Vedmaskiner, flishuggar

Vad tar ni betalt för veden?

244 inlägg 111626 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Simon.M  
#212530 Jo men är nog inte 70cm pannved grovklyven för dom pengarna är nog brasved för mysbrasan

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

totte  
#212551 Simon är inne på nåt viktigt. Det går inte att jämföra vedpriser utan att veta vad för slags ved, levererat hur, och vilket mått och leveranskvantitet.

Brasved, kaminved, pannved? Vedlängd?

Småsäck, storsäck, pall, lösvikt? Hemkört i emballage, tippat från vagn, hämtat på plats?

Travat eller stjälpt mått? 30 kubik till pannan eller en halv till öppna spisen?

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Niklas persson  
#212562 650-810kr/m3!! Det var ju rätt bra betalt!! Men vem kan ge 810 kr? Känns som man lika gärna kan elda med olja då?
Ja tar 400kr/m3 stjälpt mått för blandved (ej barr) plus frakt.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vedförsäljan  
#212564
totte skrev:Simon är inne på nåt viktigt. Det går inte att jämföra vedpriser utan att veta vad för slags ved, levererat hur, och vilket mått och leveranskvantitet.

Brasved, kaminved, pannved? Vedlängd?

Småsäck, storsäck, pall, lösvikt? Hemkört i emballage, tippat från vagn, hämtat på plats?

Travat eller stjälpt mått? 30 kubik till pannan eller en halv till öppna spisen?

Precis totte

Dom flesta av mina kunder är myseldare, Dom som vill få ner värmekostnaden köper lövved, tippat på uppfarten och hemkört.
Har kunder som klarar sig på 10 m3 och värma upp större delen av huset, säg att dom kan värma 100m2 med ved för 5500 så är det väldigt billigt mot fjärrvärme, dessutom blir det hemtrevligt, en luftvärmepump är inte lika rolig att titta på

Myseldarna köper småsäckar av mig, vissa eldar bara 4 ggr om året och vissa eldar upp 100 småsäckar och nöjda över den smidiga hanteringen,givetvis björkved.

Sen finns det altid "lägsta priset kompisar" men sånna är knappast några trygga kunder

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

stektlök  
#212593 Alla "lägsta priset kompisar" och "sista pris" brukar jag inte vilja ha något att göra med, blir bara störd på dom. Enda gången man behöver dom är när man ska bli av med en rishög till bil :mrgreen: !

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Simon.M  
#212606
Vedproducent skrev:
strombom2 skrev:beronde på längden på veden.
men man vi tar 350kr m3

vi ska dock höja priset nu i år.

Ja se vad olika det kan vara. Jag tar 650-810 kr/m3 för björken fritt levererat.

Hur kan man överleva på 350 kr/m3?

Vad tar du om folk hämtar själva eller har du enbart hemkörning??? och det spannet på 650-810 är det olika längder ??

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

axwell  
#212615
skogshasse skrev:
Re: Vad tar ni betalt för veden?

Inlägg av skogshasse » Idag, 02:04

Vedproducent skrev:

strombom2 skrev:beronde på längden på veden.
men man vi tar 350kr m3

vi ska dock höja priset nu i år.


Ja se vad olika det kan vara. Jag tar 650-810 kr/m3 för björken fritt levererat.

Hur kan man överleva på 350 kr/m3?


ska kunden betala sådana priser kan kunden lika gärna använda direktverkande el det blir förmodligen billigare


Om det gäller stjälp mått björkved, 35 cm bitar, fritt hemkört, 810 kr/m3s, allt inkl moms, så hamnar jämförelsen mot direkt el på 1,35 kr/kWh.

Räknar med 60 % verkningsgrad i kaminen/öppenspisen, fukthalt i veden 20 %.

Vad betalar ni för elen med 100 % verkningsgrad, inkl moms och diverse rörliga avgifter, för min del skulle el vara aningen mindre dyrt.

Pellets med 80 % verkningsgrad skulle bli knappt häften så dyrt, 60 öre/kWh.
En test 2008(?) visade på från 79 till 92 %, men de behöver el i någon form.
Priser för sotning tillkommer i båda fall, veden kräver mer jobb och större lagringsutrymme.

Det här är en trög marknad som inte går under över en natt, eller ens några år, men det är ett starkt argument för presumtiva kunder att välja någon annan värmekälla där vedpriserna ligger på nivån i detta exempel.

http://www.motiva.fi/files/3206/Bransle ... priser.pdf

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Simon.M  
#212627 Fårstår inte varför ni jämför brasveden med elpriset är nog inte många som köper färdig klyvd ved för att spara pengar tänker ni så med innan ni tänder ett värmeljus med om det går ihop sig??

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

T Landström  
#212632 Min bror bror köper all sin ved till sin panna kapad och kluven...

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vetinte  
#212635 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Vedproducent  
#212652
vetinte skrev:
axwell skrev:
skogshasse skrev:
Re: Vad tar ni betalt för veden?

Inlägg av skogshasse » Idag, 02:04

Vedproducent skrev:

strombom2 skrev:beronde på längden på veden.
men man vi tar 350kr m3

vi ska dock höja priset nu i år.


Ja se vad olika det kan vara. Jag tar 650-810 kr/m3 för björken fritt levererat.

Hur kan man överleva på 350 kr/m3?


ska kunden betala sådana priser kan kunden lika gärna använda direktverkande el det blir förmodligen billigare


Om det gäller stjälp mått björkved, 35 cm bitar, fritt hemkört, 810 kr/m3s, allt inkl moms, så hamnar jämförelsen mot direkt el på 1,35 kr/kWh.

Räknar med 60 % verkningsgrad i kaminen/öppenspisen, fukthalt i veden 20 %.

Vad betalar ni för elen med 100 % verkningsgrad, inkl moms och diverse rörliga avgifter, för min del skulle el vara aningen mindre dyrt.

Pellets med 80 % verkningsgrad skulle bli knappt häften så dyrt, 60 öre/kWh.
En test 2008(?) visade på från 79 till 92 %, men de behöver el i någon form.
Priser för sotning tillkommer i båda fall, veden kräver mer jobb och större lagringsutrymme.

Det här är en trög marknad som inte går under över en natt, eller ens några år, men det är ett starkt argument för presumtiva kunder att välja någon annan värmekälla där vedpriserna ligger på nivån i detta exempel.

http://www.motiva.fi/files/3206/Bransle ... priser.pdf


Klockrent !
De var ett bra inlägg.
De är unjefär samma som jag kommit fram till när jag räknat. Mitt + är att jag har "gratis" ved. Så min kalkyl blir ju mycket bättre. Men ska man köpa ved så förstår jag att många funderar på nått annat uppvärmningsalternativ. Allt hanlar ju om hur mycket "pilsnerpengar" :lol: man ska göra av med eller spara.

Japp gäller att kunna räkna annars blir man blåst om man väljer dyr el jämfört med en fin brasa från björkved. Som ett exempel så väger 1 m3 torr 20 % björkved 285 kg. Med 80 % verkningsgrad och pris på 810 kr/m3 stjälpt får man ett kwh pris på 82,6 öre.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Simon.M  
#212664 Någon som räknat på arbetstiden från skogen till färdig kluven för 1 kubik kamin ved 30 35 cm tror man måste upp i minst 500 kr om det ens ska gå runt säljer Ingen ved men klyver min egna o tycker det tar bra lång tid varje år :)

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

stegmaster  
#212728
Simon.M skrev:Någon som räknat på arbetstiden från skogen till färdig kluven för 1 kubik kamin ved 30 cm

Nja, ca 30min. i snitt med 2 mann, lite beroande på typ av virke, samt dess grovlek och skotningavstand, utan att jag räknat så nogrant på detta.
(Detta er ved i 1m3 säcker färdig på torkplats.)

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vedförsäljan  
#212789
stegmaster skrev:
Simon.M skrev:Någon som räknat på arbetstiden från skogen till färdig kluven för 1 kubik kamin ved 30 cm

Nja, ca 30min. i snitt med 2 mann, lite beroande på typ av virke, samt dess grovlek och skotningavstand, utan att jag räknat så nogrant på detta.
(Detta er ved i 1m3 säcker färdig på torkplats.)

då hugger du och klyver väldigt snabbt!

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Skogstinsen  
#212815 Det var då inte dåligt stegmaster! Lånar du Harry potters trollspö??? Allt är relativt du får ju räkna upp Huggningen, transporten, kapningen/klyvningen ja hela linjen! Då kan du glömma 30 min klart i säck! Jo med trollspö....helt säkert!

2 man hugger 1m3 = 30min. (Beroende på dimension.)
30 min att ta hem det och 30 min att kapa/klyva.

Totalt 1.5 tim/m3s för en gubbe.

Sedan hugger man 100 m3s och har vedmaskin, kärra med kran så kommer ju tids åtgången/m3s att minska.

Men ska man hugga/kapa/klyva 1m3s för att mäta tidsåtgången så får man alldeles säkert mer än 1.5 timme! Och sett till kostnaderna och tiden så fattar jag inte idioterna som säljer billig ved!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).