Skördare

snö och spån i såglådan

11 inlägg 5056 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

snö och spån i såglådan

mrtornqvist  
#212041 Hej får stora problem med snö och spån i såglådan på vårat valmet 945.1 aggregat, så då vill inte svärdet gå ända in vilket medför att jag måste springa ut och peta lite och så går det ett tag och sen lika igen, detta händer väl nästan bara med tösnö

ska det behöva vara såhär eller finns det nån som har nåt bra tips



   TS
Avatar Fallback

Re: snö och spån i såglådan

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212061 du är inte ensam!!!;) vi har 2x L-M 4000 som det är så med åxå.... men värst äre på nyaste aggregatet där packas snön till is mellan hydraulkolven å såglådan så svärdet tillslut fastnar ute....

Avatar Fallback

Re: snö och spån i såglådan

jmatsson  
#212067 vi hade samma problem på ett sp 451 jag kommer inte riktigt ihåg hur dom löste problemet men kan fundera lite på det.

Avatar Fallback

Re: snö och spån i såglådan

ollonet  
#212077 Vi skar ut ett större hål för spånsprut på vårt 4000. Dock krävde konstruktör på lm en förstärkning. Funkade bra sen.

Avatar Fallback

Re: snö och spån i såglådan

jmatsson  
#212111 vi tog bort den nedre plattan på såglådan och svetsade på lite längre bitar, så att plattan kom lite längre ner och då fick vi mer utrymme för snö o spån, snön åker lättare ur då och det funkade för oss.

Avatar Fallback

Re: snö och spån i såglådan

mrtornqvist  
#212214 ja det kanske skulle kunna fungera, men då blir det högre stubbar istället :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: snö och spån i såglådan

finskpinne  
#212221 Kapa helt enkelt upp större hål så snö och spån faller ur lättare. På det material som lämnar kvar så svetsar ni på förstärkningar... Inget märkvärdigare än så. Alla Ponsse aggregat som vi haft har vi varit tvungna att göra så på. Där var cylindern i såglådan så cylindern slapp inte att gå till ändläge och då lämnade svärdet ut lite och hindrade matningen från att starta. På det Kesla jag har nu så är det så stora hål så det är inget problem med snö och spån, cylindern är inte heller i såglådan så den fångar ju inte upp snön i onödan då heller utan den är undangömd på andra sidan av väggen...

Avatar Fallback

Re: snö och spån i såglådan

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212240 Tex komatsu 340/ sp451 finns ju med två olika "höjder" på såglådan från fabrik. Problemet är ju som sagt stubbhöjden.

Avatar Fallback

Re: snö och spån i såglådan

jmatsson  
#212255 När vi gjorde det så tror jag att det inte blev nå högre stubbar än vanligt. Kommer inte ihåg riktigt, det var över 2 år sen vi gjorde det.

Avatar Fallback

Re: snö och spån i såglådan

mrtornqvist  
#212381 det fastnar ju mest runt stopp klacken så att säga men man kanske kunde göra större hål, får prova det :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: snö och spån i såglådan

Kse  
#212399 Vi hade ett 942 och där tog vi bort den bakersta plattan och förstärkte istället längre fram enligt Valmets instruktioner, 945:an har ju samma konstruktion.

Har samma problem på H73:an och har svurit extra mycket i veckan när det bara varit några minus, problemet försvinner vid kall väderlek. Man kan ju justera givarna så att dom ligger på gränsen, ger lite extra spel iaf. Har funderat på att göra en liten "arm" som följer med svärdshållaren och trycker ut snö ur lådan när svärdet går ut, bara på idestadiet än.
Annars så brukar jag måla insidan på såglådan på hösten så att snön inte fastnar lika lätt, i teorin iaf.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).