Traktorer och processorer

mf 135

7 inlägg 13395 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

mf 135

Hans56  
#208852 Hej alla
Ska ut och kolla på en mf 135 med nyare trimalastare monterad. Ska använda den till bland annat och lyfta vedsäckar med 1,5kbm. Är lite osäker på om detta blir för liten maskin. Orkar man lyft nästan 600-700kg med denna utan det blir ohållbart att köra? Undrar även om någon känner till några svagheter på denna traktor.

Tack på förhand för svar!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: mf 135

Valfridsson  
#208879 Vi hade en som vi sålde i höstas, en 76:a som hade gått 2500-3000h. Det var en ganska liten och smidig traktor, drog lite bränsle.
Problemen vi har haft med den sen den var ny är väl:
Fyra generatorbyten på grund av bristande underhåll, man skulle tydligen smörja ena lagret i generatorn, det insåg vi efter att tredje generatorn skurit men då bytte vi till en växelströmsgenerator istället.
Den läckte olja, troligen i oljetrågspackningen, den bytte vi dock en gång men det blev bara tätt för stunden.
Ibland kunde växelspaken hoppa ur läge vilket gjorde att växeln låg i men spaken var i friläge, för det mesta var det tvåan som låg i och det löstes genom att man öppnade påfyllnadspluggen till växellådan och petade ur växelföraren med en skruvmejsel.
Det var nog det som krånglat på den vad jag vet, förutom bromsarna som var lite känsliga och lätt låste sig men det lär man sig att hantera.
Största anledningarna till att vi sålde den var att den började bli för liten i förhållande till maskinerna och 12" diagonaldäcken bar dåligt och fungerade nog bäst som kedjegrävare.

Våran klarade ensilagebalar som vägde runt 300-500 kg iaf. Jag är dock tveksam hur mycket man ska belasta framaxeln med och den blir ganska lätt bak så motvikt är ett måste!

Avatar Fallback

Re: mf 135

rikard_e  
#208893 Hejsan, Mf 135:an har en perkins 3.152 , en av det bästa motorerna som perkins byggt, enl min mening.

Trevlig traktor och allt, inga välkända fel, servon kan vara lite orolig (välkänt fel alá Mf)
Bakaxeln är samma konstruktion som mf 35, och har trumbromsar som sällan är välskötta, men billiga och enkla att byta.


Troligtvis sitter det en bergsjö/trima 800 på den, lyftkapacitet är 800 kg i topp. Men det kan du nog slå av lite på kilona, då pumpen troligtvis gått lite genom årena.

Troligtvis har den (om det nu är en 800 lastare) ett sessna ventilpaket, detta paket är justerat till att bara ge ut 125 bar men kan justeras om genom överströmningsventilen för att ge högre tryck.


Klart framaxeln och spindlarna klarar trycket, så länge du har orginalhjul, men det är lite väl bra för en så liten traktor, beror helt hur ofta du ska lyfta. Men funkar absolut.

Tänk även om du köper traktorn och du har Multipower-lådan så har du ingen motorbroms på lågläget

Användarvisningsbild

Re: mf 135

Camwood  
#208955
Hans56 skrev:Hej alla
Ska ut och kolla på en mf 135 med nyare trimalastare monterad. Ska använda den till bland annat och lyfta vedsäckar med 1,5kbm. Är lite osäker på om detta blir för liten maskin. Orkar man lyft nästan 600-700kg med denna utan det blir ohållbart att köra? Undrar även om någon känner till några svagheter på denna traktor.

Tack på förhand för svar!

När man har mycke last fram så har man dåliga bromsar :sad: Tänk på de om man kör i backar.

Användarvisningsbild

Re: mf 135

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208956 Har du behov av att lyfta upp säckarna högt? Annars kan du kanske ha säckarna på pall och pallgafflar bak...

Avatar Fallback

Re: mf 135

Helmer95  
#208959 Efter de tre stycken jag har så vet man att bromsarna är dåliga efter ett tag :smile:

Men det går att köra fort som fan med dem 8) drar ju ifrån Valtran utan några problem :grin:

Avatar Fallback

Re: mf 135

rikard_e  
#208966
Camwood skrev:
Hans56 skrev:Hej alla
Ska ut och kolla på en mf 135 med nyare trimalastare monterad. Ska använda den till bland annat och lyfta vedsäckar med 1,5kbm. Är lite osäker på om detta blir för liten maskin. Orkar man lyft nästan 600-700kg med denna utan det blir ohållbart att köra? Undrar även om någon känner till några svagheter på denna traktor.

Tack på förhand för svar!

När man har mycke last fram så har man dåliga bromsar :sad: Tänk på de om man kör i backar.



Med ca 700 kilo såpass långt ut på en så lätt traktor så lär han knappast ha kontakt med bakhjulen på marken :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar