Massaved

Bok och EK

5 inlägg 6829 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bok och EK

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3877 Finns det någon som köper upp grov ek och bok?
Det är för mycket jobb att göra ved av det.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bok och EK

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3881
Trollet skrev:Finns det någon som köper upp grov ek och bok?
Det är för mycket jobb att göra ved av det.


Med de träslagen bör du finnas i södra Sverige. Hör med Södra.

Avatar Fallback
Tulles  
#20947 Finns flera lövsågverk som köper grovt lövträ i Södra Sverige (ek, bok,björk,al,ask. Det är sånt sug just nu att lägsta leveransvolym sjunkit till 3 m3. Kolla med Södra. Det är ganska stora pengar i grovt, friskt lövträ, särskilt ek. Upp till ett par tusen per kubik för kvistfria kvaliteter, upp till 1-2000 för övrig ek om den över 40 cm tjock. Det är brist på lövträ i Sverige för att så många utan kunskap hugger upp det till ved.
Själv kommer jag att avverka min stamkvistade ek när den blivit 40 cm tjock, då får jag uppemot 1500 kr fastmetern från Kährs eller Kingsaw. Är några år dit bara...

Avatar Fallback
BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20984 Gå in på Kährs hemsida och leta dig fram till deras prislista med dimensions och kvalitetskrav.
BMC

Användarvisningsbild
Houthakker  
#40223 "Det är brist på lövträ i Sverige för att så många utan kunskap hugger upp det till ved." Total fel, större skogsbolga har oftast inget intresse för att sortera ut sortimentet. Deras intresse går ut till deras egna produktion. Har varit med om flera skogsägare som har blivit blåsta på många tusenlappar bara för att man inte var villig att sortera. Personligen köper jag upp masssaved och bioenergi högar med ek. Häromsistens var jag för sent, ung. 200fub försvann till ett värmeverk. Ek med en medeldiam på 45cm, flera rotstock utan kvist. En annan stor problem är 'asfaltsbönderna' totalt ointresserad i skog och trä och vidareförädling.
mvh PP

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).