Öppna kategorin

Skogsföretagare - vem sköter pappren?

11 inlägg 5792 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsföretagare - vem sköter pappren?

skogsjournalist  
#211786 Berätta hur ni tänker om det där andra jobbet - de papper som ska skötas om man är företagare i skogen! Och ännu hellre - skriv en rad till mig med telefonnummer och en bra telefontid de närmaste dagarna, så ringer jag upp och lär mig mer om livet. Om du finns i närheten, så kanske jag till och med får hälsa på? Jag planerar en artikel i SKOGEN (se http://www.skogen.se).

Och nu ska jag ta itu med mitt eget pappersarbete ...



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsföretagare - vem sköter pappren?

T Landström  
#211788 Har haft egetföretag i byggbranschen...och jag lätt ett redovisningsföretag sköta bokföringen och liknande uppgifter.
Jag resonerade som så att jag är byggare och håller på med det som jag är bra på...och lätt någon som är bra på papper sköta det.

Avatar Fallback

Re: Skogsföretagare - vem sköter pappren?

skogsjournalist  
#211790 Tack, T Landström. Känns som om många annars inte riktigt räknar med pappersarbetet, utan tar det "efter jobbet".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsföretagare - vem sköter pappren?

T Landström  
#211797 Man hade tillräckligt med jobb efter jobbet med fakturering och räkna på jobb...

Avatar Fallback

Re: Skogsföretagare - vem sköter pappren?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211805 Det är ju pappersarbetet som man gör de stora vinsterna på! :-) Jag gör det själv, har en som deklararer och kollar lite snabbt på bokföringen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsföretagare - vem sköter pappren?

T Landström  
#211806 Tror jag betalade 350-400:- + moms / månad för bokföringen...minns inte vad jag betalade för bokslut/deklaration...

Nu är det några år sedan...så priserna har säkert gått upp...

Avatar Fallback

Re: Skogsföretagare - vem sköter pappren?

surjämten  
#211808 Hej Ulla !
Jag tror mig representera en ganska vanlig skogsforummedlem ? Äger några hundra hektar skog och försöker göra en del själv.
Röjning, plantering, rågångar o planering av avverkningar o gallringar är exempel på sådant jag sköter.

Jag tar hjälp av en kunnig skogsbyrå några timmar varje år för bokslut/deklaration.
Det är för mig som så kallad passiv näringsidkare oerhört viktigt att ha ett proffs till hjälp så att jag betalar rätt skatt.
Räntefördelning, skogsavdrag, skogskonto, expansionsfond är exempel på begrepp som ska fogas samman på optimalt sätt.
Det får gärna kosta några tusen extra bara jag har vetskapen att redovisningen är väl gjord.

Avatar Fallback

Re: Skogsföretagare - vem sköter pappren?

skogsjournalist  
#211812 Tack, surjämten. Jag tror att många resonerar som du:

Jag tar hjälp av en kunnig skogsbyrå några timmar varje år för bokslut/deklaration.
Det är för mig som så kallad passiv näringsidkare oerhört viktigt att ha ett proffs till hjälp så att jag betalar rätt skatt.

Undrar också hur det är för de aktiva, mindre näringsidkarna, nya maskinentreprenörer med ett par-tre maskiner? Vad väljer man att spara in på, vad väljer man att göra själv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsföretagare - vem sköter pappren?

bodaedet  
#211824 Har kört på entreprenad sen början på -90 talet från och till. De senaste 7 åren på heltid, har fram tills årskiftet som var, gjort allt utom deklaration själv. Nu har jag lämmnat bort allt utom betalning av fakturor och skickande av egna fakturor. Det är så skönt, (tycker familjen oxå)

Avatar Fallback

Re: Skogsföretagare - vem sköter pappren?

blixxxt  
#211888 Jag har en egen skördare som jag kör själv och gör som bodaedet. Betalar och fakturerar.
Lämnar in alla papper till revisorn inför kvartalsrapporterna och bokslut.
Skönt o veta att allt blir rätt. Dom tusenlapparna det kostar tjänar jag hellre in på att sitta nån dag extra i skördaren. Hellre där än vid skrivbordet ;)

Användarvisningsbild

Re: Skogsföretagare - vem sköter pappren?

Kse  
#211910 Samma här, betalar löner och räkningar själv samt fakturerar. Bokföring, deklaration, bokslut mm. sköter proffsen på revisonsfirman.
Men ändå är det en hel del pappersgöra och det går flera timmar i veckan till kontorsjobb.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).