Vedmaskiner, flishuggar

Klyv stålkvalitet

7 inlägg 5363 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klyv stålkvalitet

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212182 Hej jag undrar vad för stål ni använder när ni svetsar egna klyv stål till vedmaskin eller klyv?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Klyv stålkvalitet

jonathanA  
#212186 Jag tog slistål till skopor! 10 eller 12mm mins inte. Har hållt i flera säsonger nu! (8-klyv)

Avatar Fallback

Re: Klyv stålkvalitet

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212499 Jag undrar om det går att böja hardox plåt till ett u .
Tex kvist knivar är böjda en del mer än andra ,vad för material är det i kvistknivar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyv stålkvalitet

rikard_e  
#212503 hardox eller weldox, finns på alla möjliga metallhandlar

Avatar Fallback

Re: Klyv stålkvalitet

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212505 Ok tänkte försöka bygga till en kvist kniv till ett projekt

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyv stålkvalitet

gogge  
#212533 Weldox som Rikard_e skriver om ska du inte använda.
Den används en del i kranar å annat där vikt är av större detydelse. Det är en lite hållfastare typ än 2134 å dyl. Kort & gott man kan gå ner i tjocklek på plåtarna med samma styrka. Inte som "stål" där man söker ett högre brinell värde.
Hardoxen är "skopstål" Denna finns i fler hårdheter (vanligast är Hx 400)
Den heter lite olika beroende på var den är tillverkad.
(Tex Norges motsvarighet heter dillidur)

Ang bockning av hardoxen funkar det i små vinklar. (den är ganska spröd) Skulle rekomendera att man nyttjar raka bitar & svetsar de istället för önskad form.
Hardoxen har en egenskad att ju mer man "misshandlar/slår på den ju hårdare blir den. (kan vara bra att veta om man ska göra nå med den.

Avatar Fallback

Re: Klyv stålkvalitet

hinowa  
#212784 Klyvstål gjorde jag av slitstål ifrån en snöplog ca 20mm tjockt och kapade och svetsades till en 4 delat klyvstål,det tar ett tag att slipa till,men grymmt hållbart och bra,och gratis var det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).