Små skogsmaskiner och övriga maskiner

kombilåda till ATV typ ekagård

65 inlägg 58552 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#207425 Tack för många tips!
Det är lite så jag känner, jag vill undvika att ha något på hjulingen när jag plockar av lådan, annars hade nyckelhålsmodellen varit perfekt.
Stroppar är nog bäst att undvika, är det lite tyngd i lådan kommer den nog att röra sig om det skumpar lite, blir nog bara att använda en stropp till att fästa motorsågen så den ligger stilla.

Jag tog mig en titt på de flaklåsen som jag hade som inspiration och de var modifierade ordinarie med ett fastsvetsat bockat plattjärn.

Jag har således två alternativ som jag ser det, antingen svetsa på en halv rörbit som passar på ett vanligt flaklås/excenterlås eller använda ett sådant utan modifiering och fästa till en sådan krok som sitter på spännbanden som redan är gummibeklädd, det skulle inte se lika "proffsigt" ut men det skulle förmodligen vara lika funktionellt..

Det tåls att funderas på, till att börja med ska jag bara fästa den med spännremmar (handdragna) i fyra sidor tills jag har löst problemet på något bra sätt..

   TS
Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207434 Har sett någon som löst det med dörrstoppare som denna http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lan ... =300300557
Sätter honan på lådan och hanen på ATVn.

Bild

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

halvproffs  
#209304 Har nu bild på lådan om nu datorn gör som jag tycker :grin:
[img]
3feb%202013%20telefon%20005.JPG
[/img]
Rymmer allt jag behöver,kostar nästan inget,hopsatt på ca1timme, snö och barrtät vad mer kan man önska?

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

totte  
#209336 Snyggt! Påminner lite om hur gamla tiders snickarlådor brukade se ut.

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209361 Fint bygge, hur får man fast röjsågen? Annars är det ju ingen kombi ju.

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

totte  
#209375
Slurfi skrev:Fint bygge, hur får man fast röjsågen? Annars är det ju ingen kombi ju.


Det är nog en halvkombi.

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

halvproffs  
#209388
Slurfi skrev:Fint bygge, hur får man fast röjsågen? Annars är det ju ingen kombi ju.

Sant som totte säger att det är en halvkombi. Sätter fast röjsågen med två spännband i bagagehållaren eller vad det heter med två spännband. Lika ofta tar jag med mig vagnen och lägger allt i den.
Polarisen med extrasäte och förvaringsboxar är nog i Slurfis smak 8)

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209390 Det låter praktiskt och med säkerhet ett stiligt ekipage.

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

totte  
#209503 Behöver väl knappast sägas att vi vill ha flera fina bilder på det fullutrustade ekipaget, vid första lämpliga tillfälle.

Användarvisningsbild

Durkplåtslådor på ATVn

traktorz  
#209776 Visserligen ingen Ekagårdslåda, men med två durklådor från Jula, så transporterar vi (i den stora lådan) tre sågar (Lill-Stihlen, Stor-Stihlen och en Jonsered CS2152), yxa, gallringssax, två hjälmar och en kombidunk.

I den lilla lådan kläder, handskar, massäck, vatten, som dessutom tjänstgör som passagerarsäte samt fikabord i fält.

Lådorna funkar bra, det enda vi saknar är en kombihållare för motorsåg på ATVn, som skall klara alt. en 12" MS 192C, alt. en 18" MAS362C-Q, eller en 13" Jonsered 535/CS2152. Har börjat fundera på en sådan.
P2056387r1024.JPG

P2056390r1024.JPG

P2056398r1024.JPG

P2036381r1024.JPG

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209777 Så ska det se ut!

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

vetinte  
#209803 Här var de årdning o reda :grin:
Snyggt ekipage.
Men var tog din FOTON vägern :?:

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

halvproffs  
#209856
totte skrev:Behöver väl knappast sägas att vi vill ha flera fina bilder på det fullutrustade ekipaget, vid första lämpliga tillfälle.

Fullutrustad vet jag inte för det finns inte värme i sätet! Skulle gärna haft det.Finns det på snöskotrar?
Det är i alla fall värme i handtag o tumgas. Ledlampor, frontbåge, styrservo,ruta, räcke fram och har bukskydd och styrstagsskydd hemma omonterat. Min sonson blir mallig när han får åka i baksätet. Ska ta nån bild i vår när den är "skogsutrustad"

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209876 Ojoj!

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

snowmanx  
#209912 Hej
Jag har aldrig förstått alla lådor som sitter fram på hjulingen. Har huggit med en 4-hjuling sedan tidigt 90-tal och alltid sett fördelar med att kunna dra ut stockar med vinschen monterat fram. Jag har byggt en halvkombilåda bak på lasthållaren.
2013-02-06_15-41-17_234.jpg

på insidan har jag delat upp samt hållare för lite mejslar och dylikt
2013-02-06_15-41-31_570.jpg

och på utsidan har jag gjort ett fäste för sågen
2012-03-16_15-55-53_499.jpg


Jag fundera dock på att göra några enkla hållare för bränsledunken och röjsågen som går att montera vid behov :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).