Bioenergi

vedsäckar

65 inlägg 48929 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vedsäckar

loppan  
#210002 Jag kör med Nimas vanliga storsäck med fast botten,är kanske lite klen.
Är det någon mer än jag som tycker att storsäck ger den överlägset bästa vedkvalitén.
Riktigt torr och fin på bara en säsong och fin i färgen utan spår av mögel.
Jag ställde in dom i min gistna ladugård direkt efter kapning där dom stått till nu.
Det blåser rätt igenom ladugården.

Avatar Fallback

Re: vedsäckar

Henrik Petersen  
#210009
Simon.M skrev:Hittar ingen mammut säck på deras sida kan du läga ut en länk

Nej du har ju såklart rätt, den finns inte. Den jag menar är ju såklart Jumbosäkken

Henrik

Avatar Fallback

Re: vedsäckar

Simon.M  
#210223 Var o beställde ett stativ på lantmänen idag får det i nästa vecka så får hoppas det blir bra :???: tog 25 säckar med så har man ju lite att starta med 21 kr med moms kostade säckarna där

Avatar Fallback

Re: vedsäckar

sveakatten  
#210279 Loppan. Hur länge har du andvänt dom säckarna? Jag köpte ett gäng nu och vet inte om det lönar sig att köpa så dyra säckar.

Avatar Fallback

Re: vedsäckar

skogsbonne  
#210284 Dom stora säckarna ska hålla iaf 6 gånger om det ska kosta lika lite som en gångs säck och en gångs säck kostar ca 15 kr om man köper 200 st

   TS
Användarvisningsbild

Re: vedsäckar

Vedproducent  
#210312
skogsbonne skrev:Dom stora säckarna ska hålla iaf 6 gånger om det ska kosta lika lite som en gångs säck och en gångs säck kostar ca 15 kr om man köper 200 st

Nej det blir nog svårt att hitta säckar som håller 6 gånger. Men det är ju den minskade tiden att fylla dom som är mest värdefull och att dom är lätta att tömma ur när du ska köra ut veden som lösved. Men det är mycket pengar som försvinner i säckar, hättor och pallar i alla fall runt 40 kr/m3 stjälpt ved och så krymper veden cirka 8 % vid torkning som blir drygt 40 kr/m3 plus räntor och extra hantering så behöver priset för torr ved vara 100 kr/m3 högre än direktleverans för råved.

Användarvisningsbild

Re: vedsäckar

loppan  
#210349
sveakatten skrev:Loppan. Hur länge har du andvänt dom säckarna? Jag köpte ett gäng nu och vet inte om det lönar sig att köpa så dyra säckar.

Det är första året jag använder Nimas med fast botten men det ät redan en del hål i dom.
Skulle tippa på att dom funkar att använda tre till fyra ggr.
Men som sagt det torkar enormt bra i dom med två nätsidor.

Avatar Fallback

Re: vedsäckar

skogsbonne  
#210355 torkar det bättre med stora säckar eller 1 m3 säckar? jo jag skulle tro att det är lättare att hantera med tänke på tömmning mm

   TS
Avatar Fallback

Re: vedsäckar

vedförsäljan  
#210401 Tömma en 1m3 är vell inte krångligt om det inte är en smal släpkärra,då vill det gärna åka ur mkt ved.



Det torkar väldigt bra iallafall i 1m3 säckar

Avatar Fallback

Re: vedsäckar

Simon.M  
#210410 Hur är det att sy en stropp runt 1m3 säcken o lyfta den utan pall o bara öpna den i botten men det kanske inte säcken håller för

Avatar Fallback

Re: vedsäckar

vedförsäljan  
#210412 Håller aldrig

Avatar Fallback

Re: vedsäckar

sveakatten  
#211558 Satt och tittade på Granngårdens sida och fick se rundbals-nät.
Är det någon som vet hur det ser ut? Kan man använda detta till att slå in veden i?

Användarvisningsbild

Re: vedsäckar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211597 Jodå, det finns en sån plåtstrut man fyller med ved och lindar med balnät samtidigt som
man lyfter upp plåtstruten, finns på Youtube nån tysk variant.

Avatar Fallback

Re: vedsäckar

Simon.M  
#211622 Fick hem mitt stativ idag o packa en säck men hur gör ni med botten knyter ni ihop helt ??? Sen på den lösa sidan på grinden sitter det en sorts metal spak högst upp vad är den till ??

Avatar Fallback

Re: vedsäckar

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211623
Slurfi skrev:Jodå, det finns en sån plåtstrut man fyller med ved och lindar med balnät samtidigt som
man lyfter upp plåtstruten, finns på Youtube nån tysk variant.

Det är posch som har den vedpacken tror tt det ät tecura som säljer i Sverige

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).