Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bandsats på ATV och vagn efter

52 inlägg 30665 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210440
halvproffs skrev:Kan man inte bara spänna fast medar direkt på hjulen så slipper man ju det xtra jobbet att skruva av hjulen?


Jo, det var det vi diskuterade i en tråd för nåt år sen. Men de måste byggas först....

Tänkte jag skulle komma lindrigt undan genom att köpa nåt :roll:

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

vetinte  
#210442 Fanns inte de till vagnar för i tiden ?
Jag har för mig att där var en vagn me tillhörande medar på blocket för et tag sen :???:
(undra om de inte tom var i vilhelmina)

Men prencipen "miniskider" borde ju funka.
En skida som man spänner fast på nått lämpligt sät bara. Eller ?

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

vetinte  
#210443
Uvskogen skrev:Jo, det var det vi diskuterade i en tråd för nåt år sen. Men de måste byggas först....

Tänkte jag skulle komma lindrigt undan genom att köpa nåt :roll:


Tänk på "pilsnerpengarna" Uvskogen :lol:

Avatar Fallback

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

axwell  
#210465
vetinte skrev:Fanns inte de till vagnar för i tiden ?


Kan det vara Skogis som hade det systemet?

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

vetinte  
#210476 Har ingen aning. Men jag kommer ihåg att jag tyckte de var ett väldans chabrak till vagn o så var de häftigt med skidor :lol:
Nått att ta med sig.
Borde "bara" vara en plåt i lämlig storlek som man böjer i ena ändan. O så svätsa på atmiringsjärn som styr skena. Eller nått.............
Eller vänta lite nu..... Med risk för att hamna utanför tråden så har jag en bild
EDEE1D25.jpg

IMG_2332.jpg


Ja ja de blev två :lol:
Men principen skulle ju kunna funka :grin:
Ser ju oxå att jag höl mig innom gränsen för "Bandsats"........ :lol: :lol:

Användarvisningsbild

OT: Ferguson med bandsats

traktorz  
#210549 Ett Grålle-system är ju som LEGO, det kunde ju transformeras/byggas till att lösa allehanda problem. Med bandsats på tar man ju sig fram som med en snövessla.
Senast redigerad av traktorz lör 09 feb 2013, 07:29, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Bandsats på ATV & Skidtillsats för vagn

traktorz  
#210551 Skidtillsats till vedvagnen:
http://www.orsavagnen.se/skidtillsats.html

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

halvproffs  
#210555 Skulle man inte kunna tänka sig typ halva skärmar eller skålar med något större radie än hjulen som man ställer hjulen i och spänner fast med exenterlås?
Är trött på skruvandet med att byta hjul :x

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

vetinte  
#210557
traktorz skrev:Ett Grålle-system är ju som LEGO, det kunde ju transformeras/byggas till att lösa allehanda problem. Med bandsats på tar man ju sig fram som med en snövessla.


Men erkän. Vist e den fräckt :grin:

halvproffs skrev:Skulle man inte kunna tänka sig typ halva skärmar eller skålar med något större radie än hjulen som man ställer hjulen i och spänner fast med exenterlås?
Är trött på skruvandet med att byta hjul :x


Ju de var lite de som var min tanke när ja skrev "miniskidor". Just att man bara lyfte vagnen o putte under dom o spände fas dom under hjulen.
Min tanke var att visa hur undersidan såg ut. (som visas på första bilden.)
Sen kunde jag ju inte låta bli att visa den anndra mä :lol:

Avatar Fallback

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

snowmanx  
#211343 Jag använder mig av en gammal skoterstötting.

Fördelen med stöttingen är lite lägre lasthöjd och att den följer spåret som jag kört upp bättre än om jag skulle sätta skidor på timmervagnen. Bärigheten bör bli bättre med en stötting istället för en vagn då det blir större yta på stöttingen.(givetvis beroende på hur stora skidor man gör till vagnen). Jag har även gjort en liten ramp av formplyfa med 2 st vinkeljärn på undersidan så att jag kan dra upp stockar på stöttingen utan att behöva slita själv(har testat dra upp en gran som var 60cm i rotändan och 4,5 meter lång, å det gick bara bra med rampen, men winchen var i klenaste laget :mrgreen: )

Med timmervagnen så kommer skidorna längre bak och följaktligen så genar den i kurvorna. Jag har även grott tanken på skidor på vagnen men det kommer att bli en modifiering av skoterstöttingen istället så den har samma brädd som 4-hjulingen :smile:

Lägger upp några bilder på Mr Grizzly @ work
2013-01-19_12-09-38_130.jpg

DSC00692.JPG

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

vetinte  
#211355 Ser ju riktigt smäckert ut :smile:
Förstår att tankarna går åt att modda skoterkälken istället.
Lasthöjden e ju mycket lämpligare.
Bara man klarar sig med frigången så.

Avatar Fallback

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

snowmanx  
#211373 Frigången är inget bekymmer här i norr då vi har snö som underlag :mrgreen:

Jag brukar köra några vändor med en skotersladd efter så blir det slätt å bra, om det sen blir 15-25 grader kallt så blir spåren jädrigt hårda å fina...

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

vetinte  
#211384 Jotack jag vet :lol:
Sitter o tänker på att det blir väldigt höga stubbar där jag tänkt röja :???:
Så de får vänta. Men man lär la sig "planera för vinterns jobb" så småningom.
Man e ju uppflyttad från söder :lol:
Till "världens bästa land i norrland"
MITT EGET LAND :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

totte  
#211386 På tiden att du lägger in var du finns nånstans i profilen, vi vetinte var du bor. Åtminstone landskap eller kommun.

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

vetinte  
#211388 ÖÖÖÖÖH de ska jag kolla på. trodde att de kom när man "satte" ut sig på kartan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).