Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Myt eller verklighet......

18 inlägg 10599 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Myt eller verklighet......

tjoolahopp  
#209820 Har pratat med en återförsäljare samt min farbror angående att hänga på en liten huggarvagn efter fyrhjuling med drivning på ( för mig är annat otänkbart) men dessa vill på stå att det finnes risk för man knäcker ramen på hjulingen.
Jag vet att allt är möjligt men ser också på detta forum att denna kombination används flitigt men att ingen har skrivit om just detta.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Myt eller verklighet......

svampbob  
#209821 Det är nog det sista du ska vara orolig för. Jag ser att min hjuling blir lite hanterad av körningen i skogen av det jag kör över och emot.

Användarvisningsbild

Re: Myt eller verklighet......

anersimyra  
#212118 Det är såklart en myt, vagnen driver varför påfrestningarna på hjulingen blir mindre än med en vagn utan drift.

Avatar Fallback

Re: Myt eller verklighet......

Nolltax AB  
#212121 Nonsens.
Smacka på hydrauldrift på husvagnen å dra upp i alpriket.
Dragbilen lär knappeliga vika ihop sig i uppförsbacke om den får lite extra knuff.
Å nedför, varför skulle ens vagnen driva...?
-Bromsa hellre, ditt åbäke till vagn!

Avatar Fallback

Re: Myt eller verklighet......

axwell  
#212154 Om det skulle vara liten Quad så vem vet, en normal ATV; har aldrig hört talas om.

Avatar Fallback

Re: Myt eller verklighet......

snowmanx  
#212174 Visst kan saker och ting bli krokigt men då har man oftast töjt ordentligt på gränserna, dvs. lastat åt helsike förmycket. :surp:

Jag har böjt bakre pakethållaren på min 4-hjuling men det berodde nog på att jag drog en alldeles för tung stock därbak. Men det mesta går ju att rikta :grin:

Men du blir förvånad va mycke man kan dra ut ur skogen med en fyrhjuling och en timmervagn om underlaget är hyffsat. Är det ojämnt så lastar man lika mycke och spelar sig ut ur skogen med winchen när man kört fast :mrgreen:

Så med andra ord. Det är en myt i de flesta fall.

Jag har bara använt Yamaha, Kawazaki och Suzuki i skogen så de vad jag vad de går för :grin:

Avatar Fallback

Re: Myt eller verklighet......

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212204 Det kanske är som så att med en driven vagn så får du på ännu mera och därav får du större belastning på fyrhjulingen i vertikal led så att säga.

Avatar Fallback

Re: Myt eller verklighet......

rikard_e  
#212225 Finns vissa som monterar skopor som fungerar som frontlastare på 4hjulingar, och dom knäcker inte för det.

Låter som något riktigt påhitt. Har säkert hänt att något knäckts när nån körde med driven vagn.
Men inte pga vagnen, utan äldre skada isf

Användarvisningsbild

Re: Myt eller verklighet......

anersimyra  
#215411 Infästningen till dragkulan kan ju för all del spricka på hjulingen då det inte är världens grövsta plåt.

Avatar Fallback

Re: Myt eller verklighet......

andreaswehtje  
#215596 Jag har kört ATV Polaris 800 Efi (ca 50 hk) med Kranman Rexon 300 skogsvagn (1,5 ton), med hydaraulaggregat frontmonterat på hjulingen, i ett antal år och inte haft några problem med att ramen inte skulle hålla trots att skogsvagnen lastats på ordententligt. Vid tung last så trycks bakvagnen på fyrhjulingen ned ordentligt och frigången kan bli mycket liten, dvs lätt att fastna på stubbar stenar m.m. Bytte därför ut fjädrarna bak till styvare och det gjorde susen, så det kan jag klart rekommendera. Vid tung last så blir trycket stort på kulan så att styrningen på framhjulen försämras men det går dock.

Användarvisningsbild

Re: Myt eller verklighet......

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215630 Det där låter inte riktigt alls. Har kört med vag, både med och utan drift, i flera år nu. Lastat rejält tungt med både timmer och grus. Har dessutom cirka 70 kg extra vikt fram för att kompensera för att framhjulen lättar. Inga som helst problem med fyrhjulingen.
Drivningen gör förstås att belastningen minskar då du slipper "ryck-köra" med last.

Användarvisningsbild

Re: Myt eller verklighet......

anersimyra  
#215639
andreaswehtje skrev:Jag har kört ATV Polaris 800 Efi (ca 50 hk) med Kranman Rexon 300 skogsvagn (1,5 ton), med hydaraulaggregat frontmonterat på hjulingen, i ett antal år och inte haft några problem med att ramen inte skulle hålla trots att skogsvagnen lastats på ordententligt. Vid tung last så trycks bakvagnen på fyrhjulingen ned ordentligt och frigången kan bli mycket liten, dvs lätt att fastna på stubbar stenar m.m. Bytte därför ut fjädrarna bak till styvare och det gjorde susen, så det kan jag klart rekommendera. Vid tung last så blir trycket stort på kulan så att styrningen på framhjulen försämras men det går dock.
Har ditt drag/kula fungerat utan problem ? Kulan på min 800 har börjat rotera i fästet :surp: . Angående hk i en 800 potät så anger mitt försäkringsbolag 64 hk för min 2010!
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Myt eller verklighet......

tjoolahopp  
#215677 Bra att jag ryckte igång denna tråd för det är så att många kör med vagn efter hjuling och det är risk att det körs för länge med grejor sen blir det ett ras oftast när man är där man inte skulle varit då just då....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Myt eller verklighet......

anersimyra  
#215689
tjoolahopp skrev:Bra att jag ryckte igång denna tråd för det är så att många kör med vagn efter hjuling och det är risk att det körs för länge med grejor sen blir det ett ras oftast när man är där man inte skulle varit då just då....
Jo skulle draget brista i ett uppförslut blev det minst sagt ett "stjärtigt läge" med tanke på alla hydraulslangar man har mellan benen. Förhoppningsvis brister slangarna och inte fästet till aggregatet :surp: . Själv har jag fäst vagnens drag i vinschen om det värsta skulle hända. :cry:

Avatar Fallback

Re: Myt eller verklighet......

andreaswehtje  
#215771
Uvskogen skrev:Det där låter inte riktigt alls. Har kört med vag, både med och utan drift, i flera år nu. Lastat rejält tungt med både timmer och grus. Har dessutom cirka 70 kg extra vikt fram för att kompensera för att framhjulen lättar. Inga som helst problem med fyrhjulingen.
Drivningen gör förstås att belastningen minskar då du slipper "ryck-köra" med last.


Om du har 70 kg extra fram så kompenserar det ju både för fjädringen bak och bättre styrningen, men har väl nackdelen att ekipaget blir tyngre. Sedan vet jag inte hur styv fjädring du har på din hjuling, kan ju ha ánpassats till skogsvagn redan när du köpte den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).