Skördare

valmet 901

24 inlägg 16237 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: valmet 901

mattias  
#211085 Hej. Fortsätter på en gammal tråd. Nu har datorn lagt av verkar det som. När man slår till huvudströmmen så börjar fläkten i datorn snurra men skärmen förblir svart. Det har funkat innan att bryta strömmen och slå till den igen så har datorn startat upp. har varit så hela vintern men idag ville den inte längre. Några ideér? Är det kört med denna? Har läst om andra som satt in en "vanlig" dator, tål kanske att fundera på...

Blir bara så trött... Hälsningar Mattias

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 901

mrtornqvist  
#211166 vad är det för dator då?

Användarvisningsbild

Re: valmet 901

mattias  
#211319 Ja du... den är grå :grin: Har sett i andra trådar att det sitter en Sunit dator. Det står iallafall Maxi på framsidan och på baksidan lite olika nummer. Blir nog att byta dator till en bärbar. Sitter nu och plöjer igenom trådar här på sidan om hur man gör...

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet 901

mattias  
#211363 Någon som vet vad dessa olika stift går till. En är väl plus och en minus men de bägge andra då? Och vilket stift går till vad? Tänkte inte bygga om denna koppling för att driva den bärbara datorn utan tar ström till den på annat ställe. Men kommer något annnat inte funka pga att denna koppling inte kommer vara inkopplad någonstans?

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet 901

mattias  
#211817 Någon som vet vad Valmet tar betalt för att lägga in programmet i en annan bärbar dator? Är Maxi 1.0.

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 901

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212119 Hej!

Jag misstänker att Komatsu hellre säljer dig en ny (begagnad) originaldator för ett oskäligt högt pris än att de hjälper dig installera programvaran på en laptop.
Kolla om du kan rädda det som finns på hårddisken/flashminnet i nuvarande dator först.

På brorsans Maxidator från 1996 är det DOS-programvara som styr själva maskinen.
Har du tur kanske programmet på din också är av gammaldags sort så att du bara kan kopiera hela mappen till en ny dator och lägga i en länk till exe-filen i autostart.

Alternativt kan du klona hela diskens innehåll över till en ny dator.

Det komplicerade i sammanhanget är fall du behöver en dator med många COM-portar och om dessa behöver fungera på exakt samma sätt på hårdvarunivå som dom på originaldatorn. Det finns väl en hel del skrivet i andra trådar om detta om jag minns rätt.

Användarvisningsbild

Re: valmet 901

mattias  
#213139 Har pratat lite som hastigast med dem och det skulle inte vara några problem. Men det löste sig ändå. Hårddisken hade klarat sig så den klonades över till en gammal bärbar men vi fick aldrig den till att fungera. Så tillslut så provade vi att bara flytta över "lite" filer till en nyare dator och hux flux så funkade det igen. Satte en adapter för strömförsörjningen och en adapter för att ändra från usb till rs232 uttag. Sen var det bara att köra :smile: Tro nu inte att det var jag som klarade av detta, Hade hjälp av en kompis. :smile:

Jo jag läste alla trådar här om detta men blev bara lite klokare av det. Ville gärna hittat en tråd där det stod precis hur man ska göra. Ska se om jag kan skriva ihop något senare.

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 901

mrtornqvist  
#213162 tänk på att det brukar vara svårt att få dom vanliga bärbara att hålla, så en backup kan ju vara bra

kolla in denna länk.

http://www.itupphandlarna.se/produkter/ ... c-10472851

Användarvisningsbild

Re: valmet 901

mattias  
#213627 Hårddisken som satt i den gamla Maxi-datorn var en roterande disk, inte solid. Så har den hållt så länge så hoppas jag laptopen ska klara det med. Men har kvar den gamla disken, läser den med en kabinett så den får vara backup.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).