lör 16 feb 2013, 16:41#212377
Vi har en MS 192C-E som visat sig väldigt drifttålig i vinter. Har haft den i snön och kylan och den har alltid startat och gått bra. Förutom när jag bytte såg med brorsan ett arbetspass nyligen och den frös ihop direkt i centrifugalkopplingen. Fick skruva isär och rengöra issörjan under kedjelocket, sen har jag inte lånat ut den.
Nån enstaka gång har det nog varit isbildning i förgasaren, men sågen har alltid startat. Har även behövt ta in luftfiltret i värmen och torka det till nästa dag. Inga vinter-/snö-luckor hos denna modell, vilka ju finns hos större sågar.
Har aldrig rört varken förgasare eller tändstift på vår MS192, på de snart två åren vi haft den. Fortfarande med original-kedjan på, men har filat den relativt många gånger redan. Alltid kört med Aspen soppa.
Något är fel med ditt exemplar av såg, då vår i jämförelse är mycket rapp i karaktären (som en proffssåg) och varvvilligt utan tvekan drar iväg mot 13500rpm. Jag kan berätta att jag försöker hålla kedjebanan i svärdet rent och har inte heller så särskilt hårt spänd kedja, eftersom denna 30cc-såg är relativt motorsvag, 1,3kW.
Jag skulle byta bränsle, skölja rent tanken, kolla bränsleslangar, kolla om någon lös skruv gör att den drar in tjuvluft. Hur är kompressionen, hur ny är sågen, hur mycket har den gått? Intresserad av hur du löser detta problem, eftersom vi ju har en likadan såg själva.