Massaved

Vad göra med Asp ?

136 inlägg 163213 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20549 Har för mig att virket ska sågas genom märgen. Och därefter sågas de bägge halvorna. Måste lyssna med halvprofs om det var så det blev sågat. Eller så PM:ar du honom.

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20559 detta ksulle jag åxå vilja ha svar på då jag har tänkt att lägga upp en hög med aspstockar på sågen, posta gärna svaret här.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20560 Ringer honom i morgon, har säkert somnat nu. Så får han svar själv.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20569 Om man vill minska risken att virket slår sig är kvartssågning en bra metod. Som tidigare skrivits, börja med att klyva genom märgen och klyv sedan de kvarvarande halvorna ungefär vid märgen. Såga sedan varannan bit från var sin sida så att man alltid får årsringarna så vinkelrätt mot brädan som möjligt.

Med denna metod blir ju brädorna smalare och smalare för varje sågskär men det är bara att sluta när man tycker att resten bara passar som ved.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20629 Ja det måste till något för sågning av asp annars vrider de sig.
Vet inte heller hur det blir om man blockar, låter det torka och sedan klyver.
Halvprofset ska i alla fall skriva hur det blev sågat. Hade telekontakt i dag.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#21089 Har hållit på och sågat en del asp med varierande resultat. Senast sågade jag 3" block, stabb-lade dom tills dom var torra.Resultat; ca hälften var krokiga i en eller bägge ledderna :( Det bästa är nog att såga dom 1" tjockare än det mått man tänkt och sen när dom är torra såga dom en gång till, till rätt dimension. Aspen verkar vara ett svårt trädslag att förädla på flera sätt. Vid hyvling vänder fibrerna ofta så att det ibland blir lurvig yta med jämna mellanrum. Lycka till

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#22976 I Norge är det vanligt med asp som panel på byggnader.
Helt obehandlad reagerar virket gentemot väder å vind och sägs få en yta likt impregnerat.
Har inte testat men har för avsikt att göra...

Användarvisningsbild
mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22983 Är det en vandringssägen eller är det sant att sågning av asp går hårt åt skärpan på sågen. Anledningen skall vara att grus och sand "dras upp" i stammen. Kan det vara så att det bara gäller rotstocken? Vad har ni som sågat asp för erfarenheter?

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#23018 Har lite svårt att se hur grus ska kunna vandra upp i aspen.
Dock, avser såga asp till våren. Klingor av hårdmetall så det lär spruta gnistor om grus finns.....

Avatar Fallback
Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26788 Hej

Sågade en del asp på min logosol för några års sen.

Sågade dem tresidigt rent alltså med en osågad kant.

Sen var det bara att ströa dem och lägga någon tyngd längst upp

Har aldrig slagit sej



:D

Avatar Fallback
D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27176 Kan det inte vara ett högt kiselinnehåll i veden som slöar skärande verktyg ?
........på samma sätt som teak gör.

Avatar Fallback
Djang  
#38761 Nån som vet marknadsläget på Asp för tillfället, har några stycken som jag kanske ska ta ner, men vad/vem ska man sälja dom till?
Tändstickor? Var vänder man sig då?

Avatar Fallback
kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38794 Swedish Match skulle jag tro :D Har sett lite virke längs vägarna med deras vältbrickor när jag körde timmerbil förut. :lol:

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38831 Asp är bra till bastulave.

Avatar Fallback
flisshejk  
#38938 På finjords rika och sandig mark kan både asp och björk suga upp små sandpartiklar som gör att kedjan blör slö, alltså ingen vandringssägen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).