Motorsåg och handhållet

ms 192

13 inlägg 8041 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ms 192

county  
#212345 hei. har en 192 som jeg må stille forgasseren på ganske ofte. da den dør ut på tomgang må da justere opp tomgang. den tvekar også ved gasspådrag L skruen stopper før man har skrudd den ut 3/4 omdreining. stopper vel da I MILJØBEGRENSEREN.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: ms 192

traktorz  
#212377 Vi har en MS 192C-E som visat sig väldigt drifttålig i vinter. Har haft den i snön och kylan och den har alltid startat och gått bra. Förutom när jag bytte såg med brorsan ett arbetspass nyligen och den frös ihop direkt i centrifugalkopplingen. Fick skruva isär och rengöra issörjan under kedjelocket, sen har jag inte lånat ut den. :wink:

Nån enstaka gång har det nog varit isbildning i förgasaren, men sågen har alltid startat. Har även behövt ta in luftfiltret i värmen och torka det till nästa dag. Inga vinter-/snö-luckor hos denna modell, vilka ju finns hos större sågar.

Har aldrig rört varken förgasare eller tändstift på vår MS192, på de snart två åren vi haft den. Fortfarande med original-kedjan på, men har filat den relativt många gånger redan. Alltid kört med Aspen soppa.

Något är fel med ditt exemplar av såg, då vår i jämförelse är mycket rapp i karaktären (som en proffssåg) och varvvilligt utan tvekan drar iväg mot 13500rpm. Jag kan berätta att jag försöker hålla kedjebanan i svärdet rent och har inte heller så särskilt hårt spänd kedja, eftersom denna 30cc-såg är relativt motorsvag, 1,3kW.

Jag skulle byta bränsle, skölja rent tanken, kolla bränsleslangar, kolla om någon lös skruv gör att den drar in tjuvluft. Hur är kompressionen, hur ny är sågen, hur mycket har den gått? Intresserad av hur du löser detta problem, eftersom vi ju har en likadan såg själva.

Avatar Fallback

Re: ms 192

haqvor  
#212453 Jag har haft liknande problem med min MS200. Den gick bra när den var kall och dog på tomgång och tvekade vid gaspådrag när den var varm.
Det visade sig att förgasaren var dålig på just de tidiga MS200 och efter att den vart bytt så går sågen bra. Startade faktiskt på första draget igår i någon minusgrad efter att den stått drygt en månad!

Avatar Fallback

Re: ms 192

242xpg  
#212466 Har den ett par år på nacken kan det va lönt att se över förgasarens membran.
Har själv bytt membran på ett jonsered och ett Huskvarna såg båda blev som nya 2050 och 242 var det.
Se även över slangar och tankluftning när du ändå håller på..
Sen ska den nog funka. Visserligen har jag aldrig grejat med stihl såg själv...än vi har en 200 och en 201 men dom
Har gått klockrent båda två..
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: ms 192

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212470 Har hatt litt av samme problem med min. Har tatt bort "MILJØBEGRENSEREN" både på L og H. Med en skarp kniv er det enkelt den er i plast. Men du må løsne forgasseren for å komme til. Om du ikke kommer til 3/4 kan den være feiljustert fra fabrikk.
På min har jeg også åpnet lyddempern litt slik at den puster bedre. Kjører nå med 1.3 kjede istedenfor 1.1. Det drar den like godt med åpnet lyddemper.

Avatar Fallback

Re: ms 192

county  
#212480 må nok fjerne plast begrenserene på L og H. hvordan har du åpnet lyddemperen rank. har du noen bilder du kunne vist :smile:

   TS
Användarvisningsbild

MS 192 C-E: PMM3 (PMMC3) -> PM3 -> PS3

traktorz  
#212513 Varför skulle jag vilja byta kedja till PM3 (Picco Micro 3 - 3636 000 0044) eller till PS3 (Picco Super 3 - 3616 000 0044), dvs semi chisel eller full chisel med 1.3mm tjocklek på drivlänken och 44 länkar på ett 30cm (12") kraftigare svärd (Rollomatic E - 3005 000 4805)?

- Dels blir hela sågen tyngre vilket förfelar syftet med MS192, varandes den lättaste sågen i valet.

- Dels så går dessa alternativa kedjor tyngre än den medlevererade PMM3 (Picco Micro Mini 3 - 3610 000 0044), vilket medför att sågen belastas hårdare. MS192 är en såg som mestadels är byggd i plast, därav knappast tänkt för hög kontinuerlig belastning med skäreffektivare kedjor.

Avatar Fallback

Re: ms 192

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212526 Har boret et hull ca 6 mm som vist på bildet, samtidig tok jeg bort litt av plasten rundt.
Man kan sikkert øke til større hull også men synes den går bra som den gjør.
Har justert maks varvet til ca 13500 med tacometer.

2013-02-17 13.43.30.jpg




Traktorz rent vekt messig skiljer det 100 gram på et 1.1 sverd med kjede og et 1.3 med kjede. 1.1 500 gram 1.3 600 gram. Så den biten skal du ikke være urolig for.
Årsaken til at jeg byttet var at med den økede effekten holder inte 1.1 kjeden den strekks i nitene og blir stel (stiv). Videre tålere 1.3 kjeden mer stryk og holder skjerpan lengre spesielt vid kvistning. PS3 (full chisel) blir nok litt i meste laget for denne sagen men PM3 går meget bra. Jeg bruker flere småsager MS 192, MS211 og MS241. Med 1.3 slipper jeg med 2 typer reserve kjeder isteden for 3. I prinsipp kan jeg kjøre PM3 på alla. Men har litt lenger sverd og PS3 på 241. Har testet litt med 7 tanns drev også på 192 men da ble den litt for skarp etter mitt syn. MS211 og PS3 er derimot en meget god kombinasjon i ren ved.

Ja sagen belastes hardere men så langt ser den ut til å holde meget godt. Dette er en "hobby sag" som sansynligvis har et hardere liv hos en bruker som inte kan skjerpe kjedet og kjør til det "ryker" før han kjøper en ny kjede. Min er vel 5 år nu og har fått nytt kjededrev for 3 gang så den har gått noen timer. Jag trodde inte den skulle holde så bra og kjøpte derfor 2 stk, nummer 2 er aldrig startet men står på hyllan :smile:

Användarvisningsbild

Tack för intressanta synpunkter om MS192

traktorz  
#212637 Jag håller nog med, viktökningen är underordnad de attraktivare fördelarna med att få en tåligare kedja och dito på ett starkare svärd dessutom. Samt samordningsfördelar om man har flera liknande sågar förstås.

Vi önskar just bättre effektivitet vid kvistning (som nu vid hyggesrensning och uttag av stängselvirke roar/störar), så en 1.3mm PM3-kedja på vår MS 192 kommer vi att starkt överväga.

Fast vi har ju först en oanvänd 1.1mm PMM3-kedja i reserv på hyllan att nöta på... Bra dessutom att vi kan behålla 6-kuggars kedjedrevet för de båda kedjorna, PMM3 & PM3.

Det låter bra att höra att en "hobbysåg" som MS192 faktiskt tål en hel del och kan tjänstgöra i många år, med nödvändigt underhåll förstås. Det stämmer också väl med våra kortare erfarenheter hittills.

Ref:
viewtopic.php?f=12&t=10832

Avatar Fallback

Re: ms 192

county  
#213014 har nå filad bort plast stoppen på L-skruven. gjenstår også få testet en dag. hva koster en varv reknare hvor får mann kjøpt?

   TS
Avatar Fallback

Re: ms 192

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213042 Mulig du får hos din Stihl forhandler, men de er dyre. Går vel bra uten og.
Ellers er vel alternativet verdens veven. Du finner bla en her http://tinytach.com/handheld.php kom vel på ca 1000 kr med frakt og moms.

Användarvisningsbild

Re: ms 192

JensSkoog  
#292162 Ett och ett halvt år efter sista inlägg i tråden, måste jag bara berätta att jag har provkörd min nya MS192C. Fick händerna i en av dom sista på marknaden. Blev kärlighet från första tank :lol: Har 200'an till grövre kvistning, men 192 var suverän i trädgårdsstedandet, kvistning av fruktträd och kapning av klenare stammer. Så lätt att mina gammla, stela akslar och armar hade trevligt hela tiden :grin: Tror jag behåller 1,1 kedjan. Det ombytbart med kedjan på min HT131, så det blir inte mer å holla rede på.

Avatar Fallback

Re: ms 192

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292272 Gratulerer! :grin: Da har du gjort et god kjøp.
Vurderte å kjøpe en men har fortsatt reserve sagen på hyllan, ustartet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).