Motorsåg och handhållet

Favorit yxa i skogen ??

69 inlägg 61065 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Favorit yxa i skogen ??

Valmetmannen  
#178385 En som funkar :grin:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Favorit yxa i skogen ??

jonasvildmark  
#211480 Har just rustat upp en gammal Säteryxa jag hittade ute i min lada. Är det någon som känner igen modellen? Bilder och film finns på:

http://www.jonasvildmark.se/2013/02/res ... eryxa.html

Skulle vara intressant om man kunde komma fram till ett rimligt tillverkningsårtal.

Avatar Fallback

Re: Favorit yxa i skogen ??

TorxE14  
#211488 Yxorna var bättre förr:

"Och så var det skogshuggaren som sa att han använt samma yxa i femtio år...
Han hade bara bytt skaft fyra gånger och yxhuvudet två gånger...."

Användarvisningsbild

Re: Favorit yxa i skogen ??

Humlas  
#397334 En gammal tråd som förtjänar ett bättre öde.

Här kommer mina nuvarande yxor.

1467015859_20160627_094558.jpg


Den översta är en gammal yxa från min farmors bror, en Hults bruk Agdor. Denna yxa har används på tiden när det var yxa och svans som gällde i skogen, före motorsågen.

Nr 2-4 är 0,7 kg yxor, 2 och 3 är även de från Hults bruk.

Nr 4 fick jag skafta själv som första uppgift på skogsbrukslinjen i Södra Viken 1984. Vi hade en klok lärare som tyckte att skogsfolk ska kunna skafta en yxa. Så i klassrummet låg en massa yxhuvuden och skaft. Detta är den yxa som används mest än idag.

Nr 5 är en vildmarksyxa från Gränsfors bruk som får hänga med i ryggsäcken vid längre promenader.

1467015860_20160627_101600.jpg

Hulst bruk Agdor

Avatar Fallback

Re: Favorit yxa i skogen ??

mrvimek  
#397348 Finns en sida på Facebook som handla bara om yxor :)

Användarvisningsbild

Re: Favorit yxa i skogen ??

johan eriksson  
#426179 Pysslat om en av mina yxor lite, skaftade den nu idag. Säter är nog min personliga favorit bland yxtillverkarna.

1482743027_img_6158.jpg

Användarvisningsbild

Re: Favorit yxa i skogen ??

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426724
Palms skrev:Är det nån här som kan få fram info om en specifik yxmodell?
Har en gammal yxa, den är märkt med texten Sheffield Hunter och en 2a.

Ska försöka komma ihåg att knäppa ett kort på den nån dag.


Här kommer bilderna som utlovat, 7 år senare...

Användarvisningsbild

Re: Favorit yxa i skogen ??

Peteflamingstar  
#426755 Snygg yxa!

Användarvisningsbild

Re: Favorit yxa i skogen ??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432565 Min favorityxa i skogen har blivit en Hultafors Agdor H-009. Ett 50 cm skaft är lagom långt när det ska skavas undan grusig bark på vindfällena och när det ska bankas in kilar. Yxhuvudet väger 0,9 kg, vilket är lagom till ett 50 cm skaft.

På bilden syns det vid köpet medföljande eggskyddet, som jag dock har bytt ut.
DSC_0261.JPG

/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 07 mar 2018, 12:28, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Favorit yxa i skogen ??

silc  
#436422 På frågan om vad man helst kvistar granstör med finns det bara ett svar för mig. Den här bondsmidda kniven från Uppland!
1486499702_p2060006.jpg

Suverän om man ska kvista gärdsgårdslanor och liknande. Inget siktande och riktande med ett smalt yxhuvud och råkar man hugga sig i benet får man bara ett blåmärke eftersom spetsen är trubbig. Men det kan göra dj-ligt ont. :lol: Såg att Fiskars nytillverkar en liknande som kanske funkar lika bra.

Avatar Fallback

Re: Favorit yxa i skogen ??

skogshasse  
#436428 favorit yxa blir en nordlöfs yxa

Avatar Fallback

Re: Favorit yxa i skogen ??

vajnis  
#442592 XL-bygg säljer Hultaforsyxor just nu för 159:- Den är 67 cm lång och 0,9kg tung och ligger stadigt i handen.

1488665833_nya_yxan_(1).jpg


Lite dåligt fotat, sorry.

Användarvisningsbild

Re: Favorit yxa i skogen ??

jørgenjthaule  
#443887 Jeg kløyver ved med fiskars kløyveøks...ingen over ingen ved siden...Fullstendig uslitelige..Min far har en fiskars som det er hugget 5-600 kbm med.Den har ikke blitt slitt,altså utslitelig..

Användarvisningsbild

Re: Favorit yxa i skogen ??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491607
Niking skrev:Min favorityxa i skogen har blivit en Hultafors H-009. Ett 50 cm skaft är lagom långt när det ska skavas undan grusig bark på vindfällena och när det ska bankas in kilar. Yxhuvudet väger 0,9 kg, vilket är lagom till ett 50 cm skaft. Original eggskydd har jag dock bytt ut.
DSC_0261.JPG

/Niklas

Den visade sig även funka bra till att klyva mindre vedklabbar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Favorit yxa i skogen ??

Hema  
#491624 Tycker det är svårt att ge något svar, då olika yxor funkar bäst på sin respektive sak. En yxa för att fälla med, en för kvistning, en för vandringen och en annan för klyvning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).