Föryngring

skogsgödsling 60årig tall

42 inlägg 35919 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195950 Nu fick jag en idé också. Djupströbädden från de sista djuren jag hade skulle man kunna sprida i tallskogen istället för på en åker.

Arevo
Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

ryssen  
#195962 :???: blev lite fundersam att man bör sprida jämnt i beståndet,svårt vet rätt giva,därför hade ja tänkt räkna ut giva /träd.
Om man sprider 2-3 meter runt varje träd skulle det fungera?
Om man sprider ko skit i skogen kanske man slipper en del bärplockare :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195964 Tänkte som du också först med efter diskussion med en skogsrådgivare förstår jag att rotsystemet på ett träd kan vara 10 m från trädet och då blir det helt fel att bara gödsla runt stammen.

Ser att densiteten är 1-1,2 kg/liter och att industrin rekommenderar att sprida 500 kg/hektar.
Det innehär att man borde kunna använda litersmått. En liter skall då räcka till 20 m2, kornen som sprids är tydligen självmarkerande så det synns väl var man har gödslat.

Har skickat iväg prisfråga på e-post nu, blir att testa detta till våren. Jag har två hektar som skulle passa bra för skogsgödsling.

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

ryssen  
#195967 Tack för den info OAS-forests,nu slapp ja räkna själv!!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

stektlök  
#212057 Hur långt är det mellan stickvägarna ? Varför inte hänga på en liten gödselsnurra på lilltraktorn å vinkla uppåt för längre spridning och bra varv på traktorn å sedan kör på stickvägarna så är det gödslat på ett kick utan besvärligt arbete !! Kan detta funka ?

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

Skogsforskare  
#212068
OAS-forests skrev:Du skall inte heller lägga en skopa per träd. Som jag förstått det så skall man försöka sprida det så jämt som möjligt över hela ytan oberoende om det står tätt eller glest med träd.

Sedan kornen är utspridda kommer de att lösas upp och föras med vattnet ner till rötterna, de finaste rötterna är de som tar upp det näringsrika vattnet och de kan vara många meter från trädet.


Kvävet tas upp av mykorrhizasvamparna som sen skickar vidare till träden, och precis som OAS-forests skriver så ska man sprida gödslet jämnt, eftersom träden tar upp kväve lite här och var och inte bara närmast stammen.

Gödsla i en bäck är ingen bra idé, inte ens med kogödsel. Det skadar miljön.

Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212072
stektlök skrev:Hur långt är det mellan stickvägarna ? Varför inte hänga på en liten gödselsnurra på lilltraktorn å vinkla uppåt för längre spridning och bra varv på traktorn å sedan kör på stickvägarna så är det gödslat på ett kick utan besvärligt arbete !! Kan detta funka ?


Har man för bra drag på spridaren blir träden blästrade.

Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

loppan  
#212078 Jag gjorde ett försök 2004 med att sprida ut 600 kg npk 21-3-10 i ett 50 årigt granbestånd.
Jag körde med vanlig amazone dubbelspridare på stickväg med ca 25 m avsrånd.
För att detta skall funka så måste beståndet vara minnst 50 år så att det är kvistfritt ned till.
Det var även nygallrat vid tillfället vilket är att föredra då gödningen sprids lättare.
Arealen jag spred var ca 0,5 ha som en provyta.

Tyvärr så satte naturen själv delvis stopp för detta experiment då en del av det nygallrade beståndet
blåste ned i Gudrun.

Jag gick härom veckan och tittade på det som var kvar av beståndet och det gick tydligt att se att de stammar närmast och ca 8-10 m från stickvägen vuxit klart bättre än de stammar längre in.
Det syns nämligen att stickvägsavståndet på 25 m var för stort då det är en zon om ca 6 m som ej fått gödning,men visst fanken gör det nytta.

Jag lade det hela på i i några år eftersom det bara höll på och blåste och jäklades men har börjat att fundera på detta igen.

Om jag skulle gödsla i dag skulle jag lägga ca 50 kg N per ha i ett något äldre bestånd,ca 60 år som bör vara sista gallrat.
Jag är övertygad om att det går att öka tillväxten i ett sådant fram till slutavverkning i 75-80 års åldern.

Man kan nog prova med vilken Npk gödning som helst men prismässigt så ligger skogscan med sina 3.50 kr kg inte sämre till kostnadsmässigt.

Gödsla mer.

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

Skogsforskare  
#212079 Gödsling i kombination med gallring ökar risken för vindskador ganska dramatiskt. Träden blir instabila pga gallringen och bygger samtidigt ut kronan upptill. Upplagt för skador med andra ord.

Gödslingseffekten sitter i 8-10 år, inte mer.

Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

loppan  
#212080 Exakt vad jag erfar men om det lyckas så förbättras tillväxten helt klart.
Det svåra är att få skogen att stå kvar på rot.

Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212088 Ska beställa Skog Can Normal granulerad i storsäck 1000 kg för gödsling i juni.
Dagspris i Holmsund 3,34 kr kg + moms.

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

stektlök  
#212098
Vedmaskin skrev:
stektlök skrev:Hur långt är det mellan stickvägarna ? Varför inte hänga på en liten gödselsnurra på lilltraktorn å vinkla uppåt för längre spridning och bra varv på traktorn å sedan kör på stickvägarna så är det gödslat på ett kick utan besvärligt arbete !! Kan detta funka ?


Har man för bra drag på spridaren blir träden blästrade.


Menar du att det skulle skada träden ?

Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212220
stektlök skrev:
Vedmaskin skrev:
stektlök skrev:Hur långt är det mellan stickvägarna ? Varför inte hänga på en liten gödselsnurra på lilltraktorn å vinkla uppåt för längre spridning och bra varv på traktorn å sedan kör på stickvägarna så är det gödslat på ett kick utan besvärligt arbete !! Kan detta funka ?


Har man för bra drag på spridaren blir träden blästrade.


Menar du att det skulle skada träden ?


Om det ger allvarliga skador vet jag inte. Träden närmast vägen utsätts mer än de som är längre ifrån. Sedan beror det väl på hur tjock barken är på de aktuella träden.

Var och tittade på skogsmarkskalkning en gång. Där nämndes denna problematiken.

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

stektlök  
#212456 Jo men har du hållt handen i sprutet nån gång på några meters håll.... det har jag, och det är juh inte som man skulle bli träffad av ett luftgevär precis. Jag har så svårt att föreställa mig att detta skulle skada träden ??!!
Men jag har ingen erfarenhet av det så man ska väl inte säga för mycket.

Hur såg det ut på träden ?

Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212485 Det var en 20 års sen jag var på det studiebesöket. Men dom hade inga direkta skador som visades. Där spred dom bränd och sedan krossad kalk. Det gör att det kan komma större fraktioner som har mer tyngd och är lite kantiga än om det är granulerat.

Det var när du skrev öka varvtalet jag tog upp detta. Men en vanlig kraftuttagsdriven spridare till traktorn får kanske inte den kraften. Än en spridare som sitter på en skotare. Med en separat hydraulmotor som man kan jaga på om vill.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).