Trädfällning (arborist)

Rutten botten i stora lövträd ... .

10 inlägg 7011 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rutten botten i stora lövträd ... .

palbin  
#208665 Tog hand om en vindfallen sälj idag med cirkus 80cm botten-
diameter - botten av den var som en cykelram -dvs frisk i pe-
riferin men bara luft/ruttet spån i centrumområdet - är det
vanligt? - jag har sett det förut kan jag säga ... .



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Rutten botten i stora lövträd ... .

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208666 Fällde en stor oxel 80cm i dia. 5cm kvar i ytterkant på den och den lutade mot ett hus :shock:

Avatar Fallback

Re: Rutten botten i stora lövträd ... .

rikard_e  
#208693 Har sett det på någon väldigt gammal ek någon gång.

Det här är en gran

IMG_1357.JPG

Avatar Fallback

Re: Rutten botten i stora lövträd ... .

Blivande snickare  
#208895 Inget allt för ovanligt. Kollar man i flisveds travarna så är det ofta flera titthål till andra sidan speciellt genom granar å aspar...

Användarvisningsbild

Re: Rutten botten i stora lövträd ... .

ananders  
#208993 Fällde den här linden för ett år sedan. Den stod vi sidan om en maskinhall och hade ett stort överhäng över hallen.

Avatar Fallback

Re: Rutten botten i stora lövträd ... .

Andreas86  
#223264 har också stött på en hel del röta
ska man kanske göra ett instick eller två för att känna efter vad som finns där inne?

Avatar Fallback

Re: Rutten botten i stora lövträd ... .

tallen100  
#223285 Lämpligt att göra ett lodrätt instick.

Användarvisningsbild

Re: Rutten botten i stora lövträd ... .

Mäki  
#223303 Säljen är nästan alltid rutten. Jag tror inte jag huggit ner en ända som varit frisk.

Avatar Fallback

Re: Rutten botten i stora lövträd ... .

Tosca  
#223306
Mäki skrev:Säljen är nästan alltid rutten. Jag tror inte jag huggit ner en ända som varit frisk.

Det är en av anledningarna till att en sälg är ett bra hänsynsträd att spara, många udda djurarter behöver döende ved.
Även om en sälg blåser omkull fortsätter den oftast att leva genom stamskott, överallt det finns någon levande bark skjuter den till nyes.

Användarvisningsbild

Re: Rutten botten i stora lövträd ... .

Mäki  
#223311
Tosca skrev:
Mäki skrev:Säljen är nästan alltid rutten. Jag tror inte jag huggit ner en ända som varit frisk.

Det är en av anledningarna till att en sälg är ett bra hänsynsträd att spara, många udda djurarter behöver döende ved.
Även om en sälg blåser omkull fortsätter den oftast att leva genom stamskott, överallt det finns någon levande bark skjuter den till nyes.

Det stämmer och en annan orsak att spara den är att det är första trädet som blir
grön på våren vilket hjälper många djurarter.
Men när dom blir så stora att dom kommer att förstöra många tall plantor i en gallring så brukar jag ta bort dom för det kommer att skjuta upp ny stammar ur stubben.
6671

Detta är en Sälg som jag tog ner men jag var inte första som har huggit ner den.
1973 har den senast blivit ner sågad därav den höga stubben.
Initialer av han som högg den senast plus årtalet 1973 var in sågat i stubben med motorsåg.
39 år senare var den ett stort träd med flera stammar igen som var i vägen för granar som var på väg upp så den fick stryka på foten igen, men kanske den tar sig en gång till och börjar växa som ett träd ännu en gång.
Det var svårt att tyda vad som var in sågat pga fåglar hackat i stubben men med hjälp av ägarens minne så gick det att tyda.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).