Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kellfri hydraulisk vinsch till ATV vagn

8 inlägg 8633 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kellfri hydraulisk vinsch till ATV vagn

nissegav  
#204385 Hej

Är det någon som har provat kellfris vinch på någon atv vagn? Har själv en Avesta vagn 3,4 som dras av en Polaris Big Boss 6x6. Detta är ett bra ekipage men jag saknar en hydraulisk vinsch(har en elektrisk Warn), tycker dock att Avestas vinsch är väl dyr.
Tacksam för erfarenheter/synpunkter.

/ Åke



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kellfri hydraulisk vinsch till ATV vagn

Åke Nilsson  
#207906 Varför ska du ha en hydraulisk vinch ?
Det klart du har hydraulik från griplastaren..

Går oftast fortare att köra om det går fram till trädet än att vincha stora sträckor.

Har du mycket flöde på hydrauliken över 20 lit/min 170 bar ?

Avatar Fallback

Re: Kellfri hydraulisk vinsch till ATV vagn

Sune_  
#207987 Hydralisk vinch är väl nåt av det trevligaste i tillbehörsväg man kan ha, skulle aldrig vilja vara utan det nu när ja väl vant mig.
Ja har en på min kranman och den används flitigt då det många gånger är betydligt enklare att vincha fram stockar som ligger dumt till, fort går det också då det tar ca 30 sekunder att dra in 25 meter wire.

Min vinch går på 10-12 minutliter.

Avatar Fallback

Re: Kellfri hydraulisk vinsch till ATV vagn

nissegav  
#208052 Vill ha en vinsch för att komma åt bitar som ligger lite svårt till, och jag tror att det blir smidigare än att behöva flytta vagnen hela tiden. Har du kranmans egen vinsch Sune och är du nöjd med den? Är som jag skrev nyfiken på Kellfris vinsch men det verkar inte vara så många son testat den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri hydraulisk vinsch till ATV vagn

Sune_  
#208061 Ja köpte hela ekipaget nytt ifjol så det är Kranmans vinch ja.
Mycket nöjd, var lite skeptisk först då dragkraften var 500 kg och det kändes klent, men det visade sig vara obefogat då den är ruskigt stark. Vore den starkare skulle ja förmodligen välta kärran istället.
Men kör du med elvinch nu kommer du bli supernöjd, en hydralisk är så fruktansvärt mycket snabbare.
Men hur kellfris ä kan ja inte svara på, och kranmans och avestas ä ju som sagt rätt dyra.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri hydraulisk vinsch till ATV vagn

anersimyra  
#208783 Vinchar man mycket är det ju snabbt intjänade pengar. som sagt, snabb är den, den kunde faktiskt få varit långsammare i startögonblicket.

Avatar Fallback

Re: Kellfri hydraulisk vinsch till ATV vagn

nissegav  
#209293 Jag har hittat en annan prisvärd vinsch Weimar We 700 kostar 7800kr inkl radiostyrning och slangar.
Någon som har erfarenhet av en sådan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri hydraulisk vinsch till ATV vagn

magne med gremo  
#209337 hei !
jeg kjøpte en kellfri vinsj av den store typen og monterte på en palms tømmerhenger.

Den ble montert øverst på bommen med føringstrinse ned mot stikka. Brukte den en vinter og den funka veldig bra. hadde vel en dragkraft på 1200 kg tror jeg.
Det fine med den var att når en skulle ha vaier ut var det bare å vippe til hyraulikkspaken litt så gikk den i fri.
solgte siden både henger og valtra, og kjøpte skoter even denne med vinsj.

mvh magne

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).