Skördare

Vad har ni för dator i skördaren?

22 inlägg 14916 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad har ni för dator i skördaren?

Sara  
#210152 Hej

jag undrar vad ni kör med för dator i skördaren? (om ni ens har någon)
Vad har ni för program och version?
Vad använder ni den till för olika saker?

Säg gärna om det är er egen maskin eller om ni kör åt nån annan också!

Sara



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210276 Menar du om man har nån dator mer förutom datorn som sitter fast monterad från början??

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210320 Jag har en grå dator i den ena, och en svart i den andra. Och jag kör även åt andra.

Programversioner är lite blandat.
Dom används till GIS, mail, blocket, traktdirektiv mm förutom maskinstyrningen..

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

Sara  
#210321 Ja, en till dator eller fler funktioner, alltså inte bara för aptering utan tex enkel karta med körstråk? GPS? mer avancerad terrängkarta med lutning, fastighetsgränser, mm? Ortofoton? skogsbruksplanen? internetuppkoppling, e-mail, Skogsforum? :-)
Vilket GIS program kör ni om ni har något?


Sara

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

Sara  
#210322 Okej, en grå och en svart.

Fler färger någon?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210462 Vi kör rubbet via apteringsdatorn. Internet,gps,mail osv.
Har väl diskuterarats att ha en surfplatta för gpsen men inget vi kommit till skott med ännu.
Vi kör med Arcpad..

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210468 Dasa 4 som apteringsdator och Geoinfo som gis program i en gremo 1050H

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210472 from ca år 2004 så har väl dom flesta skördare en PC som klarar allt.
De större bolagen har väl egna program för GIS, så även maskintillverkarna.

Vi kör med ortofoton, fastightskarta, natur å kultur, gröna kartan etc. efter behov.
Väntar på att få in lhillshade laserdata från NNH, men tror det kan va för dålig kvalitet på det för å se allt - typ diken etc...

Finns även möjlighet för fjärrsupport til de nyare maskinerna.

Surfplatta funkar vid förplanering etc. och vi har net1 som imernetleverantör.

Vem frågar och varför?

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

granlien  
#210796 I H11`n har jeg Dasa5, bruker Geoinfo som kartprogram. Bruker chrome som nettleser. Er også mulighet for fjernsupport. Er vel det man trenger i en hogger.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

Sara  
#211998 Jag undrar om kapaciteten i datorerna klarar kartor med mer detaljer, så som färgkodning för lutning, blockighet i olika nivåer, bärighet, hinder som diken, etc.
Om GPS-positioneringen är tillräckligt bra för att veta på vilken fastighet man tar ned ett specifikt träd (dvs exakt när man passerar fastighetsgränsen) (förutsatt att lantmäteriets fastighets-data skulle vara hundraprocentigt).

Jag undrar därför att jag vill veta om jag kan ställa kravet att en skördare ska ha bra kartor och GPS. Om ingen av er har det är det ju inte lönt att ställa det som krav, då kan ingen uppfylla det. Men det låter som att en del av er har datorer och kartprogram, och till och med vill ha mer i datorerna.

Ni som inte svarat än, har ni inga datorer?
Dator, men inte kartprogram?

Ni som har svarat; vad önskar ni att ni hade som inte finns idag?

Sara

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

finskpinne  
#212010 I dom flesta skördare idag så finns det en PC. På den finns ibland maskintillverkarens styrsystem och dessutom ett skogsbolags eget program där apteringsfiler och kartor och traktdirektiv finns. Alla skogsbolag har inte egna program utan det finns "universalprogram" som används av flera aktörer. GPS har nog näst intill alla som har PC. Kartorna är ganska detaljerade, t.o.m flygbilder används. GPS:en noggrannhet varierar ju beroende på satelliterna. Men den visar ju var maskinen är och inte var aggregatet är, så även om maskinen befinner sig på rätt sida av fastighetsgränsen så kan ju aggregatet ta ett träd 10-12 meter in på grannens mark. Dom som monterar SSD minne istället för gamla hårdskivor får ju en mycket bättre responstid på datorn så då kan relativt "omfattande" program köras utan problem. En skördardator skiljer ju sig inte mycket från en vanlig hemdator. Är ju dom samma komponenterna där med...

Varför vill du kunna ställa det kravet på en skördare då?? Gör han ett bättre jobb bara för att han har en PC i maskinen!??

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212030 Sara: jag tycker du skulle ta dig ut till en maskin (eller flera) för på det du skriver låter det som om du inte haft särskilt mycket kontakt med skogsmaskiner. Jag kan ha fel och det är absolut inte menat som kritik.
Ta dig ut i verkligheten så lovar jag att du kommer kunna formulera dina frågor mer relevant och få betydligt bättre svar tillbaka. Just nu är dina frågor ganska allmänna och halvt abstrakta.
Alla moderna maskiner har datorer med möjlighet till Gis-program och gps. Idag tror jag inte det säljs många maskiner utan GIS, GPS, internet etc.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

granlien  
#212089 Nøyaktigheten på GPS kan være så dårlig som 30m på enkelte områder. Så det er ikke mulig å kun kjøre etter gps. Man må ha fysisk oppmerkede grenser også. Det er jo også varierende kvalitet på kartene. Noen stemmer bra med virkeligheten, andre ikke.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

Sara  
#212092
finskpinne skrev:I dom flesta skördare idag så finns det en PC. På den finns ibland maskintillverkarens styrsystem och dessutom ett skogsbolags eget program där apteringsfiler och kartor och traktdirektiv finns. Alla skogsbolag har inte egna program utan det finns "universalprogram" som används av flera aktörer. GPS har nog näst intill alla som har PC. Kartorna är ganska detaljerade, t.o.m flygbilder används. GPS:en noggrannhet varierar ju beroende på satelliterna. Men den visar ju var maskinen är och inte var aggregatet är, så även om maskinen befinner sig på rätt sida av fastighetsgränsen så kan ju aggregatet ta ett träd 10-12 meter in på grannens mark. Dom som monterar SSD minne istället för gamla hårdskivor får ju en mycket bättre responstid på datorn så då kan relativt "omfattande" program köras utan problem. En skördardator skiljer ju sig inte mycket från en vanlig hemdator. Är ju dom samma komponenterna där med...

Varför vill du kunna ställa det kravet på en skördare då?? Gör han ett bättre jobb bara för att han har en PC i maskinen!??


Tack för utförligt svar!

Hoppas ingen känner sig påhoppad. Jag tror helt enkelt att många skördarförare skulle kunna få bättre förutsättningar för sitt jobb om de hade tex mer exakt position och att det skulle vara enklare att planera med bättre kartor. Jag kan ha fel och det är därför jag fiskar efter era åsikter.

Till exempel kanske den som planerar inte alltid varit över hela avdelningen så att viss info saknas eller så kanske snitslarna inte syns, kanske har röjts ned av misstag i förröjningen. Jag kan tänka mig många situationer där skördarföraren skulle kunna ha nytta av mer information och det skulle göra jobbet enklare för denne.

Apropå att GPSen sitter på hytten så är det ju ett problem för att som du säger så kan aggregatet såklart vara långt från den punkten. Men en dator borde kunna hålla koll på var aggregatet befinner sig, den borde kunna "se" vinkel/riktning på armen och hur långt utskjutet är ute och på så vis få en position på aggregatet.

Jag tycker det verkar ganska svårt att hålla koll på gränser, diken, surhål, brunstgropar och kulturminnen samtidigt som man ska försöka kolla på topparna, stamkrökar, uppskatta grundyta, etc. Allt detta i olika förhållanden som dagsljus, snöfall, mörker, regn, skymning, sol... MEN så är jag ju inte skördarförare heller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

Sara  
#212099
zeaflower skrev:Sara: jag tycker du skulle ta dig ut till en maskin (eller flera) för på det du skriver låter det som om du inte haft särskilt mycket kontakt med skogsmaskiner. Jag kan ha fel och det är absolut inte menat som kritik.
Ta dig ut i verkligheten så lovar jag att du kommer kunna formulera dina frågor mer relevant och få betydligt bättre svar tillbaka. Just nu är dina frågor ganska allmänna och halvt abstrakta.
Alla moderna maskiner har datorer med möjlighet till Gis-program och gps. Idag tror jag inte det säljs många maskiner utan GIS, GPS, internet etc.


Bra idé zeaflower, du är nog inte ensam om den åsikten! Har faktiskt redan varit ute lite, och det här inlägget var från början lite av en reaktion på det. Flera av de skördare jag sett köra hade "dålig" karta eller en mycket enkel karta, typ grön bakgrund och beståndsgränser. Inga höjdkurvor ens. :shock:

Jag tror inte heller det säljs många nya maskiner utan GIS-program och GPS, men jag tror det finns många maskiner i bruk där ute som inte har alla moderniteter!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).