Skogsvagn (Huggarvagnar)

Snurrbara stakar? Varför?

15 inlägg 6291 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snurrbara stakar? Varför?

jonathanA  
#211774 Är det någon som kör mycket med huggarvagn efter traktor som har kvar dom snurrbara? Jag tycker det är helt kass!
Antingen ligger dom i en rishög eller så snurrar dom runt så stockarna hamnar utanför. 😈



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Snurrbara stakar? Varför?

erikl  
#211775 Jag tror tanken är att de ska vika undan om man slår emot med gripen/knippet eller om man kör nära ett träd å vagnen lutar lite mot trädet. Det blir ju mycket mer påfrestningar om det är stumt....

Användarvisningsbild

Re: Snurrbara stakar? Varför?

jonathanA  
#211777 Men även på riktiga vagnar som är byggda för att användas på heltid i skogen så är dom vridbara, men jag har aldrig sätt en riktig skotare med lösa stakar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Snurrbara stakar? Varför?

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211778 Vi tappade också stakarna i rishögarna men vi ville ha lite rörlighet kvar så jag skar ut som ett upponervänt u i fästet & sen borrade vi 12mm hål i stakarna. så nukan de röra sig 3cm åt varje håll.
så råkar man slå imot med gripen eller virke så rör de sig lite iallafall. tror att det minskar slitaget på vagnen.
Komme nog göra samma sak på wiemer vagnen när den kommer.
Iomed att jag har flak så vill jag ha så de är enkelt att plocka bort stakarna när flaket ska på.

Användarvisningsbild

Re: Snurrbara stakar? Varför?

jonathanA  
#211792 Ja där har du en positiv sak, att man minskar belastningen på infästningen när dom kan röra sig.

Jag har bultat fast mina med 20mm bultar, så dom sitter stumt.

Du kan se hur bulten sitter på bilden!
CIMG1779.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Snurrbara stakar? Varför?

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211799 Vi tänkte bulta dom först men som sagt tror att det dämpar smällen när de kan röra sig. & de cm som dom vrider sig gör inte att virket/riset hamnar imellan som de gjorde förut. kunde ju bli galen för mindre

Användarvisningsbild

Re: Snurrbara stakar? Varför?

jonathanA  
#211800 Ja man blir ju galen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Snurrbara stakar? Varför?

Tosca  
#211830 På Blondinen svetsade vi fast 3-4 kättinglänkar mellan stake och holk för att förhindra att den lyftes ur.

Avatar Fallback

Re: Snurrbara stakar? Varför?

OlaE  
#211960 Vi har extrafäste till kranen som monteras genom att man vrider de två bakersta stakarna bakåt 90°.

Jag kan definitivt se fördelen med snurrbara stakar, t.ex om man råkar köra för nära ett träd med tom vagn så fastnar man inte.

Hade det varit en skotare hade han haft det jäkligare.
Likadant, jag har aldrig lyckats fastna med ett träd mellan traktor och vagn, när man körde skotare kunde det hända på sidolutande stickvägar, och man kasade.

Däremot förlängningsstöttorna irriterar mig, de passar perfekt för att fastna i knäet på kranen och följa med ut i arbetet...
Men de ska jag måla i någon gul färg eller liknande så man kan hitta dem lätt igen. :-)

Användarvisningsbild

Re: Snurrbara stakar? Varför?

jonathanA  
#212020 Oftast man glider eller krånglar till det i skogen så har man ju lass, och då vrider dom ju inte undan ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snurrbara stakar? Varför?

rikard_e  
#212033 jag har glidbara stakar på Patun, sitter en klack som håller dom på plats men dom rör på sig om man kör emot något (vilken inte hänt än så länge iaf)

Men jag har inga problem med att dom lossnat. Än så länge har jag bara uppskattat att man kan plocka loss dom när man kör stortimmer tex. Vrider dom sig snett när man lastar så är det bara till att köra intill kripen och vrida på rotatorn så dom hamnar rätt igen.

Användarvisningsbild

Re: Snurrbara stakar? Varför?

jonathanA  
#212086 Jag upplever oftast problemet när jag kör ris, men ser även en kapacitetsförsämring med att dom lägger sig snett, jag vill inte behöva lägga kraft på att rätta till dom.
Men vi kanske inte kommer så mycket längre i denna diskussionen, smaken är som baken, delad!

   TS
Avatar Fallback

Re: Snurrbara stakar? Varför?

rikard_e  
#212091 Förstår ditt problem dock :wink:


Hur många timmar i veckan kör du Jonathan?

Användarvisningsbild

Re: Snurrbara stakar? Varför?

jonathanA  
#212093 För lite! Men i korta perioder så blir det ju en del timmar, men hoppas det blir fler!

   TS
Avatar Fallback

Re: Snurrbara stakar? Varför?

rikard_e  
#212095 Haha förstår det när man har ett så bra ekipage!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).