Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dämpa flödet till ramstyrningen

42 inlägg 21179 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211593 Strypnippel för borrning funkar fint, börja med Max 1,5mm

FTG
Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Midgård  
#211609 Bör man ha strypning på bägge sidor om den dubbelverkande kolven för att erhålla symmetrisk funktion eller räcker det med ena sidan mån tro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Blondin 750  
#211615 Det bör räcka med med att bara strypa på ena sidan för att få ner farten om inte kolven påverkas av nåt, men eftersom den ska användas i skogen så tror jag att det är bäst att strypa båda sidor, annars finns ju risken att ena sidan evakueras snabbare än det fyller upp på trycksidan om styrningen används vid besvärlig terräng och lågt varvtal. Stryp/backventil är kanske lite overkill på den här applikationen men det eliminerar garanterat att man får dålig uppfyllning på +sidan.

Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Midgård  
#211625
Blondin 750 skrev:Det bör räcka med med att bara strypa på ena sidan för att få ner farten om inte kolven påverkas av nåt, men eftersom den ska användas i skogen så tror jag att det är bäst att strypa båda sidor, annars finns ju risken att ena sidan evakueras snabbare än det fyller upp på trycksidan om styrningen används vid besvärlig terräng och lågt varvtal. Stryp/backventil är kanske lite overkill på den här applikationen men det eliminerar garanterat att man får dålig uppfyllning på +sidan.


Ja precis det var ungefär så jag tänkte. Får fundera lite och sedan prova när det blir lite varmare ute. Har också planer på att sätta in någon form av gränslägesbrytare för de hydrauliska stödbenen, så jag har en varningslampa på vid ratten som lyser när benen är nere. Annars är det bara en tidsfråga innan man knäcker ett stödben.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211637 Absolut!
En lampa för stödbenen framme på instrumentbrädan vore fint.

Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

valmet862  
#211681 Finns ju dubbelnippor med strypt hål ca 2mm vore nog lagom och dom skruvar du in i snabbkopplingarna som går till vagnstyrningen,enklast är att sätta dom där istället för vid cylindrarna,och förstås i båda slangarna.

Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Midgård  
#211702
valmet862 skrev:Finns ju dubbelnippor med strypt hål ca 2mm vore nog lagom och dom skruvar du in i snabbkopplingarna som går till vagnstyrningen,enklast är att sätta dom där istället för vid cylindrarna,och förstås i båda slangarna.


Hur ser de ut? Är det gänga i anslutningarna som man kan skruva in dem i?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

stegmaster  
#211744
Midgård skrev:När jag frågade verkmästaren på Lantmännen Maskin så sa han att de inte hört någon annan klaga på detta och det är ju märkligt då det sålts mycket av dessa traktorer och huggarvagnar..


Detta låt mysko för mig med, har samma pump som dig, dock inte samma vagn.
Har kört med Farma med 1 stor cylinder och nu Farmi med 2 mindre, men har aldrig tyckt at detta er nåt problem.
Vad er det du kör då du behvöer sådan nogra precision?? :surp:
Hur upplever ni som kör strörre valmet/valtra med 73l/min pumpen detta då????

Användarvisningsbild

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

halvproffs  
#211746 Har inte heller upplevt det som ett problem men har inte riktigt lika stort flöde.Har haft både enkla och dubbla cylindrar. Däremot har svängen gått för fort så där har jag satt på reglerbar strypventil. Funkar kanon.

Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Midgård  
#211765
stegmaster skrev:
Midgård skrev:När jag frågade verkmästaren på Lantmännen Maskin så sa han att de inte hört någon annan klaga på detta och det är ju märkligt då det sålts mycket av dessa traktorer och huggarvagnar..


Detta låt mysko för mig med, har samma pump som dig, dock inte samma vagn.
Har kört med Farma med 1 stor cylinder och nu Farmi med 2 mindre, men har aldrig tyckt at detta er nåt problem.
Vad er det du kör då du behvöer sådan nogra precision?? :surp:
Hur upplever ni som kör strörre valmet/valtra med 73l/min pumpen detta då????


Tja, det är väl inte så att jag är i behov av väldigt stor precision men det funkar inte bra som det är nu. I princip så snart jag för hydraulspaken åt ena eller andra hållet, så far vagnstyrningen ut mot ändläget så snabbt att hela vagnen gungar till. Det krävs stor försiktighet för att undvika detta och i stället få den att "krypa" dit man vill.
Jag tackar för alla tips och ska prova mig fram.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

OlaE  
#211794 För små hydraulcylindrar då. ;)

Nå, själv upplever jag inga problem på Valmeten med hydraulflödet.

Användarvisningsbild

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

ss0803  
#211976 Tycker också detta lät lite märkligt. Vad säger Lantmännen, känner de igen problemet från andra kunder?

Jag upplever inte vagnstyrning alls snabb på M120-vagnen, men det är klart kolven är nog lite större. Skulle nästan vilja påstå att den går relativt sakta när traktorn går på tomgång.

Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Botvig  
#211985 En redusering på flödet till vagnsstyrningen är kanon då man kör med lite högre motorvarv( typ låg växel och tunga lass) då kan man smyga runt träd och större stenar. Prova dig fram. Håldiametern beror på vilket varv du normalt kör mest på när du använder ramstyrningen (1,5-2mm)
En signallampa för stödbenen är enkelt att montera, en oljetrycksgivare monteras med t-stycke på tryckslangen till stödbenen,serie koppla dessa och sätt en lampa vid ratten.

Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Midgård  
#212009 Som jag nämde ovan har jag dryftat problemet med ramstyrningen med Lantmännen men de har inte hört detta från något annat håll! Jag köpte vagnen för mindre än ett år sedan och har i och för sig fortfarande garanti på ekipaget. Kanske helt enkelt ska överlåta problemet på Lantmännen.
Ja, ide´n med oljetrycksgivare är inte så dum. Borde ju bli betydligt robustare än en mekanisk gränslägesbrytare (om än lite dyrare förmodligen).

   TS
Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

torpöbo  
#212015 Ett alternativ är väl att smygköra lite med spaken, man behöver ju inte köra fulla spakrörelser. Då slipper man hålla på med brickor o grejer :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).