Avverkning (slutavverkning)

Olovlig avverkning

152 inlägg 77935 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#209252 Jag har äntligen fått ett mätbesked.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

busterbuse  
#209322 låter ju förbaskat illa ... dom borde ha bättre koll !!! :???:

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Blivande snickare  
#209684
Skogsmylla skrev:Jag har äntligen fått ett mätbesked.

Nå, hur mycket blev det?

Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213673 Nyfiken i en strut.....något nytt under solen?? B-)

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

elis  
#213680 Vilken mysko tråd. Har läst den från början och den är ju bara hedlöst... jaa, jag vet inte vad. Smulor delas ut, ingen sammanhängande trovärdig information lämnas. Forumet matas med en mening, genererar några sidor, ännu en mening...
"Han är okontaktbar", "finns det fler forum där info kan spridas..", "det är ett stort bolag", "Har fått ett mätbesked" Nåväl, halvkul läsning när man inte kan sova men banne mig att jag begriper vart det är på väg lr vad personen vill.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#213702 Jag har anlitat en advokat. Än så länge har inget mera hänt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213837
Skogsmylla skrev:Jag har anlitat en advokat. Än så länge har inget mera hänt.


Det låter klokt.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215172 Vad är det kloka i att anlita en advokat? Förutom att han får ett fett arvode!
När man stångar sig själv blodig det är de gånger man förlorar mest själv! Tycker att det är en mycket tråkig historia detta. Kan inte bli bättre av att driva det vidare. Den enda som åker dit är kusinen och det är en tråkig lösning för alla.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

sidsjö  
#215179
zorran skrev:Vad är det kloka i att anlita en advokat? Förutom att han får ett fett arvode!
När man stångar sig själv blodig det är de gånger man förlorar mest själv! Tycker att det är en mycket tråkig historia detta. Kan inte bli bättre av att driva det vidare. Den enda som åker dit är kusinen och det är en tråkig lösning för alla.



Zorran en som tror på virkespriserna.


Tror nog du Zorran tänkt lite anorlunda om du själv vore den drabbade.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

haggloader  
#215183 Jag tänker absolut som zorran!

Om någon vänlig själ upplyser kusinen om försäljning av hela fastigheten via Tingsrätten blir det inte roligt…

Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215185
Skogsmylla skrev:Jag har anlitat en advokat. Än så länge har inget mera hänt.

En advokat kan ju hjälpa dig att få det du har rätt till, ur juridisk synvinkel, men i detta fall blir man inte glad för det. Och det behövs ju ingen advokat för att tala om för dina släktingar att du äger den största delen.

Din del är 50% och du kan förvänta dig halva ersättningen. Jag anser ändå att du lidit skada eftersom försäljningen har skett i en lågkonjunktur. Ersättningen för timmer verkar låg, men det är väl vad som bjuds i dessa dagar.

Jag skulle se detta som en möjlighet att köpa ut de andra delägarna, det är inget du kan kräva, men istället för att säga upp bekantskapen med släktingarna skulle jag bjuda hem dem och diskutera utköp. Han vet säkert med sig att han gjort fel, och skämms över det. Då kan du ändå göra en god affär eftersom fastighetspriserna också påverkas negativt i lågkonjunktur.

Be en mäklare på LRF upprätta ett kontraktsförslag som du kan lägga fram till dina släktingar. Skogsbolaget tror jag inte att du kommer långt med, i bästa fall får du markberedning och återplantering.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

haggloader  
#215226
OAS-forests skrev:
Jag skulle se detta som en möjlighet att köpa ut de andra delägarna, det är inget du kan kräva, men istället för att säga upp bekantskapen med släktingarna skulle jag bjuda hem dem och diskutera utköp. Han vet säkert med sig att han gjort fel, och skämms över det. Då kan du ändå göra en god affär eftersom fastighetspriserna också påverkas negativt i lågkonjunktur.

Be en mäklare på LRF upprätta ett kontraktsförslag som du kan lägga fram till dina släktingar. Skogsbolaget tror jag inte att du kommer långt med, i bästa fall får du markberedning och återplantering.

Dessutom blir ju priset lägre efter avverkningen. Försök att blicka framåt och inse att det är stora värden i skogsinnehav och ytterst vanskligt att samäga utan samägandeavtal.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

haggloader  
#215227
Skogsmylla skrev:Tack för era kommentarer! Jag har fått någon typ av preliminär avräkning. Vad tycker ni om priserna enligt nedan.

Masaved barr, 339,41
Massaved löv, 343,89
Timmer, tall, 447,04
Timmer, gran, 392,79
Ej sågtimmerdugliga stockar, 0 kr ???? Vad är det?

Hörde att priserna är på väg upp och kommer att bli rekordhöga. Högre än de var 2008.

Är prisena i kr/m3fub och efter avverkningskostnad s.k. rotnetto??

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

surjämten  
#215412 Vad är det kloka i att anlita en advokat undrar någon.

Tycker det finns mycket som är bra i att anlita juridisk hjälp när man drabbats. Denna hjälp vet säkert bäst alla de möjligheter som finns, och man har en helt annan tyngd med expertis i ryggen. Hoppas och tror att det är väl investerade pengar och att den eller de som agerat så omdömeslöst nu får ta konsekvenserna. Hoppas att "skogsmylla" har tittat över sina försäkringar. Kanske finns det där någon rättslig hjälp att få.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215428
surjämten skrev:Vad är det kloka i att anlita en advokat undrar någon.

Tycker det finns mycket som är bra i att anlita juridisk hjälp när man drabbats. Denna hjälp vet säkert bäst alla de möjligheter som finns, och man har en helt annan tyngd med expertis i ryggen. Hoppas och tror att det är väl investerade pengar och att den eller de som agerat så omdömeslöst nu får ta konsekvenserna. Hoppas att "skogsmylla" har tittat över sina försäkringar. Kanske finns det där någon rättslig hjälp att få.
Egentligen vill jag inte säga emot ovanstående. Men flera exempel på trubbel har visat att "klimatet" blir helt annorlunda när advokaterna för resonemanget. Petitesser kan ta månader och det påstås motsatt uppfattning om tämligen klar sak, enbart för att tvinga fram reaktion, bevis etc. från svagare motpart.
"Taxametern tickar".
Förnuftsmässig kontakt och ev. uppgörelse sker inte förrän ca 3 dagar före tingsförhandling.
Att få helt rätt i tinget är inte lätt även om den utsatte vet att det är rätt. Vid tingsrätt är det bevis som gäller och allt framställt bedömt utom allt tvivel. Förlusten kan bli stor om målet går uppemot 300.000 kr. Då lär rättsskyddsförsäkringen kopplat ut. Kontrollera!

Kan uppgörelse göras tidigt och den når mål som är acceptabla så har den felande ändå lärt sig något och den som drabbats slipper 1.5 år av väntan på tingsförhandling och svar.

Detta låter som att båda ha karamellen och äta på den. Men frågar man advokat så vill de väldigt gärna gå igång på ärendet. Tänk efter, före!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).