Öppna kategorin

Hallwylska palatset

14 inlägg 7192 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hallwylska palatset

JörgenO  
#210197 Gick förbi här idag och en tanke slog mig...
Där inne finns en ofantlig förmögenhet som till största delen stulits av bönder i norrlands inland. Samtidigt har inte små kommuner som t.ex Åsele längre råd med sådana extravaganser som ambulans.

Vore det inte lämpligt att förövarna betalar tillbaka sin skud, museet säljer allt av värde och ger tillbaka till de bestulna (på kommunnivå)?
:mrgreen:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hallwylska palatset

Tosca  
#210198 En bakgrundshistoria för oss oinsatta?

Avatar Fallback

Re: Hallwylska palatset

JOLOF  
#210199 Med ränta!!!

Avatar Fallback

Re: Hallwylska palatset

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210202 Är det Ljusne-Woxna AB som är boven?

Användarvisningsbild

Re: Hallwylska palatset

JörgenO  
#210208 Med ränta, givetvis, kanske staten skall expropiera Holmen/MoDo också och ge tillbaka.
Bakgrunden... Wilhelmina von Hallwyl var kusin till Frans o Seth Kempe som ägnade sitt liv åt att lura småbönder på sin skog (i alla fall om man skall tro släktskrönorna) med en flaska sprit och ett välformulerat kontrakt.
Finns mycket att läsa på Wikipedia om dessa herrar ( o dam) men det är bara den officiella sanningen och passar inte min revolutionära ådra 😈

Ljusne/woxna kanske inte har så mycket med Frans & Seth att göra men om man När stora revolutionära planer måste man ju generalisera och "cut some corners" för att få allt att hänga ihop! :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hallwylska palatset

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210460 Kanske inte så klokt att plocka tillgångar ur huset med tanke vem som äger det....

Användarvisningsbild

Re: Hallwylska palatset

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210511 Med tanke på att den nuvarande ägaren fortfarande stjäl värdefull skogsmark från privata skogsägare, samt att man måste anmäla avverkning 6 veckor i förtid, så vore det väl inte fel att ta tillbaka en del som en slags kompensation... 😈
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hallwylska palatset

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210525 Just där håller jag inte med. Att brandskatta det kulturarv som museet är ligger inte för mig. Åk dit o titta om ni inte varit där. Besöker museet varje år och hittar alltid nya intressanta saker att titta på.

Avatar Fallback

Re: Hallwylska palatset

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210535 Intressant om någon kan berätta hur det gick till när stora hemman blev små på ett ganska brutalt sätt. Har hört talas om hemman på 5000 ha som togs bort. Hörnstenar finns fortfarande kvar.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Hallwylska palatset

Bergsmannen  
#210543 Det ska baggböleriet är väll en skammfläck i sveriges historia. Lärdommen bör vara att inte göra affärer under alkoholens påverkan, snarare än göra gamla dumheter ojorda.

Avatar Fallback

Re: Hallwylska palatset

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210554 Det är mycket sägner och historier kring det där med Baggböleri. Bönder som gör dåliga affärer är svårt att lagstifta emot. Många bönder söp bort sina gårdar, inget unikt där. Man får säga att nykterhetsrörelsen gjorde en rejäl insars för Sverige.

Avatar Fallback

Re: Hallwylska palatset

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210968 Tänkte på de som hände tidigare när staten konfiskerade mark från bönderna. Tror de finns de som fortfarande strider om det.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Hallwylska palatset / Baggböleri

JörgenO  
#568381 Är historien om skogsbolagens stöld och ohederilga affärsmetoder mot småbönder i Norrland en myt?
En essä från Timbro (MUF-muppar från 80-talet?) hävdar detta:
"Svindlande affärer där skogsbönder på 1800-talet lurades att sälja sin skog till rovlystna bolag har varit ett tacksamt ämne, inte minst i böcker, på film och teater. Men felaktigheten i denna klasskampsretorik har forskningen punkterat för länge sedan. Det så kallade baggböleriet är på många sätt en ren myt"

https://timbro.se/smedjan/myten-om-de-r ... atronerna/

Vad tror ni, är släkthistorierna bara lögner?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hallwylska palatset

isteskog  
#568388 Finns nog åtskilligt med sanning i släkthistorierna. Läs "Vår irländska fråga" av J.Stadling så får man lite insikt i hur det kunde vara!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).