Servicebyggnader

Vikt på braskaminen?

15 inlägg 18323 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vikt på braskaminen?

dallas  
#208764 Jag funderar att sätta in en större braskamin och nu undrar jag om det är någon av er
som vet vilken tyngd 125mm golvreglar,cc60, 27mm spåntade brädor klarar.Ungefär?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vikt på braskaminen?

T Landström  
#208767 125mm...hur långt är det mellan bärlinorna under dom...eller är det reglat på ett btg-golv?

Avatar Fallback

Re: Vikt på braskaminen?

dallas  
#208790 Hej!
Rummet där kamin kommer att vara är 4.80*5.80m. golvbjälkarna 2*5",4*8"
bärlina i mitten.
Golvbjälkarnas ändar bärs upp av 1*2" trälister spikade i väggstockarna.Har
förstärkt under bjälkarna med en 3 meter 4*8"plank.Golvbräderna är 75*27
mm spåntat.Det är en timmerstuga som står på plintar. En hyfsad bra braskamin i
gjutjärn med skorsten väger väl ca 2-300 kilo, vill därför vara säker att golvet pallar
för tyngden. (3 meters plankan är förstås under där kaminen är tänkt att vara).
vad tror du,ni?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vikt på braskaminen?

T Landström  
#208793 Då ska det nog gå bra tror jag...

Avatar Fallback

Re: Vikt på braskaminen?

dwurg  
#208798 Kaminen ska väl stå vid en vägg antar jag ? där blir ju golvet lite stummare. Hursomhelst så går de ju knappast sönder iaf :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vikt på braskaminen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208808 Ska du sätta in en större täljstenskamin så lär de väl kräva ett stöd under.

Avatar Fallback

Re: Vikt på braskaminen?

Husqy346  
#208825 Vi har en kamin hemma som står på befintliga golvreglar. kamin insatsen väger 50 kg sedan är det 180 kg täljsten ,Skyddsplåten fångar ju upp lite vikt med.
jag har för mig att det finns normer på när man måste mura en sockel under. Men det är ju typ för Täljstens ugnar som väger flera ton.

Avatar Fallback

Re: Vikt på braskaminen?

dwurg  
#208826 Om jag fattat rätt så har han lagt in en 4x8" som bärlina under bjälklaget där kaminen ska stå. Om inte de håller så vet då inte jag hur man ska bygga för att de ska hålla. Om nu de väger 2-300 kg kan man ju tänka sej att de motsvara 3-4 fullvuxna karlar och de tror jag inte golvet ger vika för.

Användarvisningsbild

Re: Vikt på braskaminen?

machonisti  
#208829
dwurg skrev:Om jag fattat rätt så har han lagt in en 4x8" som bärlina under bjälklaget där kaminen ska stå. Om inte de håller så vet då inte jag hur man ska bygga för att de ska hålla. Om nu de väger 2-300 kg kan man ju tänka sej att de motsvara 3-4 fullvuxna karlar och de tror jag inte golvet ger vika för.

En kompis till mej skulle köpa båt. Han blev synnerligen upprörd när objektet som enligt försäljaren var en fem personers båt var märkt med maxlast 360 kg. Enligt min kompis betyder 360 kg: 120+120+120=360

Han ÄR mattelärare

Användarvisningsbild

Re: Vikt på braskaminen?

vetinte  
#208873 Du måste väll ändå ställa kaminen på nån plåt som går ut framför så att säga ?
O den kommer ju att fördela vilten oxå.
Men med de du beskriver borde de inte va nått pråblem ändå iof..
Ställ familjen där ni tänkt ha kaminen o hoppa :wink: Då ser ni snart om de håller :grin:

Avatar Fallback

Re: Vikt på braskaminen?

axwell  
#208889 En så lätt kamin kan inte vara något problem, en bokhylla med böcker i behöver inte vara särskilt stor för att väga mer än det dubbla.

Avatar Fallback

Re: Vikt på braskaminen?

Nolltax AB  
#208900 Definiera skorsten...

Avatar Fallback

Re: Vikt på braskaminen?

dallas  
#208926 Tack för alla svaren. Kaminen kommer att stå nära vägg som en av er trodde. Känner mig säkrare nu på att det inte ska vara några problem. Skorstenen blir en av stålrör, 4m. Jag bockar bugar för att ni tog er tid att svara på mitt inlägg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vikt på braskaminen?

vetinte  
#208953 Det är de forum handlar om "kunskapsbank" du vet. :)

Användarvisningsbild

Re: Vikt på braskaminen?

Skogshuggarn  
#208980
Nolltax AB skrev:Definiera skorsten...


Säger samma sak,,,,

Skorstenen (rökröret) kan bli "svettigt tung" beroende på val av mtrl + längd och diameter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).