Motorsåg och handhållet

Körkort ????

125 inlägg 46749 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

T Landström  
#211158 Tror det kan vara nyttigt även för en relativt van huggare oxå... ;)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

palbin  
#211164 Ja grejerna du nämner som ingick i den mera avancerade kursen
låter ju dels som lite "överkurs" för vanligt folk, och dels som ngt
man måste ha ackumulerat en del sågerfarenhet för att kunna till-
godogöra sig ... .

Om inte annat kan en villaägare med skogstomt nog tjäna in kurs-
kostnader ett par ggr om minst genom att tex bättre kunna bedöma
anbud från trädfällare ... .

Själv har jag lärt mig själv men eftersom jag är lärare till proffes-
sionen måste jag ju tro på att det finns genvägar genom kurser mm
att lära saker jämfört att lära allt själv ... .

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

242xpg  
#211189 Ja om inte annat har du ju förmånen att kunna tillgodogöra eleverna en
Del utav dina samlade erfarenheter som det annars skulle ta dem flera år
Att skaffa sig och definitivt inte utan att ta allvarliga risker på vägen. ..
Utbildning är aldrig fel. Den dag man ser sig som fullärd det är då det blir
Farligt. ... är min teori i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

åberg  
#211825
242xpg skrev:Första dagen på c kursen avklarad .
Vinsch kopplingar med block
Nedtagningar av fastfälda träd med hjälp av skida .
Kana på slana samt lumpning.
Fälning med bak och fram vikt
Uppskattning av lutningar .längd samt fällkraftsbehov
Kapning av träd i stark spänn samt en del andra intressanta
Övningar har vi sysselsatt oss med i dag...
Jäkligt intressant och lärorikt har det varit. ..

Fyll gärna på med mer info om vad ni lär er.

Funderar själv på att gå c-kursen men behöver stoppa fler mynt i spargrisen först. :smile:

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Röjaren  
#211854 Har gått AB-delen och tycker det var nyttigt och intressant. Även om jag använt motorsåg en hel del innan, så tycker jag att jag lärde mig mycket. Så jag brukar rekommendera det till kunder som frågar. Man träffar på många kunder som skulle behöva gå en kurs innan de överhuvudtaget startar sin nya såg.

Får se on det blir C-delen också.

Röjsågskortet känns inte riktigt lika nödvändigt när det gäller säkerheten, svårare att skada sig själv med en röjsåg. Men arbetstekniken behöver jag förbättra, och det har ju med säkerhet att göra det också. Kan man få träden att ramla åt rätt håll slipper man ju kliva i riset, blir inte så trött och det minskar risken att snubbla.

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211880
Röjaren skrev:Har gått AB-delen och tycker det var nyttigt och intressant. Även om jag använt motorsåg en hel del innan, så tycker jag att jag lärde mig mycket. Så jag brukar rekommendera det till kunder som frågar. Man träffar på många kunder som skulle behöva gå en kurs innan de överhuvudtaget startar sin nya såg.

Får se on det blir C-delen också.

Röjsågskortet känns inte riktigt lika nödvändigt när det gäller säkerheten, svårare att skada sig själv med en röjsåg. Men arbetstekniken behöver jag förbättra, och det har ju med säkerhet att göra det också. Kan man få träden att ramla åt rätt håll slipper man ju kliva i riset, blir inte så trött och det minskar risken att snubbla.


Ang röjning, Husqvarna har faktiskt en riktigt bra bok/häfte som heter Arbete med skogsröjsåg
Bra beskrivet hur man ska lägga upp arbetet och hur man styr träden.
Annars är en enkel regel att komma ihåg att trädet faller åt det håll där stubben är högst!
Gäller dock inte när man fäller bakåt eftersom man då utnyttjar klingans rotation till att kasta iväg rotändan.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

242xpg  
#213903 Jaha då var det avklarat och man har gjort sig förtjänt av ytterligare en bokstav på lappen. ..
Vi hade teori och praktiskt prov igår...
Så i dag kan man bara gå och njuta av dagens kurs tillfälle. ..utan att va nervös 8)
Ska se om jag kan lägga upp några bilder efter dagens övningar är avklarade..

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

totte  
#213969 Gratulerar! ^:)^ @};-

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

242xpg  
#213974 Tack och bock :grin:

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

242xpg  
#213977 Lite bilder från dagens övningar

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

242xpg  
#213978 Anledningen till att vi tog så höga stubbar var att vi sedan fällde dem åt andra hållet med hög precision.
Laser kontrollerades... inom 50cm på 15 meter s avstånd.
Därefter arrangeras de till 45 grader lutning . För att vi skulle visa att vi på säkert sätt kunde ta ner ett fastfällt träd med rätt metod och sågprecision.
Tex kana på slana eller trappa ner...

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

väghultarn  
#214324 minst b-kort är det som krävs av maskin-enteprenörerna om de ska få jobba till sydved. c-kort kräver dom av manuell-folket.det finns en dispans som gäller fram till 2014 sen blir det lag på de....

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Husqy346  
#214372 B kortet är väl det alla som ska köra motorsåg ute skogen ska ha. För A behörigheten är ju bara för vedbacksågning .

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214443 [quote="väghultarn"]minst b-kort är det som krävs av maskin-enteprenörerna om de ska få jobba till sydved. c-kort kräver dom av manuell-folket.det finns en dispans som gäller fram till 2014 sen blir det lag på de....[/quote Tacka fan när dom sitter med i styrelsen för säkerskog.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

mrtornqvist  
#214773 håller med om att det är dyrt A+B 7,600kr det svider ju lite :sad:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).