Skogsvagn (Huggarvagnar)

Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

70 inlägg 57740 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208124 Morgan Nordin:
Lurar på å kjøpe 2 begagnade BB4 800cc motorer med hyd.frihjuling. (mottryck på retur)

Men har fått pris på 2 stk nya også da med typen som har fjærer for frihjuling.
Priset er jo 2 vidt forskjellige ting med nytt og begagnet som med alt annat :wink:


Vet du om noen av dine solgte K.T.S vagnar med navdrift går med 500/60-15 eller 500/50-17 hjul.

Dom var tenkt brukt med traktorns hydraulik...
Var jo inte så illa pris på den Handel 46 Oljan.
Kanskje jag borde gå for en tank og seperat pump..

Kan og også lettare justere upp trycket lite for litt mere krefter då.
Når de bb4 800 motorerna sitter på feks valmet Skördaraggregat går dom vel med et tryck på 300bar. så 250bar feks burde dom vel tåla.

Sto en pump og vakselåda til salu på Blocket i Mycleby :lol: var en Jonathan så jag..

hej då :P

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

jonathanA  
#208206 Ja det är bara att köpa! =)

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209600 Trond:
Ja det finns ett antal vagnar ute med 500 och 520 hjul. Det gäller bara att välja rätt offset för att minska lagerbelastningarna.

Högt hydraultryck är fint men då krävs oftast kolvpump och ventiler som pallar med detta.

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210902 Takk for tilbakemelding Morgan, byggar nok uansett nye boggivuggar så får lage dom så man får plass til 500 dack uansett.
men mulig jag brukar 400 dack i byrjan..

Har fått gjort ferdig min bakra ramforlengning og en ekstra mitre banke.. så kan ha 4 radar med støttor nu.
Blir malat i helgen.. bare lite primer på dom på bildene. vaskat lite for dårlig bort sprittusjen så det trekte igjennom primern, men heldigvis inte malingen..
skal montere dom til veckan. skal komme med mer bilder når jag har fått dom på.

hej då, ha en fin helg vidare.. :smile:

her er bilder:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

totte  
#210906 Skulle nog råda dig att slipa ner och bort där tuschen trängt igenom och lägga på ny primer. Tuschpenna tränger igenom i stort sett allt!

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210917 Nej då, har malat første strøket med Jotun Bengallack nu. Gikk bra :grin:

Men hadde sjalve topsjiktet varit med spraylack hadde jag fjernet tusjen helt bort från børjan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214785 På tide med noen bilder av vagnen...
har lagat 1 ekstra banke som nu står foran boggibanken og en stk ektra ramforlenger. Har bygd om frontgrinden lite så den er nu 12cm lenger fram og så har jag flyttat boggin 10cm fram for å få den til å spora lite bedre. det er nu 3.5M från grinden til bakre banke men kan dra ramforlengaren 40cm bakover så den blir 3.9m men blir nok for det mesta stående fremst. Må få tak i 2 til stakar har bare 3 par nu. satt på 4stk på ena sidan for å illustrera... og ja jag skal Lakkera resten også, Kranen ser jo ratt stygg ut :lol:

Ha en fin helg :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

jonathanA  
#214798 Ser jättefint ut! men var är drivningen? :mrgreen: Kanske nästa vinters projekt?

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214824 Hehe Jonathan. Dårlig med drift ja, får prova ä få hentat navmotorerna I vår en gang og få til drift til høsten igjen. Det hjalp foresten utrolig på for stabiliteten å få boggin lite fram og cirka 150kg ekstra vikt når man laster från børjan med tom vagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350694 Går lite å tenker på å bygge rulldrift i stedet, noen som hjalper meg å berekne størellse på motorene.
Tenker da at hjul størrelse er 83cm, rull på motoren 18cm og oljekapasitet på traktor er 38eller 68L og 200bar maks og.

hur Store motorer trengerjag for å få en fart på 3-4kmt og hu for Bør max omdreining vara på motorene.

HilsenTrond :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351328 Hei.
Regnet lite på uveksling med hjuldim, størrelse på rull ved robson drive, str motor osv.. tenkte å bruka Oms 315cc motorer. Traktor Har 68L i min og 200barpå hydraulikk, regner da med 60L da jeg inte hoppa å ha helt full gass.
Og delt på 2 motorer=30L/min. Motorer skal ved 30Lmin og 200bar gå med 60omdreiniger.

reknade lite fort i kveld så hoppa noen kan korrigere med lite hvis jeg har reknet helt feil.
Ved 3kmt i timen så reknade jeg mig til at at et 400/60-15.5 hjul(rulleomkrets260cm)83cm diameter, ved omregning til minutt rullade 21runder i minuttet. Dvs at den da Bør drivrulle med 29cm diameter.
Syntes de virkade veldig stort. Noen som er bedre med tall enn mig som kan hjalp mig med dette.
Hadde tenkt mig en rulle på rundt 18cm med da blir jo farten.. Bare ca 2kmt.

Har jeg rekna rett eller ble det lite fel
ha en fin helg Vidare.

HILSEN TROND :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351352 En 315 cc (0,315 liter) motor borde väl ändå gå 95 varv på en minut om du ger den 30 liter på samma tid?
Tror inte du skall räkna med en hjuldiameter på 83 cm. Fundera på hur mycket du kommer trycka in rullen.
Vridmomentkurva på motorn?

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351379 Hjuldiametern har ingen betydelse för hastigheten vid rulldrift. Omkrets och varvtal på drivrullen ger hastigheten.
Kopplar man inte motorerna serie? Då har båda 60L och du får som diffspärr.

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351380 Då får du bara halva trycket på motor så då behöver du större motorer för att få någon nytta av dom, dessutom klara nog inte packningarna på första motorn att få mottryck i returen och får då att stort intern läckage ut till den externa dräneringen

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351390 Morgan mulig jag har reknat lite fel.
har rekna ut rulleomkrets såklart, 2600mm og drivrulle utveksling 3:1 860mm
(diameter 27.6mm)

Har fått tilbud Fra 3 forskjellige firma, her er det ene: [url][/url]

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).