Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Komatsu Forests reservdelsleveranser

32 inlägg 23216 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Komatsu Forests reservdelsleveranser

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212140 Hej,tänkte höra hur Komatsu sköter reservdelsleveranserna i Sverige.
Hur länge tar det att få en del :?:
Tex i sina kundtidningar så skryter ju folk om hur snabba dom är :!:
Stämmer det eller är det bara båg :?:

Här i Finland har det klappat ihop totalt,och som vanligt så går ansvariga och gömmer sej.
Nu tex går jag och väntar på en tätningssats till lyftcylindern på 830-n,beställde som brådskande i Tisdags kl. 13.00,tätningsatsen finns i Tammerfors men id-oterna på lagret kan inte sända direkt till oss utan måste gå via mellanhand,dvs lokala servicelämnaren i Seinäjoki,han hade ännu i går inte fått nåt paket,han sänder det i sin tur vidare åt oss så kanske nångång i början på veckan...suck....


Hur i h-e kan det ta en vecka att få en tätningsats skickad 30 mil :?:

Visst kan jag åka själv till huvudlagret i Tammerfors,men jag får inte ut nån del "eftersom jag är inte kund hos Komatsu" ( trots att man haft en röd maskin i 6 år )


Givetvis går det inte att få tag på nån ansvarig ( för nån sån finns inte) i Umeå heller...

Hade det gällt en grön maskin så hade delen legat på trappan kl 7 Onsdag morgon,nu får förarn "semester" pga "Sovjet-styre" hos Komatsu

"Aldrig mer nån röd"



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Lindroth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212167 Får alla grejer dagen efter om dom inte finns i lager i överkalix, om det är riktigt brottom skickas de med flyget och vi hämtar själv på jetpack

Avatar Fallback

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212177 Funkar mycket bra, samma som ovan då vi har samma verkstad.

Avatar Fallback

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

LBFront  
#212178 Vi får delarna kl 7 dagen efter man har beställt, tyvärr så har den nya gubben på lagret i Borlänge en del att lära om att ha rätt delar hemma och att fylla på när det tar slut.

Avatar Fallback

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

sjohult  
#212246 Vi får våra reservdelar kl 7 dagen efter om man betäller före kl 15.00. Tycker det funkar bra då vi tar våra reservdelar ifrån komatsu forest i värnamo.

Avatar Fallback

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Tosca  
#212248 Det går ju att dra parallellen till hur det fungerar med New Holland, finns delen i Sverige och den lokale återförsäljaren beställer före ett bestämt klockslag (kommer inte ihåg vilket men säg 13), så finns den att hämta ut nästföljande dag mitt på dagen.
Finns delen på centrallagret i Danmark tar frakten ytterligare en dag.

Är det bråttom så ska väl expressfrakt gå fortare, hur mycket vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212340 Funkar mkt bra här, jmf exvis JD.

Sällan det klickar i beställning/leverans/plockning, beställer det mesta från Komatsu Lindesberg och det skickas oftast direkt till mej via företagspaket.
Då jag har lantbrevbärare, med utdelning kl 14, så kan man plocka upp grejjerna kl 7-8 på posten i Hallsberg, dagen efter beställning - om den är gjord före kl 14. Helt OK.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

T Landström  
#212344 Simba: Kan du inte få en rekvisition(heter det väl) av den du brukar handla reservdelar av och åka direkt till Komatsu och hämta reservdelen.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

skogsjan695xl  
#212385 Vi får grejerna dagen efter kl 07.00 om vi beställer före 15.

Avatar Fallback

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212926 Tack för alla svar.Nu har jag lite mer att gå på.
Är väl som jag misstänkte att det är finska huvudkontoret i Tammerfors som är boven.
Ansvariga där har alltid skyllt på Sverige,men får ta dom till ny behandling nu.
Klart att svenska cheferna borde oxå ta tag i det,men hittills har dom alltid lyckats skylla på varandra.

Verkar va mycket som är fel.

Tex varje serviceställe ( förutom då Tammerfors ) är enskilda entreprenörer,och dom verkar inte kunna kommunicera med varandra.
JD har ju ett liknande system,men dom kan se alla delar i hela landet och kan leverera från tex 2 olika ställen,vilket tydligen inte Komatsu kan ( eller bryr sej )

Tex om en del inte finns hos vår servicelämnare och inte heller på huvudlagret i Tammerfors så ska delen levereras från Sverige till Tammerfors,sen ska den ligga ett dygn där innan den går till vår servicelämnare innan han kan sända den vidare........

JD kan leverera direkt från Märsta till oss med DHL,klart att det kostar lite extra,men det kostar att ha maskiner och folk att stå och vänta oxå

Ok,visst kan jag få en rekvisition,men jag ska väl inte behöva åka 30 mil enkel väg för att hämta ut en tätningssats som ryms i ett större kuvert :?:

Jag "hamnar" ändå att betala 14 euro för hembärning oberoende om det skickas från Tammerfors lr Seinäjoki.

Nu är ju leveranskostnader småpotatis,tex kom då tätningsatsen idag :shock: ,var på trappan 0715,beställdes för en vecka sen,så har haft 4 extra stådagar på maskin :roll:

Vore kul att skriva ihop ett mejl på japanska och skicka åt chefen i Japan,men tyvärr är inte japanska min starka sida och med Google translate så kanske det blir fel....
Vill inte gå till historien som den som startade tredje världskriget :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Tosca  
#212998 Är det bråttom så brukar vi åka direkt till centrallagret i Märsta, lokala servicelämnaren skickar en plockorder innan bara.

Avatar Fallback

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Marcus_J  
#213047 Vi brukar ringa till vårat ordinarie reservdelställe i värnamo och höra om de har den reservdel vi behöver hemma. Har de inte det brukar de kolla i datorn om reservdelen ligger hos någon annan av de servicelämmnarna vi har i närheten. Har de reservdelen så åker vi dit och hämtar den. Så Komatsu har gemensammt datasystem för sina servicelämmnare. Vi har 3 serviceanläggningar inom 15 mil hemmifrån.
Funkar klockrent :smile:

Avatar Fallback

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215919 Nu har dom lyckats igen :!:
Börjar bli heligt förbannad @-)
Tappade en tapp :oops: på Cranaben,ringde och beställde en ny kl 1400 igår onsdag,samma visa som vanligt,visst delen finns i Tammerfors,dom lova att dom sänder den med expresspost så vi har den på morgonen.
-"Kan ni garantera det då,maskinen går i 2-skift,vi MÅSTE ha delen" fråga jag ett par gånger

-"Inga problem,delen finns här,vi garanterar att den kommer! :!:

Hur det gick :?:

Givetvis som vanligt,inget paket,var så förbannad så snön smälte runt mej....

Blev att åka till skogs,mäta upp hålet och ha en lokal verkstad att tillverka en ny,kl 14 30 var maskin igång igen....

Hur i h-e tänker dom på Komatsu :?:
Är det så goda tider så dom hämtar delarna till posten enbart när dom hämtar ut helgbrännvinet på Alko :?: ( Finlands Systembolag )

Men nu har dom för att citera Loffe Carlsson "skitit i det blå skåpet"

Tänker ringa samtliga höga herrar hos Komatsu i Finland och i Sverige och kräva en förklaring samt fråga vem som ska betala mina stillestånd :!:

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216268 Nu kanske det syns ett ljus i det annars kompakta Komatsumörkret :mrgreen:
Kom förstås ingen vart med skojarna i Tammerfors i fredags men däremot har jag förhoppningar om att Umeå tar tag i det.

Ansvarig för reservdelar i Tammerfors är inte sin uppgift mogen,hon ( jo det är en kär-ing,missförstå mej inte jag klankar inte ner på henne för att hon är kvinna utan för att hon inte förstår vad det kostar när leveranserna inte fungerar ) skyllde förstås som väntat på posten ...( suck.....) ,konstigt sa jag att det inte strular från JD,är väl bara en gång dom senaste 10 åren som vi fått vänta på paket från JD,den gången hade en postlångtradare kört i diket i full snöstorm.

Att sända direkt från huvudlagret i Sverige ifall delen inte finns i Finland var otänkbart,"det skulle bli alldeles för dyrt".....
Fråga henne vad ett ca ett kilos paket kostar med ex DHL direkt till närmaste flygfält så det hade hon ingen aaaning om :roll: :roll:

Och hon ska va ansvarig för logistiken.....

Samma sak när vi diskutera maskinstillestånd,på frågan om hon vet vad det kostar om en skördare som går dygnet runt måste vänta på en sketen liten del i 4 dygn,det blir 12 arbetsskift förlorade samt kanske 20 skift för 2 skotare+ lastbilar som blir utan körning,kanske tom sågverket drabbas,vinterföret tar slut så det blir 1000 m3 ohugget bakom en åker,skogsägaren byter bolag etc.etc

Då är en transportkostnad från DHL en droppe i havet :!:

Men det hade hon inte tänkt på,men nu gör hon det :mrgreen:

Ok,var ganska arg då,men tänker ändå inte be kärringen om ursäkt.

Grundproblemet verkar alltså vara konstiga avtal med servicelämnare.För att alla ska få sin "rättmätiga provision" :roll: så ska delen alltså först sändas från Swe till Tammerfors,där ska den ligga ett dygn ( för att Tammerfors ska få sin del av provisionen ) sen till resp. servicelämnare ( för att dom ska få sin del av provisionen ) och sen först ska delen levereras till en,vid det här laget, ganska rostig maskin.

Det är alltså viktigare med provisionen än att grejerna kommer fram,systemet är direkt hämtat från Sovjet. :roll:

Så ska bli spännande att se nästa gång vi behöver en del hur länge det tar då.
Fortsättning följer....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

machonisti  
#216277 Vi får lov att hitta en kumpan i SWE, Simba. Nån i Umeå som slänger in paketet på färjan. Söker en tätningssats till indexator GV 10, sände ett email till seinäjoki. Gissa tre gånger om jag fått svar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).