Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Start problem 16hk briggs Vimek 101

17 inlägg 10056 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Start problem 16hk briggs Vimek 101

tjoolahopp  
#209120 Hade sönder tändnings nyckel till min vimek 101.
Byte då ut den mot en från mekonomen fick den att starta men inte att stänga av.
Gjorde då några försök att prova mig fram med kabel från maskinen som jag då lade på det nya tändningslåsets kontakter för att hitta läget för tändning av.
Men efter det så funkar den inte för utom att jag får start motorn att gå runt men den tänder inte.
Vad kan ha hänt, något jag har bränt eller?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Start problem 16hk briggs Vimek 101

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209138 Risken är nog att du har matat tändspolen med 12 volt vilket nog inte är bra, troligtvis att den är bränd.
Det ska nog vara ett tändningslås som kortsluter kabeln till tändningen och den funktionen har nog inte det tändningslåset som du har köpt om det är till en bil.
Mycket spekulationer här men jag har ingen erfarenhet av Vimek.

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Start problem 16hk briggs Vimek 101

totte  
#209139 Skulle tro att original tändnyckel kortsluter till jord när den är av. Betyder i så fall att en tändnyckel avsedd för bil inte funkar, du kortsluter antagligen när du vrider på nyckeln. Lossa kabeln till tändningen och se om den startar sen. Vet inte säkert om det gäller denna Briggsen, men alla typ snöslungor mm är gjorda så, det är kortslutningskabel, inte matarkabel som går till tändningen.

Risken är förstås att du matat spänning bakvägen in i tändmodulen, om den tål det vet jag inte.

Såg just att Mikael är inne på samma idé.

Avatar Fallback

Re: Start problem 16hk briggs Vimek 101

tjoolahopp  
#209156 Fan vad bra med dessa snabba svar tar och kollar upp detta imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Start problem 16hk briggs Vimek 101

tjoolahopp  
#209210 En fråga till då från en intresserad och nyfiken.
Istället för att då köpa ett sådant speciellt tändningslås hur kan jag annars fixa detta.
Bara lite allmänbildande.
Jag kommer i vart fall skaffa ett anpassat tändningslås.
Men tanken kring frågan är dock om jag går bet ute i skogen eller är i andra trångmål.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Start problem 16hk briggs Vimek 101

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209213 Om det är en kortslutande sk dödare då är det bara att rycka ur den kabeln så ska det gå att starta.

Användarvisningsbild

Re: Start problem 16hk briggs Vimek 101

totte  
#209260 Ja och om man behöver fixa en nödlösning för ett tag så kan man sätta dit en vanlig brytare av nåt slag nånstans som kortsluter kabeln till gods för att kunna stanna.

Avatar Fallback

Re: Start problem 16hk briggs Vimek 101

mrvimek  
#209305 du har väl chock annrs så tycker ja att de är väldigt lätt att stanna om man kör några funtioner o botten så är de på min 620

Avatar Fallback

Re: Start problem 16hk briggs Vimek 101

tjoolahopp  
#209578 Felet var att kortslutnings kabeln med tillhörande dioder hade brunnit.
Plockade bort denna då funkade grejorna.
Ny beställd för montering.
Skönt att hitta felet.
Tack för alla tips.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Start problem 16hk briggs Vimek 101

totte  
#209740 Gott så! Se nu till att inte koppla fel med den nya kabeln, då händer det troligtvis igen.

Avatar Fallback

Re: Start problem 16hk briggs Vimek 101

tjoolahopp  
#209794 Ja men precis, annars då jag har orolig tomgång på denna motor några tips att åtgärda detta.
En lekman i närheten av mig hade som förslag att torka bort oljesull eller bensin rester kring
luftfiltret samt under.Är detta något ni har erfarenhet av...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Start problem 16hk briggs Vimek 101

Kse  
#209811 Sätt bara en enkel tryckknapp där du stänger av motorn, gjorde så på en gammal Ockelbo som fick nytt tändningslås. Där fanns ju alternativet att rycka ut nödstoppen men en återfjädrande tryckknap var smidigare i längden.
Lite skit runt filtret gör nog ingen större skada , kolla däremot att filtret är rent.
Kolla även att du inte har några läckage insugningsgummi mellan förgasare/motor och förgasare/filter.
För att hitta tjuvlufts läckage kan man använda startgas.
Testa att spraya mot insugningsgummit samtidigt som du vrider lite lätt på det, ett läckage visar sig snabbt genom att varven i motorn höjs.

Har man en svårstartad tvåtaktare som inte vill gå på tomgång kan man använda denna metod till att kontrollera vevaxeltätningarnas kondition, spraya mot vevaxeltätningen och ett läckage avslöjas med varvande motor.

Avatar Fallback

Re: Start problem 16hk briggs Vimek 101

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209827
Kse skrev:För att hitta tjuvlufts läckage kan man använda startgas.
Testa att spraya mot insugningsgummit samtidigt som du vrider lite lätt på det, ett läckage visar sig snabbt genom att varven i motorn höjs.

Har man en svårstartad tvåtaktare som inte vill gå på tomgång kan man använda denna metod till att kontrollera vevaxeltätningarnas kondition, spraya mot vevaxeltätningen och ett läckage avslöjas med varvande motor.


Bra tips du kommer med! Självklara saker man aldrig kommit på själv som amatör. 8)

Användarvisningsbild

Re: Start problem 16hk briggs Vimek 101

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209828 Observera att motorn ska vara varmkörd och stå och puttra på tomgång medan man sprayar.

Användarvisningsbild

Re: Start problem 16hk briggs Vimek 101

Kse  
#209838
Slurfi skrev:Observera att motorn ska vara varmkörd och stå och puttra på tomgång medan man sprayar.

Ja det kan vara klokt att tillägga.
Startgasen höjer ju kompressionen i motorn så man ska använda den med måtta när den sprutas direkt in en motor även på tomgångsvarv.
Vissa typer av luftfilter kan bli direkt explosiva om man sprutar startgas i dom, finns varningstext på tex. markberedarens filter.

Ett annat fiffigt användningsområde är ju om man har ett däck som inte vill täta mot fälgkanten när man ska pumpa det. Lite startgas och en tändare så är det löst.
OBS, inte helt ofarligt dock så uppsök lämpligen närmsta däckfirma istället.
Men har man ett däck som krängt av mitt ute i ödemarken så kan det ju vara bra att veta.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dJ1k0WuNspk&feature=endscreen&NR=1[/youtube]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).