Skotare

Nyförvärvet Rottne Rapid 8WD

15 inlägg 14348 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nyförvärvet Rottne Rapid 8WD

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208787 Ja nu har man skaffat sig lite och göra det mest akuta vad jag vet om i nuläget iaf
är ca 10 hydraulslangar packa om gripkolven och en minispak som inte gör som jag vill.
Vippan till gripen på spaken reagerar inte om man inte samtidigt kör en annan funktion
en renovering av spaken skulle gå på ca 3500+m men det har ju inte varit så possitiva kommentarer om renoverade spakar här i andra trådar.En ny spak kostar 10-15 tusen känns lite väl tycker jag.Det är möjligtvis ingen här som har meckat själv med minispakar??



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Nyförvärvet Rottne Rapid 8WD

Tosca  
#208804 Förmodligen är det avbrott i kabeln till vippan nere i leden, klena trådar så det är bra om någon med bra handlag löder dit nya kablar.
Ett problem kan vara att hitta kabel av lagom dimension, sist vi fick valmetspaken omlödd så var donatorn en utrangerad flerledare från en joystick till en lastare.
Vekt ska det vara.

Användarvisningsbild

Re: Nyförvärvet Rottne Rapid 8WD

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208806 Nu blev jag lite avis.
Fortsätt gärna skriva och visa bilder på denna högintressanta maskin.

Användarvisningsbild

Re: Nyförvärvet Rottne Rapid 8WD

machonisti  
#208827 Herr Hemek berätta lite mer runt nyförvärvet. Tror alla kommer att gilla upplysningen.

Avatar Fallback

Re: Nyförvärvet Rottne Rapid 8WD

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208861 Kul att det finns intresse här.Ja var ska man börja maskinen är ifrån 1990 och har gått 28000 tim
den har Clark converter rg83 kran boggilyft och en fyrcylindrig Fordmotor med snurrbo.
Maskinen har även en vad jag kan se en komplett släckutrustning och en webasto dieselvärmare som ej är provkörd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyförvärvet Rottne Rapid 8WD

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209294 Ja nu har man pillat lite med skotaren. Spaken tog jag med till en el kunnig granne som snart konstaterat att det var som Tosca sa kabelbrott i spakleden så där sparade man några tusenlappar.
Sen har jag ett oljeläckage under hytten som jag lokaliserat till sugledningen mellan hydraulpumpen och tanken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyförvärvet Rottne Rapid 8WD

Tosca  
#209303 Har du avstängningskran på den ledningen?
Sitter på skördarna har jag för mig, men vet inte om det är före eller efter slangen.
Lite olustigt om man får av den och hör ett lite dovt kluckande när oljan rinner ur tanken...

Avatar Fallback

Re: Nyförvärvet Rottne Rapid 8WD

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209312 Det sitter tyvär ingen kran under tanken så det blir till att tappa ur tanken vid slangbyte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyförvärvet Rottne Rapid 8WD

Tosca  
#209314 Jag har för mig att den sitter på svängtapp så du kan tappa rakt ned i något lämpligt.
Pumpen får inte andas luft, den är visst ganska känslig så tillse att den inte går torr när du återfyllt.

Avatar Fallback

Re: Nyförvärvet Rottne Rapid 8WD

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209469 Ikväll lyckades jag tappa ur oljan i tanken och demontera sugslangen det var en riktigt stel rackare med stålspiral inuti.Imorgon ska jag försöka hitta en ny slang men jag funderar på om det är nödvändigt med en slang med spiral??

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyförvärvet Rottne Rapid 8WD

Tosca  
#209476 Det är väl en enklare returslang antar jag, så för att den inte ska sugas ihop så inte pumpen får olja sitter nog spiralen där.
Det kan ju vara möjligt att du kan sätta dit en vanlig hydraulslang istället, om du får till kopplingarna?

Avatar Fallback

Re: Nyförvärvet Rottne Rapid 8WD

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209481 Det är en slang med invulkad spiral och vanliga slangklämmor i ändarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyförvärvet Rottne Rapid 8WD

Tosca  
#209488 Det är nog lugnast att du stoppar dit något motsvarande, kolla med lokala slangverkstan om de har något bättre alternativ att erbjuda.

Användarvisningsbild

Re: Nyförvärvet Rottne Rapid 8WD

machonisti  
#209490 Viktigt att du sätter dit motsvarande, de är inte billiga. Annars händer det Tosca nämner och så blir det pumpremont och det är ännu dyrare.

Avatar Fallback

Re: Nyförvärvet Rottne Rapid 8WD

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211372 Nu är sugslangen bytt iaf köpte en likadan som satt där.
Men idag har jag tittat på ett oljeläckage i framdiffen från ingående axeln,jag rev bort kardanen
och såg att muttern som håller medbringaren på pinjongen hade gängat upp sig så man hoppas att inte pinjongen och kronhjulet fått alltför mycke stryk men är det någon här som vet om packboxen
byts utifrån eller måste man måste isär med bromsdelen??

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).