Skördare

Beståndsgående skördare

28 inlägg 15591 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20334 vi har 2st H8or på företaget o man blir rätt imponerad var dom kan uträtta med dom där små..

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20352
masterchief skrev:
nutte skrev:
masterchief skrev:Tigercaten är smalare än 2004an, min 2004a är 2.20m med 600hjul.
Tror Togercaten är 2m eller 2,05m.
Lutar det så kräver dock tigetcaten mer utrymme, då den inte nivellerar.
Sedan är den mycket längre, inget du snor runt med på stickvägen när du ska vända 8)
Enligt en av mina anställda som körde Tigercat innan, så är 2004an smidigare i lite bökig terräng medans bra marker etc så spelar det ingen större roll.
Tigercaten är lite starkare i hydraliken också, något som avspeglar sig i bränsleförbrukning. Min 2004a drar ca 8l/ timme, medans tigercaten han körde innan drog ca 13-14l/ timme.
Ni som har Tigercat här, hur fungerar det med reservdelar?
Till Rottne ska det mycket till om man inte får fram vilken del som helst senast 07.00 dagen därpå.


Tigercatten kan å är 1.90 me 400 hjul å 2.05 med 500, å du har lite fel när du säger att den inte nivelerar... vi har boggie lyft på alla axlar, så me den kan du "nivelera" så det räcker till, vi har haft tigercat i 2.5 år å alltid haft grejjerna dan efter vid 7.00 då bor jag i dalarna iofs...
Sen förbrukningen... körde din anstälda den äldre me den 4cyl motorn?
vår drar inte mer än 9l/timme i gallring, å lite mer dom gånger vi kört klen sluttavverkning, ska tilllägga att våran tiger har den 6cyl, den tidigare som vi hade innan hade 4 cyl, krävde högre varv vilket gjorde att förbrukningen blev nånstans runt 10-11 l/timme, det vi tjänar igen på bränslet nu kan vi lägga på amortering istället... :lol:

Så det går att köra boggielyften sidvis och inte axelvis?
Han körde Tigercaten med 6a i, kanske gick den ovanligt tufft, körde mycket Gudrunvindfällen.


JA boggielyften kan du köra vilken sida som helst var för sej om det är det du menar, lutar det eller man kör på en sten/stubbe i mellanslaget så kör man upp det främre hjulet/hjulena på traktor delen, (man kan även köra upp på vagnsdelen å då sväänger den tvärt som bara den, det förutsätter att det är relativt plan mark iof) då svänger den smidigare samtidigt som du inte skaver trädena som ska va kvar...
Å bränsle förbrukningen är nog lite från vem som kör osv, hur hydrauliken är inställd, varvtal osv, så det är nog rätt så viktigt tror iaf jag,

Avatar Fallback
Andreas_93  
#21034 Vad tror ni om en tmberjack 570 med 500-hjul
har hört att den ska vara smidig

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21050
Andreas_93 skrev:Vad tror ni om en tmberjack 570 med 500-hjul
har hört att den ska vara smidig


Är inte det "Lillebror" eller har ja fel :? det fanns väl en som hette 0470 åxå väl?

Vi kollade på lillebror i "början" men valde att köpa en valmet 701 ist, vi körde med den i 1.5 år innan den avyttrades för tigercat H09,
Hursomhelst så tyckte/tycker vi att den är lite vek(lillebror) å har lite fär små hjul, + att den va jag hört av några som kört "lillebror" tycker dom har varit framtung i utförsbackar å nästan "rest" sej på framhjulen när det gått utför å mot ngn lite stubbe typ, men ska säga att "lillebror" verkar hur smidig som helst i rätt terräng, sen valmet 701 som vi hade ångrar vi rejält att vi bytte in, skulle behållt den som "vedmaskin" den va helt klockrent smidig å enkel, å maskinen i sej är i princip en lundbergare lastmaskin, (Finns res delar) valmet 701 verkar dock vara rätt så sällsynt, det brukar iofs "lillebror" vara åxa på beg marknanden, sen vet ja inte va man får pröjsa för en "lillebror" valmet 701 ligger nog på en 200´-300´ kan ja gissa...

Va hade du tänkt för pris klass på maskinen?

Avatar Fallback
Andreas_93  
#21090 vi hade tänkt oss någonstans mellan 200-900tusen

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21119
Andreas_93 skrev:vi hade tänkt oss någonstans mellan 200-900tusen


Vad för typ av skog ska ni gallra? å hur mkt? heltid?

Avatar Fallback
Andreas_93  
#21183 ett krav är att agriegatet och kran måste hålla för våran skog (bor i västragötaland)
Den är inte tänkt att köra på heltid.
men det beror på vad södra säger
ett tag ska vi köra slutavverkning
och ett tag ska vi köra gallring

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#21194 Ska ni köra slutavverkning så är inte beståndgående rätt väg att gå kan jag lova.
Anledningen till att jag köpte 5005an var att 2004an slet för hårt i grova gallringar, samt att jag hade en del slutavverkning.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21218 Ja då skulle ja inte köpa ngn av ovan nämda maskiner utan dra till med nått större... kanske en valmet 901 eller ngt den storleken eller större, lille bror å valmet 701 är bara å glömma om ni ska köra annat är första gallring

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21246 Hej!

Jag kan bara hålla med ovanstående, slutavverkning och beståndsgående skördare lär inte funka.
Även min gamla 901:a är för liten för att hantera slutavvverkning på ett effektivt sätt. Visst, man kan väl få ner en stor gran, men sedan ska den kvistas och kapas. Man kommer snabbt till ett läge där det går snabbare och smidigare med motorsågen. För en gammal 901:a med 942-aggregat ligger den gränsen nånstans vid 40-45cm. Även med ett större aggregat är både kran, motor och hydraulsystem i klenaste laget för slutavverkning på en sån här maskin.

Ska du köra både slutavverkning och gallring så kanske det vore idé att kolla på en Valmet 911:a och skaffa både 960 och 945-aggregat.. eller nåt motsvarande.

Avatar Fallback
Andreas_93  
#21281 vi har en ponsse beaver med h60 också :)
och vi tänket skafa enbeståndsgående också

   TS
Avatar Fallback

Re: Beståndsgående skördare

lurk  
#21616 Har du kollat sampon(1066) me Keslas kran...vilken styrka du..
Sen kan man välja mellan Ketos nya bygelaggregat som sätter fjung på träna, eller ta [url=http://waratah.net/]Waratah[/url] 450 eller 460.
Visst e service kedjan inte så bra uppbyggd, men bor man ngra 10 tals mil från Heby eller Fröseke, så lär det inte vara några problem.
Men om tummen sitter där den skall, så klarar man av mycket själv samt ett gott ord med byns allt i allo så hjälper säkert han också till.
Då har du en maskin i gallringar och slutavverkningar.
Om 1066 an e lika bra som 1046X:an så e de ne skördare att fundera på.

Avatar Fallback
mashun02  
#151530
masterchief skrev:Ska ni köra slutavverkning så är inte beståndgående rätt väg att gå kan jag lova.
Anledningen till att jag köpte 5005an var att 2004an slet för hårt i grova gallringar, samt att jag hade en del slutavverkning.



Funderade lite på det där. Misstänker att de är för klena för slutavverkningar i mellan och södra Sverige men i AC inland är enbart ett fåtal slutavverkningar över 0,35 stammar och en stor del är kring 0,25. Så vart går smärtgränsen för dem?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).