Föryngring

Plantera direkt efter avverkning??

18 inlägg 17571 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera direkt efter avverkning??

Berg Skogen  
#211334 Hej

Har avverkat ca 0,5 Ha Granskog. Mycket ris ligger kvar efter skördaren.

Är det någon nackdel att vänta 1 år med planteringen?

Mvh

Johannes



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera direkt efter avverkning??

80-90  
#211347 hej .. om det e kraftig gräsväxt skulle jag plantera så fort som möjligt,ska du markbereda kan du vänta tills nästa vår,men jag skulle nog planta så fort som möjligt ändå .. lycka till med planteringen

Användarvisningsbild

Re: Plantera direkt efter avverkning??

finskpinne  
#211354 Jag skulle nog också plantera så fort som möjligt. En viktig sak för att granplantorna ska lyckas är just att dom måste få ett litet försprång före gräs och lövsly. Min personliga åsikt är att det inte är speciellt stor skillnad när det kommer till själva planteringsjobbet om det utförs direkt efter avverkning eller om man sparar det ett år. Ett år är för lite för att riset ska hinna sjunka ihop och bli skört så då är det lika bra att sköta planteringen direkt.

Det är dessutom lättare att se dom plantor man redan har lagt ner i jorden om det inte hinner komma upp så mycket annat grönt. Om det är mycket grönt gräs och mossa så är det svårt att se var man har lagt ner plantorna, vilket gör att det tar extra tid att plantera.

Avatar Fallback

Re: Plantera direkt efter avverkning??

haggloader  
#211456 Beroende på trakt väntar man ibland med plantering något år för att minska på problemen med skadeinsekter ex granbarkborre.

Avatar Fallback

Re: Plantera direkt efter avverkning??

Berg Skogen  
#211468 Får ut och hyggesrensa när snön försvinner då.

Tackar för tipsen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera direkt efter avverkning??

alias  
#211638
haggloader skrev:Beroende på trakt väntar man ibland med plantering något år för att minska på problemen med skadeinsekter ex granbarkborre.


Hmm... är herrn säker på att det inte är en tryckfelsnisse som varit framme här?

Hade vågat satsa mitt huvud på att snytbaggen är ett mycket större gissel för tall- och granplantor än granbarkborren i föryngringsfasen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Plantera direkt efter avverkning??

machonisti  
#211653 Satsar du huvudet eller inte?

Spelar ingen roll kommer att få behålla det oavsett, håller med alias.

Avatar Fallback

Re: Plantera direkt efter avverkning??

haggloader  
#211720 Jo, vid hyggen är det nog större problem med snytbagge. Eftersom jag inte kan artbestämma skadeinsekter engagerade jag mig inte, men samtidigt gav jag ett exempel… Ja, ja…

Avatar Fallback

Re: Plantera direkt efter avverkning??

Blekingen  
#211856 Det har hänt att vi väntat ett år med att plantera. Tycker det är lättare när det är avbarrat. Har inte märkt någon skillnad på plantornas överlevnad.

Ett litet hygge som 0,5Ha är inte så betungande att grönrisplantera, så det kvittar om det görs direkt eller året efter.

Avatar Fallback

Re: Plantera direkt efter avverkning??

Berg Skogen  
#211980 Det blev att beställa 800 plantor. Så ska nog gå bra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera direkt efter avverkning??

Mäki  
#211996 Bra beslut desto tidigare desto bättre.

Avatar Fallback

Re: Plantera direkt efter avverkning??

Blekingen  
#212034 800 plantor är precis lagom många för att man inte ska bli less på skiten. För det är ett jäkla snubblande och svärande vid grönrisplantering.
En gång försvann hela benet ner i ett vattenhål, som lurade under riset. Fick nästan klippa upp stöveln för att få loss den.

Avatar Fallback

Re: Plantera direkt efter avverkning??

Berg Skogen  
#212035 Visst är det härligt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera direkt efter avverkning??

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212038
Berg Skogen skrev:Det blev att beställa 800 plantor. Så ska nog gå bra


Barrot eller täckrot?

Avatar Fallback

Re: Plantera direkt efter avverkning??

PerDal  
#223114 Ur snytbaggesynvinkel är nog det sämsta alternativet att vänta ett eller två år. Antingen sätter du stora plant direkt, så att de hinner rota sig, börja växa å bli ca 1 cm i diameter till år 2 och 3 då snytbaggarna har infunnit sig. Alternativt sätter du mindre plant men som är snytbaggebehandlade. det enda skydd som funkar i 2 år är Conniflex (sand). Väljer du sprutade plant måste du behandla varje år (medlet försvinner på ett år). Annars väntar du tre säsonger, då har baggarna farit, men då kan du istället fått problem med hyggesvegetation...

Bra markberedning ger också ett bra skydd mot snytbaggen

Här kan ni läsa mer...http://www2.ekol.slu.se/snytbagge/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).