Skogsarbete

Uppdrag granskning om plantering i kväll

219 inlägg 99811 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Tosca  
#210591
Anteplante skrev:Hur fungerar garantilönen, vem betalar?

Det är väl reglerat i kollektivavtalet, finns det inte på nätet hjälper nog facket dig med sådana uppgifter.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210594 Om en plantör bara kommer upp i en lön på 7000 så jobbar den garanterat mindre än heltid och det går att räkna ut hur många timmar den anställde har jobbat och får då garantitimlön för dessa timmar. Dvs om den har jobbat 100 timmar så får den anställde runt 10 000 kr och inte runt 17000 kr....

Garantilön gäller alla, skolungdommar har dock en betydligt lägre garantilön än vuxna.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Anteplante  
#210600
SkogsGotte skrev:Om en plantör bara kommer upp i en lön på 7000 så jobbar den garanterat mindre än heltid


Så om en plantör egentligen jobbar heltid men inte kan plantera så fort som den "genomsnittlige" får den inte högsta garantilön? Är garantilönen ackordsbaserad den med? Beräknas timtiden utifrån antal planterade plantor?

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210677
Anteplante skrev:
SkogsGotte skrev:Om en plantör bara kommer upp i en lön på 7000 så jobbar den garanterat mindre än heltid


Så om en plantör egentligen jobbar heltid men inte kan plantera så fort som den "genomsnittlige" får den inte högsta garantilön? Är garantilönen ackordsbaserad den med? Beräknas timtiden utifrån antal planterade plantor?


Jag tolkar det som att om man bara sätter 1000 plantor om dagen men jobbar man full tid (40 timmar) så får man full lön.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210965
Anteplante skrev:
zorran skrev:Dåligt samvete eller står du upp för att betala garanti lön typ 18,500 till alla dinna plantörer i år?
Eller är det så billig arbetskraft som det går utan att facket får veta hur arbetsvillkoren är?
Vad betalar du per planta?
För övrigt kan du inte förneka att du och din kusin har haft ett samröre med dessa Kameruner. Jag mår bara dåligt när du försöker slingra dig ur det här.


Sluta generalisera och hoppa inte på Skogsgotte sådär! Det viktiga är att informationen mellan arbetsgivare och arbetstagare går fram på rätt sätt. Bara för att det inte fungerade hos Skogsnicke betyder inte att det inte fungerar hos Skogsgotte.

Problemet ligger i ackordsersättningen, som alltid funnits i plantering (iaf då jag jobbade). Ska de som inte presterar nog bra fortfarande få 18 500 som garantilön? Det är ju orimligt! Varhelst man arbetar förväntas man prestera för guds skull! Det viktiga är att alla får information om vad som gäller innan de skriver på anställningsavtalet. Det är främst där det inte fungerat hos Skogsnicke.

Sen är det ju så att alla arbeten inte passar alla människor. Det är ett fysiskt och psykiskt krävande jobb. Men jobbar man hårt och sätter 3000-4000 plant om dagen (det är möjligt, gjorde det själv förut) så är det mycket bättre betalt än garantilönen.



Kallar du det där påhopp om någon tror det så är det inte det. Jag generaliserar inte jag är realist. Orkar inte förkovra mig i det här men alla knutar är inte lösta.
För övrigt så ska skogsnicke ha en fjäder i hatten för att han va rakryggig att ta intervjun i tv. Även om det inte va till hans fördel.

Om man som skogsägare pröjsar 25 öre till per planta och att det innebär att plantören kan ta lunch och fika som vi alla andra också vill. Så kostar det inte mer än 575 kr för skogsägaren per ha räknat på 2300 plant ha. Det är två träd i en slutaverkning. Inte mycket begärt. 60 öre plantan tycker jag är ett lämpligt pris för en plantör och då kanske även skolungdomar funkade.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Anteplante  
#211097
zorran skrev:Kallar du det där påhopp om någon tror det så är det inte det.

zorran skrev:Orkar inte förkovra mig i det här men alla knutar är inte lösta.


För mig låter det som ett ogrundat påhopp ja. Du kanske skulle förkovra dig innan du hoppar på någon.

zorran skrev:Jag generaliserar inte jag är realist.


zorran skrev:Om man som skogsägare pröjsar 25 öre till per planta och att det innebär att plantören kan ta lunch och fika som vi alla andra också vill. Så kostar det inte mer än 575 kr för skogsägaren per ha räknat på 2300 plant ha. Det är två träd i en slutaverkning. Inte mycket begärt.


Låter det realistiskt tycker du? Jag tycker det låter mycket orealistiskt att någon skulle vilja betala 25 öre för någons lunch. Det blir ju 575kr per plantör och dag om den sätter 2300 plantor om dagen. Som jag minns tog vi lunch när vi planterade. Annars orkar man inte. Det är ett fysiskt jobb och hoppar man över måltider så kan jag förstå att det inte blir så mycket gjort.

Vidare är ett lönepåslag från 35 öre till 60 öre nästan 70% ökning. Det innebär att en genomsnittlig plantör skulle tjäna omkring 25 000 kr (jag skulle tjänat 35 000 i månaden som 17 åring!!). Det är mer än ingångslönen för sjuksköterskor, som har studerat i tre år! Varför skulle någon vilja betala mer för planteringen, om det finns entreprenörer som lyckas fixa personal som planterar billigare? Ditt resonemang låter mycket orealistiskt.

Kom ihåg att de där två träden är 90 år framåt i tiden.

Med en ränta på 4% skulle 575 kr 90 år framåt i tiden motsvara nästan 20 000 kr.

Om det då står 250 m3 per hektar och skogsägaren får 500 kr i snitt per m3 blir det 125 000 kr per hektar.

20 000/125 000 = 16% som försvinner i lunch till plantörer.

Eller 20 000/500 = 40 m3 skog.

Anta medelstam på 0,5 m3. Då blir det 40/0,5 = 80 träd. Ganska många träd..

Jag tycker det låter som en extremt dyr lunch!


Det är därför det är så viktigt att hålla nere föryngringskostnaderna för bolagen.

Jag anser inte att ersättningen var problemet i UG's reportage. Jag tycker problemet var att plantörerna blev lurade och utnyttjade. Men det betyder inte att andra entreprenörer gör samma sak oavsett om de är släkt.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211174
Anteplante skrev:
Kom ihåg att de där två träden är 90 år framåt i tiden.

Med en ränta på 4% skulle 575 kr 90 år framåt i tiden motsvara nästan 20 000 kr.

Om det då står 250 m3 per hektar och skogsägaren får 500 kr i snitt per m3 blir det 125 000 kr per hektar.

20 000/125 000 = 16% som försvinner i lunch till plantörer.

Eller 20 000/500 = 40 m3 skog.

Anta medelstam på 0,5 m3. Då blir det 40/0,5 = 80 träd. Ganska många träd..

Jag tycker det låter som en extremt dyr lunch!


Det är därför det är så viktigt att hålla nere föryngringskostnaderna för bolagen.

Jag anser inte att ersättningen var problemet i UG's reportage. Jag tycker problemet var att plantörerna blev lurade och utnyttjade. Men det betyder inte att andra entreprenörer gör samma sak oavsett om de är släkt.



Förstår inte hur du räknar, inflation och ränta brukar ta ut varandra. Sen 4% är bara 2,8% efter skatt.
Ett exempel på hur inflationonen påverkar penningvärdet. år 1922 var 23.05 kr lika mycket som 575 kr år 2012 dvs 90 år. En förändring på 2394,57%. Bara gå in på scbs prisomräknare och kolla.

Tror nog att jag får mer än 500 kr fuben om 90 år! Så var du får de 16% från det vet jag inte. Eller 40 m3 skog eller de 80 träden.

Förövrigt tycker jag inte 25000 kr är en hög lön med tanke på vilket slit det är att vara plantör.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Anteplante  
#211210
zorran skrev:Förstår inte hur du räknar, inflation och ränta brukar ta ut varandra.


575*1,04^90 = 20 000

Så om inflationen är 2% så blir den nominala räntan 2% och den reala 0%. Låter konstigt.

zorran skrev:Sen 4% är bara 2,8% efter skatt.


Det är den säkert. Min avsikt var inte att göra en grundlig och "korrekt" investeringskalkyl. Min avsikt var att belysa att kostnaden för plantering är viktig för de som gör skogsinvesteringar.

zorran skrev:Ett exempel på hur inflationonen påverkar penningvärdet. år 1922 var 23.05 kr lika mycket som 575 kr år 2012 dvs 90 år. En förändring på 2394,57%. Bara gå in på scbs prisomräknare och kolla.


Jag valde en real investeringskalkyl, dvs i dagens penningvärde. Antog att priserna följer inflationen.

zorran skrev:Så var du får de 16% från det vet jag inte. Eller 40 m3 skog eller de 80 träden.


Står i uträkningarna.

zorran skrev:Förövrigt tycker jag inte 25000 kr är en hög lön med tanke på vilket slit det är att vara plantör.


Nä det kanske är så för dig. Men 25000 kan vara mycket pengar för andra. Frågar man vem som helst så vill den väl ha högre lön? Men man måste sätta det i relation till något. Det är så det fungerar, vi jämför med andra. Finns ju ingen rätt lön.

Poängen var och är att priset på plantering är viktigt. Det går inte bara att "ge" någon mer betalt för att det skulle kännas bättre för mottagaren. Denna "gåva" blir ju en förlust för givaren.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211225 Jag anser att det är lätt värt 60 öre per planta. Det rör sig om 6000 per 10 hektar. Om 80-100 år så har kanske klimatet ändras också så träden växer ännu bättre. Då är 6000 en spottstyver. Kan inte vara fel om dom tjänar 25000:- i månaden. Det är slitsamt och ett bra sätt att höja statusen i skogen. Finns ingen anledning till att vara missunnsam.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

axwell  
#212192 http://www.lantbruk.com/skog/ny-forhand ... merunierna

SCA och Holmen kan det här med att ge sken av att vara seriösa.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212289 Att karl inte kan göra rätt för sig! Och att inte bolagen skäms.
Kommer ni ihåg att han hade en vän som fick typ 4000 kr som han inte ville avslöja och de va privata pengar inte i verksamheten! Som han inte ville avslöja.
Kan de va så illa att de gick till någon på bolaget eller till migrationsverket?

För övrigt kan du skogsgotte berätta var dina Kameruner kommer ifrån/historik. Hur de kom till sverige och varför de inget annat vill än att sätta plant?


Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Skogshuggarninorr35  
#212291
zorran skrev:Att karl inte kan göra rätt för sig! Och att inte bolagen skäms.
Kommer ni ihåg att han hade en vän som fick typ 4000 kr som han inte ville avslöja och de va privata pengar inte i verksamheten! Som han inte ville avslöja.
Kan de va så illa att de gick till någon på bolaget eller till migrationsverket?

För övrigt kan du skogsgotte berätta var dina Kameruner kommer ifrån/historik. Hur de kom till sverige och varför de inget annat vill än att sätta plant?


Zorran en som tror på virkespriserna.



Om du läser dom inlägg som Skogsgotte har skrivit så har han enligt mig redan skrivit vart hans arbetare kommer från, eller är det inte saftigt nog?

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212293
Skogshuggarninorr35 skrev:
zorran skrev:Att karl inte kan göra rätt för sig! Och att inte bolagen skäms.
Kommer ni ihåg att han hade en vän som fick typ 4000 kr som han inte ville avslöja och de va privata pengar inte i verksamheten! Som han inte ville avslöja.
Kan de va så illa att de gick till någon på bolaget eller till migrationsverket?

För övrigt kan du skogsgotte berätta var dina Kameruner kommer ifrån/historik. Hur de kom till sverige och varför de inget annat vill än att sätta plant?


Zorran en som tror på virkespriserna.



Om du läser dom inlägg som Skogsgotte har skrivit så har han enligt mig redan skrivit vart hans arbetare kommer från, eller är det inte saftigt nog?



De är det jag inte förstår Då Freemover- studenter hösten 2011 försvann. Du måste betala anmälningsavgifter och studiavgifter för högskolestudier.
För det verkar va studenter han anställer.


zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

axwell  
#212941 Det rullar på så smått, inte med expressfart.

http://www.lantbruk.com/skog/facket-vi- ... ommer-fram

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214952 Det är inte bara skogsnike som åker fast! De är många anndra som gör så. Dvs Från typ. Bulgarien de är rätt enkelt om man tittar på bokföringsresultaten för många skogsentrepernörer. Utjutnadet av arbetskraft är maximalt. Allt låter så vakert de kommer hit och jobbar allt är bra så länge de presterar max! Jag mår dåligt av att utnyttja anndra människor! Som vi skogsägare nu gör!

Tänk om och gör om .



Zorran en som tror på virkespriserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).