Traktorn i skogen

Bukplåt och Holms snöblad

68 inlägg 46582 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#209527 Hej björn
du har sett bilderna som Håkan N länkade till.
När vi gjorde om så ville vi slippa en låg punkt mitt under traktorn när vi skulle ut i skogen. Därför förlängde vi balken till draget bak. Min far tog och rätade balken så den blev rak och sedan förlängde vi den så den nådde bak till jordbruksdraget som sitter under hitchen.
Då tog balken emot framaxeln när bladet var i topp så vi gjorde en ny knäck på den mitt under framaxeln.
Jag ser inte på bilderna om du har "holken" som balkens ände ska styras in i. du saknar väll inte den?
snblad fäste bak.jpg
110216_0254.JPG
Pall till Snöröjning .jpg
20120319_1099R.jpg

holms snöblad.jpg


Gav detta något? fråga gärna om det är något oklart

jag är inte bekant med den typen av drag du har bak, är det lastbilsdrag eller?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#209531
BjörnS skrev:Hej!

Fundera på om det blir tillräckligt stabilt om jag fäster bommen i mellan glidlisterna till draget. Sprinten till bommen har samma diameter som hålet i glidlisten.


jag upplever det som avståndet mellan dessa bulthål kommer bli större än vad balkens bredd är. Tror inte det kommer bli bra. Det är även tacksamt att ha holkens styrning så att balken kommer rätt när man kör fram.

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

BjörnS  
#209549 Hej Molnia!

Tack för utförliga svaret.
Vilken dimension har balken som ni svetsade på som förlängning? Godstjocklek?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

BjörnS  
#209554 Tror att det är samma som på lastbilar. Draget är ställbart i höjden. Sist hade jag idén att bara svetsa eller skruva fast holken under draget. Ska jag ploga, så har jag draget i nedersta läge. Kör jag i skogen kommer den bara upp två klack. Men det blir kanske för högt för griplastarvagnen. Det får jag prova.

Något annat problem är att jag behöver nedersta läget på draget när jag köra in hö med självlastarvagnen. Annars tar kraftöverföringsaxeln i draget.
Och det betyder att det inte är mögligt att bara kapa av glidlisterna.
Men de stor över 10cm :???:

Jag får ser om jag kanske bygger om draget eller dragöglan på självlastarvagnen. Om jag bara tar bort automatiken på draget går det kanske. Men det är så smidigt när man bara baka till kärran och den då låssar sig själv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#209593
ÅsaNisse skrev:Du gör en skjutbar hylsa på bommen med en sprint genom. På denna hylsa fixar du ett fästa/ögla som passar i ditt drag i traktorn. Vid koppling kör du fram över bommen till det tar emot i främre fästet med kolven. Lägg din länk mella lyftarmarna under skjutbommen ock lyft upp. Skjut fram hylsan in i din dragkoppling. Lås hylsan med en kraftig sprint genom bommen. Sen är det bara att köra så det ryker.
Ska försöka fixa lite bilder om jag bara får ström i batteriet på kameran.


jag tror ÅsaNisse beskriver så som vi hade på våran förra traktor.
syns bilder på den i denna tråd;
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 026#349026
alltså fästet baktill kan skjutas längs med balken så du krokar den baktill efter att du kört fram traktorn. Med den prinsipen skulle du kunn använda lastbilsdraget du har bak.

Björn; skulle du kunna ta bilder när lastbilsdraget är nere också?
och har du det som jag kallar för "holken"?
jag ska ta reda på dimentionerna på balken, dock är det 16 mil dit men får ringa något samtal.

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

jonathanA  
#209613 Jag har byggt om mitt blad till hitchfäste, för att slippa det där jordbruksdraget! Helt underbart när man skiftar mellan skogsvagnen och bladet, sparar mycket slit!

Kapade bara bort orginaldraget på balken och la på en hitchögla å brände fast, sedan justerade jag så jag fick ett par cm kvar till mothållet fram vid belastning framåt, och brände fast. Har funkat kanon i två säsonger nu!

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

BjörnS  
#209660 Holken har jag kvar. Blir det inte bättre med holken, jämfört med att har en ögla i kroken?
Tycker att det skulle vara mindre glapp.

Jag får tar en bild av draget imorgon, det är för mörkt nu.
Har tänkt så här med holken.
image.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#209749 fördelen med holken mot ditt lastbilsdrag är att du får mer led åt balken att röra sig i.
holken ger som du säger mer stabilitet.

hmm. kan du höra ett fäste för holken som sitter i lastbilsfästet och i dina hål för glidstängena?
har inte kommit ihåg att ringa min far om balken tyvärr

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

BjörnS  
#210085 Har kapat balken idag. Och det är 5 mm gods. Längs back är den 65x145mm. Jag prova att köpa hem något liknande imorgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#210593 det tror jag ska funka, lägg bara någon förstärkning över skarven, som de hade gjort vid knäcken på fabriken. Vår balk böjde sig lite i nya knäcken då vi var optimistiska och inte gjorde det.

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

BjörnS  
#211037 Balken har jag svetsad igår. Men det blev inte klart. Har fått gnister i ögat när jag kapade med vinkelslip. Har haft en vit prick mit på linsen. :cry: Trots att jag hade skydgkassögon på. Åkde till sjukhuset, för att kolla om det var järn kvar i ögat. Men det var "bara" bränd. Har fått en salva som förebygga inflammation.

Här några bilder av balken.
Balken är 150x100
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bukplåt och Holms snöblad

Blivande snickare  
#211057 :shock: Å fan, krya på dig, hoppas det inte blir några permanenta skador!! :sad:

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#211061 Aj trist med ögonskador!
har själv skadat ögat så jag vet hur det är. Jag fick inga men av det som tur är, och hoppas verkligen att du inte ska få det heller.
okej ni valde skarva balen på det viset, ja då kommer du aldrig behöva fundera på om den ska kröka sig
Kommer bli superstarkt!
Här är en princip på hur du skulle kunna fästa baktill och utnyttja ditt lastbilsdrag.
101207_0424 snöblad fäste bak.jpg


anar att det är detta ÅsaNisse förklarar i tidigare inlägg

ÅsaNisse skrev:Du gör en skjutbar hylsa på bommen med en sprint genom. På denna hylsa fixar du ett fästa/ögla som passar i ditt drag i traktorn. Vid koppling kör du fram över bommen till det tar emot i främre fästet med kolven. Lägg din länk mella lyftarmarna under skjutbommen ock lyft upp. Skjut fram hylsan in i din dragkoppling. Lås hylsan med en kraftig sprint genom bommen. Sen är det bara att köra så det ryker.
Ska försöka fixa lite bilder om jag bara får ström i batteriet på kameran.
Senast redigerad av molnia sön 10 feb 2013, 23:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

BjörnS  
#211118 Tack! Det går mycket bättre idag.
Prickan är borta och jag ser som vanligt igen. :grin: Det gör inte heller ont längre.
I fortsättningen får jag använda svetshjälmen när jag jobba med vinkelslip. Är rätt om mina ögon :geek:

Om allt går bra blir fästet till balken också klart imorgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

totte  
#211171 Skönt att höra att det gick bra! Skaffa dig ett bra visir, då går det att använda hörselkåpor också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar