Bioenergi

Organisation mot vedeldning.

26 inlägg 17641 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Organisation mot vedeldning

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5544 På 60 talet var det skatt på egen ved. Då gick många ifrån ved pg det bla,min far, oljan var billigare än skatt på så kallad eget veduttag 200:- Oljan kostade 53:-m3. Gladast var jag att den f__b vedhögen uteblev på våren.

Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21238 Det finns mycke lustigt folk...

Avatar Fallback
m_guld  
#21247 Finns tydligen folk som har för lite att göra då dom har tid med liknande sidor

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21434
m_guld skrev:Finns tydligen folk som har för lite att göra då dom har tid med liknande sidor


ja inte vet jag? , men en intressant åsikt var det :lol: vi sålde massvis av ved ca: 2500 M3 "stjälpt mått" och efterfrågan finns året om , många som nyss köpt hus (med tomt vedförråd ) och de som helt enkelt köpt för lite ved.. / och jag kan tillägga att i detta land går det inte att tjäna pengar !!! :( det ska vara papper på allt , så därför får alla mina kunder en följesedel/ kvitto på varenda m3 ,

det är bara att konstatera att "miljöfjantarna" håller på att spåra ur, om dom inte redan gjort det? , ... dessa kan åka miltal för att köpa en "släpvagn 1,5 -2 m3" men frysa det vill dom inte, dessa trädkramare.. 75% av kundkretsen är sk. stödeldare med braskamin / mysfaktoreldare .. :lol: för mig får dom elda hur mycket dom vill :lol:

Avatar Fallback
m_guld  
#21782 Jo dom är lustiga tycker väll att vi ska importera energi från andra länder bara den inte tillverkas i präktiga sverige :D

Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21805 Ja elda på med kol i Tyskland går nog fint

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21894 Ang det här fick mej att komma på en sak ja läste i nån tidning... kommer inte ihåg var, kan ha varit i bilsport eller nån 4wd tidning... hur som helst, enligt den tidningen vilken det nu va så ska tydligen hela sveriges stearinljus på ett år släppa ut lika mkt föroreningar som 15000 bilar gör ´på ett år.... (har för mej att det var så :? ) nån kanske har läst samma artikel?
så då kan dom väl höja skatten på stearin ljus åxå vetja :? Men ljus kan ju folk vara utan så dom grejjerna höjer dom inte skatten på, men bränsle å värme :? :x 😈 😡 Man brir ju bara så arg... det slutar me att man får timmra sej en stuga så långt ut i skogen så inte skattmasen hittar en tillslut :? :D

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21914
sunemangs skrev:Ja elda på med kol i Tyskland går nog fint
Ja det gör ju statliga Vattenfall... :roll:

MN

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22014 hmm! , hörde talas om att det fanns klagomål från allmännheten om lagrat virke i ö-vik ?? . sk. gudrunvirke .. som med största sannolikhet ska gå igenom en skivhugg, sedan in i värmeverket :) ibland kan inte förstå hur folk tänker.. (skulle inte förvåna mig ett dugg om "gnällspikarna" har fjärrväme :lol:

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22290 Man kan nästan tro att dom har haft otur när dom tänkt...

Bilavgaser, Röken från Oljeeldare mm är helt ofarligt då??? Det är bara Vedeldarna som är bovarna i det hela?

Givetvis så ska man ju se till att elda effektivt om man ska elda... pyreldning och med blöt vet är ju inte så lyckat!!

När jag får rikitgt bra fart i pannan här så kan jag inte se någon rök alls från skorsstenen... måste gå ner till pannan för att kolla att det verkligen brinner...

För övrigt har dom bytt sida nu, dom finns numera på...
http://www.friskluftnu.se/
(frisk luft nu??? Kanske ska ta en titt på bil och lastbilstrafiken med? men dom har ju katalysatorer nu för tiden... så dom bidrar nog inget alls till att luften inte är så frisk!?)

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22295 jah! precis exakt så är det :lol: "bromsen är fartens värsta fiende" :shock: det tänker nog inte "vanligt folk " så mycket på , men detta med sk. eco-driving / tunga / vanliga fordon är nog inte alls fel och något som man tjänar pengar på dessutom , men det går att spara massvis med drivmedel på det :lol: .. och när vi säljer / levererar våran ved (som torr eldningsklar ved) så vill man icke att fukthalten ska överstiga 20% i ren björkved .. men det har t.o.m hänt att folk klagat på för torr ved :shock: , för det sägs att bjökved "förlorar" sitt optimala energivärde om man närmar sig 15% fukthalt :? men alltid enklare att kunden får det som är lovat , än tråkiga samtal :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).