Motorsåg och handhållet

Hva och partner identifiering och frågor

95 inlägg 40208 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#211840 Allmänt: 3/8, .325, m fl är kedjans delning i tum, dvs snittlängden mellan nitarna. För att mäta måste man mäta över tre nitar alltså två avstånd och dela med två. Sen finns det olika drivlänksbredder, 1,3 1,5 och 1,6. Vanligast för sågar från den här generationen är 1,5.

Den här sågen bör ha 3/8" kedja, troligtvis sitter det 3/8" drivkrans på den. Kolla om 3/8" kedjorna passar i drivkransen.

Om man räknar den fria delen av svärdet, påmonterad, så är det nog ett 13"-svärd, det är klart i underkant för den här, den trivs bäst med 15 - 18" skulle jag säga.

Vet inte hur många drivlänkar det skall vara för olika svärd, har nog Mange koll på.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#211869 aha så det som avgör vad jag ska använda för kedja är alltså drivkransen... Då får jag titta närmare på de imorn.. hur mäter jag svärdet är det är det från topp till tå eller är det nåt cc mått?? vad jag kan komma fram till själv är det från nosen på svärdet till justeringens ytterkant?

passar 1,3 1,5 1,6 hur som i olika svärd eller ska jag ha "1,3" svärd till "1,3" kedja osv?

tur att de finns sådana som du som svarar snällt på alla frågor!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#211870 Svärd och kedja måste vara samma, bredden på spåret respektive tjockleken på drivlänken. Vanligast på äldre sågar är 1,5, det är det du skall ha.

Drivkransen kan ju oftast bytas, nu beror det på vad det är för krans om den är fast "stjärnkrans", som är ihopsvetsad med kopplingstrumman, eller ringdrev, som kan bytas oberoende. Fast krans med trumma kan bli lite knepigt att få tag på, ringdrev kan man få tag på hos bra såghandlare.

Om man byter delning måste man byta svärd, kedja och drivkrans. Utom när man har svärd utan noshjul, då funkar alla delningar på svärdet.

Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211890 Du har fått detta i PM.
Kolla på kedjan du har, hur många länkar det är och vad det står på drivlänken.
Gissar på att det är runt 15" Fick det till 56 skadade drivlänkar i 3/8 delning.
Den kedjan har flera kass drivlänkar och bäst till delar, träning eller skrot.
Svärdet är likaså bäst lämpat till läromedel o troligen 13" 52DL om jag minns rätt.

Användarvisningsbild

Ta fram skjutmåttet

traktorz  
#211897
1113A skrev:och några stog det bara "LV" på.

Har för mig att det betyder Low Vib, undrar om det inte är en H25/21BP med 1.5mm drivlänksbredd eller en modernare H30 Pixelkedja med 1.3mm drivlänksbredd.

1113A skrev:Är ganska novis på allt ang. svärd och kedjor men vet att nyare kedjor brukar heta 325,
Har också fått veta att Gamm-qvarnan och eventuellt partnern inte har samma svärd som tex 535 och nyare sågar..

Längden på svärdet bestämmer antalet länkar.
Drivlänksbredden på en .325" kedja från Husqvarna/Jonsered är antingen 1.5mm (för effektstarkare sågar) eller 1.3mm (för något effektsvagare dito).

Jonsered 535 har en .325" kedja och med ett 13" svärd ska kedjan ha 56DL länkar, kedjetyp H25/21BP med drivlänksbredden 1.5mm.

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#212018
Mange skrev:Du har fått detta i PM.
Kolla på kedjan du har, hur många länkar det är och vad det står på drivlänken.
Gissar på att det är runt 15" Fick det till 56 skadade drivlänkar i 3/8 delning.
Den kedjan har flera kass drivlänkar och bäst till delar, träning eller skrot.
Svärdet är likaså bäst lämpat till läromedel o troligen 13" 52DL om jag minns rätt.


Hur ser du att drivlänkarna är slut? blir dom runda eller? och hur ser man att svärdet är dåligt? sticker noshjulet ut mer än vanligt?

52DL är det infästningen eller något liknande?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta fram skjutmåttet

1113A  
#212022
traktorz skrev:
1113A skrev:och några stog det bara "LV" på.

Har för mig att det betyder Low Vib, undrar om det inte är en H25/21BP med 1.5mm drivlänksbredd eller en modernare H30 Pixelkedja med 1.3mm drivlänksbredd.

1113A skrev:Är ganska novis på allt ang. svärd och kedjor men vet att nyare kedjor brukar heta 325,
Har också fått veta att Gamm-qvarnan och eventuellt partnern inte har samma svärd som tex 535 och nyare sågar..

Längden på svärdet bestämmer antalet länkar.
Drivlänksbredden på en .325" kedja från Husqvarna/Jonsered är antingen 1.5mm (för effektstarkare sågar) eller 1.3mm (för något effektsvagare dito).

Jonsered 535 har en .325" kedja och med ett 13" svärd ska kedjan ha 56DL länkar, kedjetyp H25/21BP med drivlänksbredden 1.5mm.


Alltså att vara atomforskare måste vara en lätt uppgift i jämförelse med att hålla reda på alla H25or och .325 med 1,5mm osv osv

Har aldrig behövt fördjupa mig i detta då jag använt farsans sågar och hjälpt han att röja runt åkrar och lite skog och så, han har förövrigt Hva 346 xpg och Jonsered 2152 och dom ska vad jag har för mig ha .325 -1,3mm -13" kan det stämma? vet att de är den tynnre varianten av svärd som han har kört med

Men som totte tidigare sa så är det 3/8 1,5mm som gammelsågarna vill ha?!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#212043 I den storleksklassen så är 3/8 standard det det bästa. Men det tar ju inte slut där, sen finns det mejseltandad (chisel) och halvmejseltandad och sjuttinutton varianter. Mejseltandad har ett helt skarpt hörn, kapar lite snabbare men är känsligare för förorenat virke och vill gärna vara lite aggresiv och hugga vid kvistning. Halvmejselkedja (semi-chisel) är mer avrundad, går lite mjukare och är mer allround.

Det är kort sagt en j-a djungel, om man inte är specialintresserad är det närapå ingen idé att försöka lära sig alla beteckningar och begrepp. Vad man måste veta är delning, länktjocklek och antal drivlänk och om man vill ha en mejsel eller halvmejsel. Resten är överkurs för proffs och särskilt intresserade. Lite hårddraget kanske, men för mig känns det så.

Ett enkelt sätt att lösa problemet är att gå till en bra såghandlare och berätta hur långt svärd man vill ha och vad man skall ha sågen till.

Avatar Fallback

Husqvarna

1113A  
#212458 Nog om kedjor för den lilla stunden...

Har meckat lite såg idag, skruvade ihop 160:an och den tänder fortfarande bara till och går typ 1 sek, funderar om det är insugspackningarna som kan vara boven? gnistan ser likvärdig ut som jonsereden (jämförde) samt prövade att varmköra stiftet i jonsereden för att sen flytta över de till hvan igen? ryckte bort soppa slangen och den verkar få upp soppa (eller ja den tänder till så de är väl givet) har ni någon teori?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212467 Blir stiftet blött?

Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#212469 Gar du kollat att impulskanalen är ordentligt öppen och inte överlappad av packningen eller igensatt på nåt annat sätt. Det lilla hålet i förgasarflänsen alltså.

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#212474 mot förgasarn såg impulskanalen öppen ut, kollade inte så noga hur de såg ut mot cylindern när jag monterade ihop, stiftet var mer eller mindre blött, skicka i ett nytt och den uppförde sig lika dant..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212498 Stäng nålarna, dra den torr. Startar den går den bara lite, men kan rusa så var med med stoppknapp.
Öppna nålarna enligt grund inställning. Testa.
Blir stiftet blött då är nåt fel. Otät bränslenål, fel inställning på densamma.

Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#212517 Om det verkar som man fått in en massa bränsle i vevhuset så kan det vara skäl att lossa stiftet, vända och vrida den och dra ett antal gånger. OBS, stiftet skall sitta i tändhatten och skall bindas mot cylindern med ståltråd, alternativt kortslut sladden till stoppbrytaren till gods eftersom den har stoppknapp och inte brytare med "av-läge".

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#212740 Höll på och grejade igår, gjorde som ni beskrev, men de tänder och gåra nåra vevaxelvarv, man blir ju lite mör efter att ha ryckt 200 ggr..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).