar man med det dubbla utbytet m3 fub/stjälpt som du tidigare gjort så blir siffrorna lika fel.

Krångla inte till det utan väg veden. Ligger veden på cirka 20 % så väger du 1 m3 till cirka 285 kg och som du vet så ligger alla trädslag i stort identiskt på 4,3 kwh/kg.

Då är det sen mycket enkelt att räkna ut det till 1225 kwh/m3

Så säger man till kunden som frågar. Har du en hyfsat modern kamin/panna så kan du jämföra 1 m3 ved med 1000 kwh el. Hämtpris i mitt fall på björken för 550 kr/m3. Ja då köper han ved för mindre än halva elkostnaden eller då motsvarande 55 öre kwh. transport tillkommer naturligtvis för han själv då.

Det är helt enkelt otroligt att det finns dom som håller på med ved och inte ens i närheten kan sina siffror.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Husqy346  
#212947 Jag nöjer mig med att att ungefär veta vad jag skickar ut för kvalitet. Samt att uppgivna längder på klabbarna håller måttet. Skulle jag sitta o räkna på alla siffror mm så skulle all matematik mm ta upp mera tid än vad arbetstiden på veden är. Sedan får en del det att låta som om att det MÅSTE höra till allmänbildningen att veta energiinnehåll mm i veden ,sådant är inte det intressantaste i mitt produktions syfte för jag har inga kunder som har frågat efter sådant.
I mitt egna fall så är det skönt att bara kunna se att elförbrukningen hålls i schack i det egna hemmet som vi värmer upp med vedeldning.
De fåtal gångerna elementen har varit igång i vinter så har elräkningen stuckit upp ganska regält. I af min totala vedkostnad på 6 mån vinter blir ungefär 3500 Medans elvärme skulle kosta ca 2500:- per månad så då är inte 600:- m3 ved så dyrt i mina ögon i af

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

loppan  
#212956 Jag vill bara påpeka att i diskussionen om vad en kwh el kostar så är den i dag ofta för låg.
Om man är storförbrukare med direktverkande el så kanske man kan få elen för 1.25 kr kwh inkl
moms och elskatt.

Detta är dock lite falsk matematik då man den 1/7 2012 kraftigt höjde de fasta avgifterna.

Om man som jag är väldigt liten elförbrukare med endast 4500 kwh i årsförbrukning så får jag betala 2.35 kr kwh om man slår ut årskostnad på antal kwh,alla kostnader inkld.
Jag har rörligt elpris och har som minst betalar 15 öre kwh i december 2012 för bara elen.

Skall man jämföra energipris i ved i dag mot el så är ett mer rättvist pris på elen 1.50-1.70kr kwh.

I en sådan ekvation så börjar veden bli dyrare än el först vid över 1000 kr m3s.

Ved är i princip alltid billigare än el men räknar man mot värmepump blir kalkylen annorlunda.
Den diskussionen är för lång för att ta här men el är dyrare än många tror.

Sätt er själva och räkna på er totala elkostnad dividerat med antal kwh får ni se.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vedförsäljan  
#212978 Som sagt,en kamin är trevligare än värmepump

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

stektlök  
#213112 Björk 75% resten blandat..... inte under 500 kr elle? Sälja för 350-400 är väl inte hållbart? Kan vi enas om en prislista :)

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

skogshasse  
#213119 när ni kapar 1 fub kubik alltså 1 fast kubik som industrin mäter hur många kubik i russ eller stjälpt som en del säger får ni ut

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Simon.M  
#213124 http://handbok.alternativ.nu/Övriga_ämnen/Skogsbruk/Mått_och_enheter 2.64 om jag läste rätt

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vedförsäljan  
#213131
stektlök skrev:Björk 75% resten blandat..... inte under 500 kr elle? Sälja för 350-400 är väl inte hållbart? Kan vi enas om en prislista :)

500:- låter bra,men varför inte sortera ut björken och få 600:-?
Men det är klart,dieseln är dyr och det kostar ju lite och sitta och sortera ochså

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

stektlök  
#213158 Nja det tar nog minimalt med tid egentligen, man kan juh sortera lite när man lastar på och av så ska väl de va löst! Tror inte det tar så mycket tid extra. Men säljer jag då tex blandad löv ej björk för 450 eller vad ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).