Bioenergi

Nytt packalternativ för ved

11 inlägg 9157 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytt packalternativ för ved

vedförsäljan  
#210408 Kölefors kommer med ett komplett packanlägnning som ska ge kapacitet på 30 säck timme
Vad tror ni,kommer detta bli långlivat eller läggs det ner?
http://www.blocket.se/ostergotland/VEDI ... ?ca=17&w=3
http://www.kisaved.com/vedipac.html
Synd att dom inte gör till 40 litersäckar



   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt packalternativ för ved

Xon  
#211008 Liknande pack karuseller har funnits och finns från andra tillverkare, bla Öds trä.
Inget man springer till Kölefors för direkt. Förstår inte varför en tillverkare som Kölefors inte kan utveckla en maskin som packar mer automatiskt eller åtminstonde halvatomatiskt till rimliga pengar.

Avatar Fallback

Re: Nytt packalternativ för ved

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211043 Nu förstår jag inte riktigt, 25 säck i timmen packar man ju galant med ETT vippstativ som är hemmagjort och 40-literssäck, på EN person. Måste väl gå fortare än 30 säck i timmen, om det ska vara nån mening att köpa extra utrustning som den där? Jag misstänker att jag missar nån finess, men kan inte räkna ut vad.

Håller helt med Xon, ska det vara nån mening så måste ju själva "säckfyllandet" automatiseras till rimlig penning.

Avatar Fallback

Re: Nytt packalternativ för ved

vedförsäljan  
#211083 Fördelar
Slipper många böjningar
Smidig logistik
Snygg och attraktiv förpackning
Genomtäkt

Nackdelar
Dyrt!
Kräver mkt arbetsinsats


Skulle vara kul och höra med nån som börjat köra med det

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt packalternativ för ved

skogsbonne  
#211110 man kan ju ta en vanligt bord och tömma säcken på och sedan stå med en vanlig vipp så går det lika fort så kom med något bättre nästa gång som är lite automatiserat för det är ju lika mycket jobb med den som med en vanlig vipp

Avatar Fallback

Re: Nytt packalternativ för ved

vedförsäljan  
#211141 Vet att det finns automatisk vedpackare men hittar inte filmen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt packalternativ för ved

Xon  
#211235
vedförsäljan skrev:Vet att det finns automatisk vedpackare men hittar inte filmen?


Tror att det finns film på www.norrlandsved.com med en halvautomatisk vedpackare.

Användarvisningsbild

Re: Nytt packalternativ för ved

stegmaster  
#211276
vedförsäljan skrev:Vet att det finns automatisk vedpackare men hittar inte filmen?

Tror inte det finns nån helautomatisk packare, finns halvaut. til ca 300tkr. :surp:
Tror inte det går at få til hel autmatisk med säck, utan man får bruka nån typ av band eller nät som spinns rundt veden.

Avatar Fallback

Re: Nytt packalternativ för ved

Simon.M  
#211941

Klyver kanske lite väl smått

Användarvisningsbild

Re: Nytt packalternativ för ved

svampbob  
#211945 Tänk att det går att sälja annan brasved än björk!

Avatar Fallback

Re: Nytt packalternativ för ved

vedförsäljan  
#212037
Xon skrev:Liknande pack karuseller har funnits och finns från andra tillverkare, bla Öds trä.
Inget man springer till Kölefors för direkt. Förstår inte varför en tillverkare som Kölefors inte kan utveckla en maskin som packar mer automatiskt eller åtminstonde halvatomatiskt till rimliga pengar.

http://www.odstra.se/produkter/tillbehor.htm

Den var ju inte billigare. 'Då tycker jag kölefors kommit mycket längre i utveckling

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).