Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dämpa flödet till ramstyrningen

42 inlägg 21168 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dämpa flödet till ramstyrningen

Midgård  
#211537 Jag styr ramstyrningen på min Moheda M91 huggarvagn med traktorns ordinarie spak för bakre hydraulik. Vagnen är kopplad till Valtra A82 med 52 l/min oljeflöde max. Dock är hastigheten på ramstyrningen, vid tomgångsvarv på traktorn för stor, så man har ingen precision. Har pratat med Lantmännen Maskin om detta och de föreslår en strypbricka vid anslutningen till ramstyrningens hydraulkolv, dock osäkra på hur stort hålet ska vara i brickan. År det någon som har samma erfarenhet och ev tips?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Domppi  
#211538 Jag gissar på1.5-2mm stort hål i brickan.Det är ju lätt att borra upp hålet i brickan om du tycker att ramstyrningen blir för långsam!

Användarvisningsbild

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211539 Har inte Valtra justerbart flöde på yttre hydrauliken?
Ett tips jag läst är att ta ett mynt av rätt storlek tex en 25 öring och borra ett 2mm hål i den
till att börja med, gör större hål vid behov osv.

Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Midgård  
#211543 OK. Kanske lämpligt då att förborra ett par tre brickor på 1,5 2,0 och 2,5 mm dia och sätta in 2mm brickan först och prova. Som det är nu far ramstyrningen ut mot ändläget direkt om man inte är ytterst försiktig och småduttar på spaken, och så kan man ju inte ha det. Tack för tipsen ska prova så snart tillfälle ges.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

nordtravare  
#211549 finns det inte nipplar för det med mkt litet hål för uppborrning

Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

eqlazer  
#211550
Slurfi skrev:Har inte Valtra justerbart flöde på yttre hydrauliken?

Det är först på Advance och liknande modeller med elektrisk styrning som man kan justera flödet.

Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211555
eqlazer skrev:
Slurfi skrev:Har inte Valtra justerbart flöde på yttre hydrauliken?

Det är först på Advance och liknande modeller med elektrisk styrning som man kan justera flödet.


Visst kan man justera flödet på Advance, Versu och Direct modellerna med LS system.

Dock har nyare Valtra med 73 eller 90lpm pumpar ofta en ratt som man kan justera flödet med.

Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Midgård  
#211561 Nja i mitt fall så skulle man ju då behöva justera flödet på just enbart det uttag som driver vagnstyrningen. Justerar man ner totala flödet så drabbar det ju hela kranen och allt annat och det vore ju inte så bra. Man vill ju inte behöva justera fram och tillbaks heller i onödan.
När jag frågade verkmästaren på Lantmännen Maskin så sa han att de inte hört någon annan klaga på detta och det är ju märkligt då det sålts mycket av dessa traktorer och huggarvagnar.
Får nog testa detta med strypbricka av något slag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

eqlazer  
#211565
Zalman skrev:
eqlazer skrev:
Slurfi skrev:Har inte Valtra justerbart flöde på yttre hydrauliken?

Det är först på Advance och liknande modeller med elektrisk styrning som man kan justera flödet.


Visst kan man justera flödet på Advance, Versu och Direct modellerna med LS system.

Dock har nyare Valtra med 73 eller 90lpm pumpar ofta en ratt som man kan justera flödet med.


Ahh, hittade den nu i manualen för N Classic/HiTech. Hade inte sett den tidigare då den är extrautrustning.

Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

eqlazer  
#211566 Annars kan man väl montera dit en ställbar strypventil. Lite dyrare men om man vill kunna justera så är det ju inte lika slabbigt att hålla på med jämfört strypbricka.
http://www.kyrkvretens.se/sv/stypventil ... ucts_id/73

Användarvisningsbild

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

värmSkog  
#211567
Slurfi skrev:Ett tips jag läst är att ta ett mynt av rätt storlek tex en 25 öring och borra ett 2mm hål i den
till att börja med, gör större hål vid behov osv.


Så gjorde jag på hydrauliska planerskopan som var på tok för het till förra minigrävarn, Funkade kanon!

Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Blondin 750  
#211571 Om man använder stryp/backventiler och stryper returflödet, inte oljan till cylindern, så hålls funktionen stum. Dessa är dyrare men funktionen blir mycket bättre.

Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Midgård  
#211583 Det där med strypventiler vore nog en elegant lösning, där möjlighet till justering ges.
I detta fall som gäller en dubbelverkande kolv till ramstyrning är det kanske inte så känsligt men annars kan väl placeringen av strypningen få betydelse för funktionen, dvs ett tryck ska byggas upp innan stabil funktion erhålls. I ramstyrningen ligger ju normalt inget högt konstant tryck på kolven jämfört med t ex en tung hydraulkran o.d..

   TS
Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

rikard_e  
#211587 En strypventil i form av en kran hade väl varit passande?

Avatar Fallback

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211592 Strypnippel för borrning funkar fint, börja med Max 1,5mm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).