Små skogsmaskiner och övriga maskiner

kombilåda till ATV typ ekagård

65 inlägg 58548 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

halvproffs  
#209919 På en Polaris blir inte lådan ivägen iom att winchen sitter monterad i fronten under bagagehållaren. Säkert fler fabrikat som har så.

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

snowmanx  
#209943 Jag har oxå vinschen framför maskinen men jag vill gärna behålla sikten om jag backar ut ur skogen med en stock och även då man kör över stock och sten framåt.

Användarvisningsbild

OT: Foton FT404 vs Polaris 850 XPS+band

traktorz  
#210381
vetinte skrev:Här var de årdning o reda :grin:
Snyggt ekipage.
Men var tog din FOTON vägern :?:


-Ja, vi har bra koll på våra medhavda prylar!
Innehållet i den stora durkplåtslådan blir dock snöigt och oljigt av kedjeolja från tre sågar och bränsledunken. Innehållet i den lilla durkplåtslådan håller vi däremot fritt från olja och bränsle.
Torkar handskar gör vi dels i den bakre förvaringsluckan på Polarisen, som får värme från ljuddämparen därunder, samt i Quick Lock frontboxen, som får värmestrålning från kylaren därunder.

Beträffande vår traktor:

-Jodå, vår Foton FT404 traktor är fortfarande en trotjänare med 500+[h] på timräknaren.
Kanske en inte så bra skogstraktor som vi skulle ha önskat, då framaxeln inte pendlar särskilt mycket och ett hjul därför lätt står i luften på de ojämna basvägar i skogen som vi brukar köra på.

Tyvärr har vi knäckt diff-spärren, så vi får använda de separata bakbromsarna som kompensation. Ibland hjälper inte vår uppövade körskicklighet, då vi kör utanför den med ATVn upptrampade vinterbasvägen och således blir ståendes. Vår räddning är då de "bärighetsmattor" vi svetsat till av armeringsjärn - med de kan traktorn "nästan gå på vatten"... En liten överdrift dock, men mycket sank och gungande myrmark klarar vi galant med dessa mattor. De mattorna har varit ovärderliga vid våra otaliga dikesgrävningar.

Fyrbandaren, dvs ATVn med bandsats, är det fordon vi tar till året om, för de besvärliga marker vi färdas över.
P2010227v1024.jpg

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

vetinte  
#210383 Okej. Jag trodde nästan att du/ni hadde bytt bort den mott en fyrhjuling :surp:
Dedär med diffen var ju tråkigt. Byte på gång ?
Min går som en klocka änså länge iaf :grin:

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Camaro1969  
#471348 inga nyheter gällande detta?

jag har ingen låda, hur får jag med mig röjsågen på atvn?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).